• پنج شنبه ٢٨ فروردين ١٣٩٩-١٥:٢٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٤٨٥
الویری عنوان کرد:

تأکید بر حکمرانی هماهنگ در مقابله با بیماری‌های همه‌گیر

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: بررسی تجربه شهرها و کشورها در مبارزه با ویروس کرونا نشان می‌دهد که نمی‌توان با حکمرانی نامنسجم و ناهماهنگ، کاری را از پیش برد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از خبرنگار مهر مرتضی الویری، در «سی‌امین اجلاس شورای عالی استان‌ها» که به صورت ویدئو کنفرانس با مشارکت نمایندگان استان‌های سراسر کشور برگزار شد، اظهار امیدواری کرد که همه مردم جهان، سالم و در امان باشند و تمامی بیمارانی که این روزها با ویروس همه‌گیر کرونا دست به گریبانند، لباس عافیت بر تن کنند.

وی ادامه داد: ویروس کرونا مشکلات زیادی را در زمینه تشکیل جلسات شورا از جمله شورای عالی استان‌ها به وجود آورد به نحوی که ما مجبور شدیم جلسات اسفند و فروردین ماه را از طریق ویدئو کنفرانس برگزار کنیم. در هفته‌های اخیر هیئت رئیسه شورای عالی تصمیم گرفت از طریق اصلاح آئین‌نامه‌های مربوطه توسط هیئت دولت یا تفسیری جدید از آئین‌نامه‌های موجود مشکل را حل کند. خوشبختانه در نامه‌ای که توسط دبیر هیئت دولت در تاریخ ۲۷/‏۰۱/‏۱۳۹۹‬ برای شورای عالی استان‌ها ارسال شد، مشکل مرتفع گردید و شوراها در سطوح مختلف می‌توانند تا برطرف شدن پاندولی کرونا جلسات خود را از طریق ویدئو کنفرانس برگزار کنند.

الویری با بیان اینکه مهم‌ترین موضوعی که باید به حل و فصل آن اهتمام داشته باشیم، مسأله مدیریت یکپارچه و هماهنگ در اداره شهرها است، گفت: بررسی تجربه شهرها و کشورهای دیگر در مبارزه با این ویروس نشان می‌دهد که هر چه سیستم حکمروایی محلی و ملی هماهنگ‌تر باشد، امکان موفقیت در این بحران عمومی بیشتر است. این ویروس نشان داد که حتی مسائل حوزه‌های تخصصی مانند حوزه سلامت، نمی‌تواند جداگانه و در همان حوزه بررسی و مدیریت شود. نظام مدیریت بحران در مورد بیماری همه‌گیر کرونا نشان داد که نمی‌توان حکمرانی را نامنسجم و ناهماهنگ پیش برد. از این رو مدیران شهری باید بار دیگر تصویب و تحقق قانون مدیریت یکپارچه را در اولویت قرار دهند.

رئیس شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: مدیریت بحران کرونا نشان می‌دهد، نهادهای متولی امر سلامت در شهرها متعدد و ناهماهنگ هستند و سامانه‌های اطلاعاتی این نهادها به صورت یکپارچه و متصل به هم عمل نمی‌کنند. تلاش‌های بسیاری برای یکپارچه‌سازی داده‌های حوزه سلامت شهری صورت گرفته، اما این امر تاکنون محقق نشده است. داده‌های هوشمند مبنای اصلی مدیریت هوشمند شهرها هستند. در برخی موارد نبود داده قابل اتکا، تصمیم‌های سیاستگذاران را با موانعی جدی برای اجرایی شدن مواجه می‌کند.

وی در ادامه با تقدیر و تشکر از اقدامات شهرداری‌ها در سراسر کشور در این دوران بیان کرد: شهرداری‌ها در مدیریت و ارائه خدمات شهری بسیار نوآورانه، دلسوزانه و متعهدانه عمل کردند و نشان دادند که به رغم وجود تناقضات در سیاستگذاری‌ها و ناهماهنگی میان دولت و سایر نهادهای تصمیم‌گیر، به بهترین شکل ممکن به وظیفه خود عمل می‌کنند. در کنار تلاش‌های کادر درمان که روزهای بسیار دشواری را سپری می‌کنند و با فداکاری و همت خود در صف مقدم مبارزه با کرونا هستند، نیروهای خدمات شهری نیز نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کنند. ما در مدیریت شهری، با یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین روزهای خدمت‌رسانی مواجه هستیم.

وی تأکید کرد: مدیریت شهری در این دوران، باید بیش از گذشته به مسئولیت اجتماعی خود آگاه باشد و در این مسیر گام بردارد. ما در شورای عالی استان‌ها برای برقراری عدالت منطقه‌ای و کاهش نابرابری‌ها، وظیفه جدی بر عهده داریم. در این بحران لازم است تا شهرداری‌ها مجدداً در ارائه خدمات اجتماعی‌شان بازبینی داشته باشند. در حین و پس از بحران کرونا، برخی از اقشار آسیب بیشتری خواهند دید. اتخاذ سیاست‌هایی که شهروندان را به رعایت اصول ایمنی و بهداشتی تشویق کند به صورتی که آنها اطمینان حاصل کنند که پس از کرونا، به حال خود رها نمی‌شوند و بسته‌های حمایتی برای آنها طراحی و اجرایی خواهد شد نیز باید مورد توجه قرار گیرد. طراحی شیوه‌های حمایتی برای گروه‌های آسیب‌پذیر مانند دستفروشان، معتادان، خیابان‌خواب‌ها و کودکان کار باید به صورت جدی‌تر از سوی مدیران شهری پیگیری شود.

الویری با اشاره به اینکه همه‌گیری این بیماری نشان داد که سلامت شهری بُعد فراموش شده مدیریت شهری است، از این رو باید به‌عنوان اولویتی مهم در دستورکار مدیران شهری قرار بگیرد، گفت: سلامت شهروندان، تمامی شئونات اداره شهر را متأثر خواهد کرد. نمی‌توان از تاب‌آوری شهری سخن گفت اما به مباحث سلامت شهری و سلامت شهروندان بی‌توجه بود. در زمان این بیماری همه‌گیر، همه بخش‌های شهرداری و کادرهای درمانی به دلیل فشار کاری زیاد، دچار خستگی خواهند شد و قادر به پاسخگویی به نیازهای تمامی شهروندان نخواهند بود. نیروهای داوطلب و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند به پر کردن این شکاف کمک کنند. مدیران شهری باید این امکان را فراهم کنند تا از خدمات و تلاش‌های داوطلبان و نهادهای مدنی استفاده شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه به خبر خودکشی کودک ۱۱ ساله ایلامی اشاره کرد و گفت: خودکشی کودک ۱۱ ساله به دلیل فقر، قلب هر انسانی را می‌رنجاند. علاوه بر وظیفه انسانی تک‌تک افراد، مهم‌ترین وظیفه شورای عالی استان‌ها، کمک به رفع تبعیض و ایجاد عدالت منطقه‌ای در سراسر کشور است. این اتفاق تلخ نشان می‌دهد که ما در انجام این وظیفه خود موفق نبوده‌ایم. مرگ دلخراش کودک ۱۱ ساله، نهیبی بر ماست که بار مسئولیتی بزرگ بر دوش داریم. امیدوارم که عرصه زندگی بر هیچ انسانی به ویژه کودکان که شایسته زندگی شاد و آرام هستند، تنگ نشود و ما برای رفع این نابرابری و تبعیض بتوانیم عملیاتی‌تر دست به اقدام بزنیم.

وی با ابراز تأسف از تصمیم روز گذشته مجلس برای تصویب ماده ۵۳ لایحه قانونی مالیات بر ارزش افزوده گفت: در این ماده اختیارات شوراها در زمینه وضع عوارض چه از نظر نوع و چه از نظر میزان سلب شده، به وزارت کشور واگذار شد. برخلاف آنچه که مجلس در لایحه درآمد پایداری در دو ماه قبل تصویب کرد، به نظر می‌رسد رد صلاحیت‌ها، رأی نیاوردن برخی نمایندگان و شرایط کرونایی در آرا و دیدگاه نمایندگان تأثیر گذاشته است.

به گفته الویری، بارش روزهای اخیر، جلوه‌ای از رحمت الهی است. امید می‌رود که درس آموخته‌های بارش‌ها و سیل سال گذشته، ما را به مدیریت بهتر منابع آبی در کشور برساند و همه به گونه‌ای تدبیر کنیم که در تابستان پیش‌رو با معضل کم‌آبی مواجه نشویم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: