• چهارشنبه ١٦ بهمن ١٣٩٨-١٣:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧١٠٩
محمود میرلوحی در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس مطرح کرد:

پیشنهاد تبدیل عمارت اقدسیه به سفارتخانه/ ملک می‌فروشیم تا باغ و اتوبوس بخریم

عضو شورای شهر تهران با اشاره به پیشنهاد شورا در خصوص تبدیل عمارت اقدسیه به سفارتخانه گفت: ملک می‌فروشیم تا بتوانیم باغ و اتوبوس بخریم.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، درباره فروش املاک شهرداری اظهار داشت: شیوه ما تغییر روند گذشته است. در سال‌های پیش شاهد اتفاقات تلخی در موضوع دارایی‌های شهرداری بودیم به طوری که در سال 93 حدود  22 میلیون مترمربع زمین «ذخیره» اعتبار و درآمد آن به شهرداری اختصاص نیافت.

پول زمین‌های ذخیره به شهرداری واصل نشد

وی افزود: زمین «ذخیره»، زمین‌های بزرگی است که پس از تفکیک 70 درصد آن باید به شهرداری تعلق گیرد تا خدمات هفتگانه منطقه مورد نظر تأمین شود از جمله موضوعات ساخت معابر، توجه به مسأئل مذهبی، آموزشی و خدماتی که این موضوع‌ها هیچ‌کدام محقق نشده است.

عضو  کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بیان داشت: در دوره‌های گذشته زمین‌ها و املاک زیادی در شهرداری فروخته شده است که البته از طرفی گله می‌کنیم که چرا 1900 ملک را به اشخاص حقیقی و حقوقی بدون قرارداد واگذار کرده‌اند و از یک طرف خوشحالیم که اگر این‌ها را نداده بودند مانند بقیه املاک هدر می‌رفت.

وی بیان داشت: در پاسداران پارکی را داشتیم که به پیمانکار فروخته شده،همچنین فروش شهروند را مصوب کرده بودند که ما از این مسأله جلوگیری کردیم. مجتمع آفتاب نیز مصوبه آن را از شورای شهر گرفته بودند و ما خوشحالیم که این روند را تغییر داده‌ایم.

میرلوحی بیان داشت: تعداد زیادی زمین را در موضوع بحث پسا تجارت پس گرفتیم و الان 12 قطعه زمین بزرگ است که بازپس‌گیری شده ، روزنامه اطلاعات را پس گرفتیم، زمین طرشت را پس گرفتیم و به طور کلی زمین‌های مختلفی از 1900 فقره در همت، زین‌الدین نیز بازپس‌گیری شد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سیاستی در شورای شهر دنبال می‌کنیم که زمین‌ها  و دارایی‌ها هدفمند نگهداری شود و در مسیر ارزش افزوده رود،‌ گفت: به عبارتی می‌خواهیم زمین را نفروشیم. در تهران بیش از 2 هزار ساختمان تاریخی وجود دارند که به لحاظ فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و تاریخی حائز اهمیت است و 200 موزه در شهر داریم و باید به این ابنیه‌ها توجه کرد.

اگر اقدسیه خانه بهشتی و رجایی بود آن را نمی‌فروختیم

وی گفت: ملک اقدسیه پایان کار آن مربوط به سال 69 بوده و تاریخی نیست تنها دو شهردار در آن زندگی کرده‌اند و این دلیلی بر تاریخی بودن آن نیست اگر شهید بهشتی، مطهری یا رجایی در آن بوده‌اند باز می‌گفتیم خانه‌ حائز اهمیت است ولی قرار نیست که چون دو شهردار در آن زندگی می‌کردند و ساختمان آینه‌کاری و گچ‌کاری دارد آن را تاریخی بدانیم. از این ساختمان‌ها زیاد داریم ولی تاریخی نیست. می‌توان دوباره گچ‌بری و آینه‌کاری کرد و در تعریف تاریخی یعنی نتوان نمونه اولیه را درست کرد.

میرلوحی تأکید کرد: منابع درآمدی سال‌های 94 و 95 در شهرداری به صورت هنگفتی با فروش این املاک انجام گرفته است ولی طی دو سال و نیم گذشته به اندازه یک سال آن زمان ملک نفروخته‌ایم.

چراغ سبز شورا برای فروش املاک شهرداری

وی بیان داشت: امسال 400 میلیارد تومان بیشتر ملک نفروخته‌ایم. البته اجازه داده‌ایم 1500 میلیارد تومان شهرداری ملک بفروشد ولی هنوز 400 میلیارد هم بیشتر نشده است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه از دوره‌های قبل 69 هزار میلیارد بدهی روی دست شهرداری گذاشته‌اند،‌گفت: طبیعی است که باید منبعی برای رفع این بدهی‌ها پیدا کنیم ولی با این وجود مقداری صبر کرده تا به شکل دیگری به درآمد دست یابیم.

میرلوحی اعلام کرد: در مورد فروش ملک‌ها، غربالگری کرده‌ایم و نمونه‌هایی که ریز بوده یا دست افرادی بوده که نباید باشد مورد توجه قرار گرفته است.

عضو شورای شهر تهران گفت: امسال 100 میلیارد تومان درآمد از فروس ملک‌های ریز در نظر گرفتیم که تا کنون 60 تا 70 میلیارد تومان آن محقق شده است. البته سیاست ما این است که زمین‌های خرد را تبدیل به زمین‌های ارزشمندتر کنیم و منابع و دارایی‌هایمان را حفظ کنیم و برگردانیم به سامانه و از این طریق ارزش دارایی‌های شهرداری را بیشتر کنیم. البته جاهایی ممکن است مجبور شویم بفروشیم.

ملک می‌فروشیم و باغ و اتوبوس می‌خریم

وی خاطرنشان کرد: در شرایط سخت مالی کنونی ما باغ می‌خریم که هزینه خرید باغ را از فروش ملک به دست می‌آوریم. ایجاد پارک محلی در دستور کار بوده و برای سال آینده 52 پارک محلی ایجاد می‌‌کنیم که پول و اعتبار لازم برای خرید این باغات برای تبدیل به پارک محلی را از فروش ملک‌ها به دست می‌آوریم و این طبیعی است.

میرلوحی عنوان کرد: البته فروش املاک شهرداری مانند گذشته نیست، در گذشته اگر 22 میلیون مترمربع از شهرداری فروخته می‌شد،‌ پولی در اختیار شهرداری نبود مانند خیریه امام رضا (ع)؛  آن زمان که زمین متری 4 تا 5 میلیون بود،  زمین را متری 65 هزار تومان و 120 هزار تومان فروختند ولی ما اکنون با قیمت مناسب وا ز طریق مزایده املاک را می‌فروشیم و تبدیل به پارک محلی، مترو، اتوبوس و اقلام مورد نیاز مردم می‌‌کنیم.

اقدسیه سفارتخانه می‌شود؟

این عضو شورای شهر تهران در مورد ملک اقدسیه اظهارداشت: اگر ملکی تاریخی باشد قطعا ما آن را حفظ می‌کنیم و اگر نباشد می‌فروشیم البته شهردار تهران اعلام کرده در مورد ملک اقدسیه می‌خواهیم شرط و شروطی بگذاریم که ملک حفظ شود.

وی بیان داشت:می‌توان اقدسیه را به سفارتخانه‌ و نهادهای فرهنگی تبدیل کرد که بتوان آن را حفظ کرد  این توصیه ما به شهرداری در مورد ملک اقدسیه است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: