• سه شنبه ٩ ارديبهشت ١٣٩٩-٠٨:٤٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٥٩٣
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر در گفتگو با آفتاب یزد:

نگاهی به آمار فوتی‌های بهشت زهرا

فتاب یزد- گروه سیاسی: جدل بر سر نحوه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت. اگر چه این آمارها پذیرفته شده و مورد تایید است اما گمانه زنی‌ها در باره این آمار زمانی مطرح شد که برخی اعضای شورای شهر تهران دراین آمار ایجاد تشکیک کردند. موضوعی که باعث رویارویی وزارت بهداشت و شورای شهرتهران شده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد جواد حق‌شناس عضو شورای شهرتهران و از بانیان مطرح‌کننده این تناقض آماری وزارت بهداشت به آفتاب یزد می‌گوید: آنچه ما می‌گوییم کاملا روشن است. ما می‌گوییم آمار تهران

را خود ستاد مقابله با کرونا اعلام کند. ما مدعی نشدیم که می‌خواهیم آمار اعلام کنیم، نکته‌ای که خیلی دقیق و روشن و صریح بیان می‌شود این است که تهران یکی از متراکم ترین جمعیت‌های جهان را در خود جای داده است و آمار این شهر جای نگرانی دارد. چرا باید اطلاعاتی که وجود دارد و در آن دیگر بحث تحریم وتکنولوژی و مصوبات و قطعنامه‌های شورای امنیت هم نیست که مانع دسترسی به اطلاعات باشند بدون هیچ دلیلی از مردم دریغ می‌شود. این اطلاعات اگر درست دریافت می‌شد روی سبک زندگی مردم تهران و مراقبت‌هایشان تاثیر می‌گذاشت. وی ادامه می‌دهد: دراین مدت دبیر کمیته سلامت رئیس کمیته سلامت و محیط زیست، کمیته حمل و نقل، کمیسیون فرهنگی و هم رئیس شورابه انحای مختلف بیان کردند که این عدد فوتی را در تهران اعلام کنید این نوعی لجبازی است که مسئولین وزارت بهداشت انجام داده و از حداقل وظایف خود سرپیچی می‌کنند. این حق مردم تهران است که بدانند هر روز در شهرشان چه تعداد به کرونا مبتلا می‌شوند؟
حق شناس درباره اینکه تعداد فوتی‌های تهران طی دوماه گذشته به چه نحوی است گفت : عددی که الان داریم 13 هزار نفر در تهران در اسفند98 و فروردین ماه در بهشت زهرا پذیرش شده اند این مجموعه کل درگذشتی‌های تهران است خودتان با رجوع به سازمان ثبت احوال و آمار فوتی‌های کل سال 97 در تهران متوجه موضوع خواهیدشد. در مورد اینکه چه تعداد از این آمار براساس کرونا بوده نظری نمیدهم نه اینکه برخی آمار را نداشته باشیم اما اعلام هم نمی‌کنیم، ستاد، این آمار را باید اعلام کند. می‌توانند اعلام بکنند و این موضوع را به اطلاع مردم برسند وقتی که دارند اعلام می‌کنند که فلان نفر در کشور مبتلا شده اند چرا جای این آمار را اعلام نمی‌کنید تا بدانیم ازاین میزان چه قدر متوجه تهران است.
> سوال از ثبت احوال
حق شناس درپاسخ به این که برخی می‌گویند دلیل اعلام نشدن فوتی‌ها و مبتلایان به تفکیک شهرها برای این است که برخی شهر‌ها به جهت رقم کم مبتلایان بی‌دلیل احساس امنیت و آرامش نکنند و یا به علت زیاد بودن آن بی‌دلیل نگرانی بیش از حد نداشته باشند گفت : چه طور در روزهای اول اسفند اعلام می‌کردند؟ بعد ا اعلام نکردند، مگر می‌شود ما این سیاست یک بام و دوهوا را داشته باشیم. در ثانی درتهران همه جا را آزاد گذاشتند هیچ جایی در حال حاضر قرنطینه نیست؟ برای چه پس آمار فوتی کلی را اعلام می‌کنید پس این هم اعلام نکنید که مردم نگران نشوند. این عضور شورای شهر تهران اضافه می‌کند: مثلا اگر اعلام بکنید که امروز 70 نفر درتهران فوت کردند آن موقع امکان نظارت من به عنوان نماینده مردم شهر و باقی مردم وجود دارد می‌دانیم که چه زمانی آمار بالا و چه زمان نزولی است. وقتی اطلاعات در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد امکان پرسشگری فراهم نمی‌شود و به تبع آن پاسخگویی هم در کار نیست، به عبارتی با این کار شماهم امکان نظارت را حذف می‌کنید، هم امکان پرسشگری و هم امکان داوری و قضاورت در مورد عملکرد کسی که وظیفه اش فراهم کردن سلامت مردم است. وی درباره آمار می‌گوید: وقتی شما سری به سایت ثبت احوال بزنید،میبینید ثبت احوال آمار فوتی را به شکل فصلی اعلام می‌کند در مورد کشور نکته این است که در سال 98 آمار تا یاییز وجود دارد، اما آمار زمستان را ثبت احوال اعلام نکرده است با اینکه بیشتر از یک ماه و یک هفته از سال 99 هم گذشته است، وظیفه ثبت احوال این بود که این آمار را در سازمان ثبت احوال بگذارند و تا امروز نگذاشتند.
وی در پاسخ به کسانی که به او حمله کردند و گفتند آن‌هایی که در سال 88 متخصص آمار شده بودند اکنون نیز چنین آمارهایی از فوتی‌ها میدهند می‌گوید : دوست ندارم وارد این بحث شخصی شوم این انحراف دادن مسئله اصلی است. ما می‌گوییم چرا وظیفه ت را انجام نمیدهی. به نانوا می‌گوییم چرا نان نمی‌پزی میگوید چون رفتی فلان آرایشگاه!چه ربطی دارد؟ به نظر می‌رسد این اظهارات برای آن است تا اذهان را از یک مسئله‌ای که مورد سوال است به موضوعی دیگر که نفعی ندارد حواله دهند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: