• سه شنبه ٩ ارديبهشت ١٣٩٩-١٦:٢١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٦٠٩
حجت نظري سخنگوي کميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران:

توجه به فرهنگ و نيازهاي انسان در شهر، سياست شوراي پنجم است

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا به مناسبت سالروز شوراها تاکید کرد: توجه به فرهنگ و نيازهاي انسان در شهر، سياست شوراي پنجم است

نگاه مجموعه مديريت شهري فعلي به مقوله «فرهنگ» چگونه است و چه نقشي براي شهروندان قائل است؟

 

ما در کميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر پنجم نقش و جايگاه ويژهاي براي فرهنگ قائل هستيم، اين مهم را ميتوان از اقدامات انجامشده توسط اعضاي شوراي شهر تهران به خصوص کميسيون فرهنگي اجتماعي شورا متوجه شد. ما عقيده داريم که شهر بايد براي انسان و در خدمت انسان باشد، زيرا انسانها نيازهايي در شهر دارند که بخشي از آن از دريچه توجه به فرهنگ تأمين خواهد شد. واقعيت اين است که براي برخي از اعضاي شوراي شهر و همچنين مديران شهري توجه لازم به فرهنگ اهميت ندارد. روش ساده در شهر اين است که ما مانند مديران قبلي و اعضاي شوراي قبل به قطع درختان تن ميداديم و به جاي درختان برج، بزرگراه و اتوبان دوطبقه ميساختيم. شهر را پيشفروش ميکرديم و پروژهها را با چند برابر هزينه واقعي در شهر اجرا ميکرديم؛ اما شوراي پنجم اين رويکرد و سيکل معيوب را متوقف کرد و تمرکز را بر کاهش بدهيهاي بهجامانده از شوراي قبل و شهرداري دوره قاليباف گذاشت و مهمتر اينکه شورا روند شهر فروشي را متوقف کرد و ايجاد درآمدهاي پايدار براي اداره شهر را در دستور کار خود قرار داد.

شورا پروژههاي عمراني نيمهتمام را تعطيل نکرد بلکه آنها را اولويتسنجي کرد که مهمترين آنها توسعه خطوط مترو و تسهيل استفاده از حملونقل عمومي است که در دستور کار قرار دارد. اگر اعضاي کنوني شوراي شهر در شوراي چهارم حضور داشتند قطعاً، اجازه اجراي پروژه پل طبقاتي صدر، پياده راه 17 شهريور، ميدان امام حسين و ... را به شهردار وقت نميدادند و به جاي ساخت اتوبان دوطبقه، ساخت مترو و توسعه فرهنگ شهرنشيني را در دستور کار خود قرار ميدادند.

مسئله ديگري که شوراي پنجم پيگيري کرده، افزايش مشارکت شهروندان در اداره شهر است. در همين راستا سامانه طرحها و لوايح در کميته تنقيح شوراي شهر راهاندازي شد؛ سامانهاي که براي نخستين بار در کشور امکان مشارکت مستقيم شهروندان در طرحها و لوايح شهري را فراهم کرده است. سامانه شفافيت نيز باهدف افزايش نظارت شهروندان بر مديريت شهري راهاندازي شده تا از طريق اين سامانه در طرحها به انسان و فرهنگ انسان توجه شود؛ امر مهمي که جز اولويتهاي شوراست. نتيجه اين فرهنگسازي، توسعه دوچرخهسواري، ايجاد پلازا، پياده راه و ... در شهر است که براي عموم شهروندان قابلمشاهده است.

روزهاي نخستي که فعاليتم را در شوراي شهر تهران آغاز کردم تلاشم بر اين بود که در ادامه اين سياستها کمپيني را به نام «کمپين شهر» راه بيندازم. اين کمپين بعدها از سوي شهردار آقاي حناچي مورد استقبال قرار گرفت و به عنوان شعار شهرداري تهران انتخاب شد.

آيا شهرداري و شوراي شهر در مقايسه با دوره پيشين از ظرفيتهاي فرهنگي و تبليغاتي بهره برده است يا خير؟

ما از انتقاد استقبال کرده و خواهيم کرد و نقدها را هم قبول داريم، اگر مشخصاً در مورد کميسيون فرهنگي صحبت کنم، من اين انتقاد را که نتوانستهايم از ظرفيتهاي فرهنگي استقبال کنيم وارد نميدانم چراکه به گواه گزارش عملکرد و اقداماتي که انجام دادهايم ميتوانيم بگوييم که کميسيون فرهنگي اجتماعي اقدامات و پيگيريهاي لازم درزمينه مسائل شهري را انجام داده است؛ اما متأسفانه مديران شهري و دستگاهها تعامل چنداني با ما ندارند؛ به عنوان مثال سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران نهادي است که کمترين همراهي و تعامل را با مديريت شهري و شوراي شهر داشته و هيچ گزارشي از نحوه هزينه کرد بودجه و اعتباراتي که شورا برايش مصوب کرده به کميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا نميدهد. ما تلاش کرديم که از ظرفيتهاي تبليغي و فرهنگي استفاده بهينه بکنيم؛ البته منظور بريزوبپاشهاي سابق نيست، زيرا ما چنين قصدي نداشتيم که براي فرهنگ بريزوبپاش کنيم؛ اما در مجموع اين نقد را نسبت به بخشي از مديريت شهري ميپذيرم و اميدوارم که توجهشان به فرهنگ بيشتر شود.

 يکي از توفيقات اين دوره برگزاري انتخابات شوراياريها به صورت الکترونيک بود. چنين رويدادها و رخدادهايي چقدر ميتواند در مشارکت مردم در امور شهري مؤثر باشد؟

واقعيت اين است که مشارکت در انتخابات شوراياريها فراتر از پيشبيني هاي اوليه ما بود و نشان داد که سياستگذاريهاي شورا براي افزايش مشارکت شهروندان در تصميمگيريهاي محلي تأثيرگذار بوده است. ممکن است برخي گمان کنند که مشارکت بيش از نيم ميليون نفر در تهران دستاورد بزرگي نيست، اما بايد به اين نکته توجه کنيم که در دوره قبلي هم ميزان مشارکتکنندگان تقريباً همين اندازه بود، با اين تفاوت که در اين دوره ميزان اختيارات شوراياران کمي کاهش يافت؛ اتفاقي که از جذابيت نامزدي براي شوراياري کاست. ضمن اينکه اتفاقاتي مانند وقايع ديماه 96 در کشور رخ داد که بر ميزان مشارکت بخشي از مردم تأثيرگذار بود. علاوه بر اين موارد، متأسفانه برخلاف مرحله قبلي انتخابات شوراياريها که از سوي اصولگرايان برگزار شد و صداوسيما و تمام رسانههاي کشور تمامقد اقدام به تبليغ براي مشارکت کردند، اين بار صداوسيما مثل دوره قبل عمل نکرد. در دوره پنجم نهتنها اين انتخابات با بايکوت خبري مواجه شد، بلکه جريان صداوسيما و چند رسانه و خبرگزاري اصولگرا نيز به تخريب اين انتخابات و جلوگيري از مشارکت مردم پرداختند. به همين دليل معتقدم که حضور در اين انتخابات و ميزان مشارکت در آن خوب بوده است. تازه بعد از همه اين زحمتها و پيگيريها در شرايط نامطلوب، مجلس شوراي اسلامي با رد استفساريه، در عمل موجوديت نهاد شوراياري را زير سؤال برد. فارغ از اين مسائل، تأکيد ميکنم که اولين انتخابات الکترونيکي در کشور انتخابات شوراياريها بود که ميتواند تجربه خوبي براي برگزاري الکترونيکي انتخابات مجلس شوراي اسلامي باشد؛ البته لازم است که نسبت به انتخابات الکترونيکي افکار عمومي را بيشتر اقناع کرد.

 چرا شوراي شهر دو موضوع «زيست شبانه» و تغيير نام برخي معابر مانند خيابان «استاد شجريان» و... را پيگيري نکرد؟

چه کسي گفته که ما اين موضوعات را پيگيري نکرديم؟ اتفاقاً ما پيگير اين موضوعات بوده و هستيم و رايزني براي آن انجام داده و ميدهيم؛ اما يک واقعيتي وجود دارد و آن اين است که برخي مشکلات در شهر وجود دارد که اکثر شهروندان تصور ميکنند که مسئوليت تمام و کمال آن با شهرداري و مديريت شهري است. جريان رقيب نيز از اين برداشت عمومي استقبال کرده و ناجوانمردانه ما را تخريب ميکند تا شايد دوباره در انتخابات بعد به قدرت بازگردد و به سياست قبلي اش يعني توسعه ناپايدار در اداره شهر ادامه دهد. ببينيد مثلاً در مورد ترافيک و آلودگي هوا بايد همه ارگانها پايکار بيايند، پرسش اين است که تاکنون کدام ارگان پايکار آمده است؟ آيا دولت استاندارد خودروها و نيز کيفيت سوخت را ارتقا داده است؟ آيا نهادهاي نظامي ناوگان خود را به روزرساني کردهاند؟ آيا نمايندگان مجلس بر اجراي مصوبات خود نظارت کردهاند؟ آيا کيفيت سوخت ارتقا دادهشده است؟ آيا سهم دولت براي نوسازي ناوگان حملونقل عمومي به شهرداري پرداختشده است؟ آيا صنايع آلاينده از شهرها دور شدهاند؟ آيا سازمان محيطزيست به فعاليت صنايع و کارخانههاي اطراف و داخل تهران مثل سيمان تهران نظارت ميکند؟ چرا انگشت اتهام فقط به سمت شورا و شهرداري نشانه ميرود؟ جريان رقيب هم بدش نميآيد که مردم از مديريت شهري نااميد شوند. در مورد بسياري از اقدامات هم همين طور است. ما طرح کنسرت خياباني آقاي همايون شجريان را پيشبرديم و درنهايت اين پليس بود که مخالفت کرد. در طرح «زيست شبانه» پليس سفت وسخت ايستاد و مخالفت کرد و دليل منطقي براي اقدام خود ارائه نکرده و نميکند. در طرح ساماندهي دستفروشان که بنده آن را ارائه دادهام، کارشکني ميشود و ... دهها مورد از اين دست وجود دارد که اگر بخواهيم همه آن را بيان کنيم چندين جلد کتاب ميشود؛ البته در اين شرايط ما همچنان در حال رايزني و پيگيري موضوعات هستيم که اميدوارم شهروندان بدانند که فقط بخشي از اين حل مشکلات شهر مربوط به شوراي شهر و شهرداري است و بخش ديگري از آن، درگرو اراده و اختيارات چندين نهاد ديگر است که چندان تمايل ندارند نامشان به شورا گره بخورد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: