• دوشنبه ١ مهر ١٣٩٨-١٢:٤٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٠٧٧
علي اعطا در گفت و گو با فارس مطرح كرد؛

خداحافظی با ساخت پروژه‌های بزرگ در تهران/تخلفات شهرسازی زیر ذره بین شورا

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: انجام پروژه‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس در اولویت مدیریت فعلی شهری نیست و معتقدیم که اساساً تهران نباید به کارگاه ساختمانی تبدیل شود.

 به گزارش معاونت ارتباطات و بين الملل شوراي اسلامي شهر تهران و به نقل از خبرگزاري فارس طی دو سال پیش تاکنون رکورد آمد و شد شهرداران به ساختمان بهشت زده شد. نجفی، افشانی و حناچی به شهرداری آمدند و لوایحی را برای مدیریت بهتر شهر تهران به صحن شورای شهر ارسال کردند.

طی این مدت تهران با موضوعات مختلفی مواجه و شورای شهری‌ها به مصوبه‌های زیادی رأی دادند که مصوبه برج باغ و تحقیق و تفحص از شهرداری و تغییر در اساسنامه شورایاری‌ها از جمله موضوعات مورد بحث میان 21 عضو شورای شهر بوده است.

 شورای پنجمی‌ها تلاش کرده طی دو سال گذشته اقداماتی را به‌عنوان نمایندگان مردم در پایتخت در حوزه شهری انجام دهد ولی رضایتمندی‌‌‌ مردم به اندازه کافی حاصل نشده است. رضایتمندی هایی که خود اعضای شورای شهر بارها بر آن اذعان داشته و در صحن علنی مطرح کرده‌اند که اقداماتشان طی دو سال اخیر در شهر تهران ملموس نبوده است.

سومین سال از فعالیت شورای پنجم اسلامی شهر تهران در اوایل شهریور آغاز شد. ترکیب رئیس و هیأت رئیسه بدون تغییر ماند و علی اعطا با 20 رأی موافق به عنوان سخنگوی شورای شهر همچون دوره گذشته انتخاب شد.

درباره موضوعات مختلف شهر تهران با علی اعطاء، سخنگوی شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

 دلیل نارضایتی مردم از عملکرد شورای پنجم چیست؟

گاهی ممکن است اعضای شورای شهر در جایگاه نمایندگی از مردم پایتخت مسائلی را مطرح کنند؛ از جمله اینکه احساس کنند نظر مردم در مواردی تأمین نشده و یا در مصادیقی عملکرد مدیریت شهری رضایتبخش نبوده است و از جایگاه نمایندگی مردم، تذکراتی را مطرح کنند. این امری طبیعی است اما به نظرم فراگیر نیست. 

رفت و آمد 3 شهردار در 15 ماه بی ثباتی به همراه داشت

اما به هر حال جابجایی شهرداران، در دوره‌ای 15 ماهه از این بیست و چهار ماه، بی ثباتی‌هایی ایجاد کرد. وقتی در یک دوره 24 ماهه شورای شهر عملاً 15 ماه درگیر انتخابات سه شهردار می شود، طبیعتاً این موضوع ثبات مدیریتی را به چالش می کشد.

مثلا زمانی که شهردار دوم، آقای افشانی به شهرداری آمد، قانونی که در مجلس مطرح شد، دائماً این سئوال را در اذهان ایجاد می‌کرد که بالاخره این قانون شامل شهرداران خواهد شد یا خیر، که این موضوع تا طرح شدن استفساریه هم پیش رفت؛ در کمیسیون‌ اجتماعی مطرح شد و رای نیاورد. این موارد روی عملکرد بدنه شهرداری تاثر می گذارد.

اما از زمانی که پیروز حناچی آبان 97 به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و در آذر از وزیر کشور حکم گرفت، شهرداری به ثبات رسیده و آرامشی بر مجموعه حکم‌فرما شده است و عملکرد خوب و قابل قبولی پیدا کرده است. ولی به طورکلی در 15 ماه اول، ثبات و پایداری که در شهرداری لازم بود، وجود نداشت.

اما در این میان نکته مهمی وجود دارد. علیرغم چالش تغییر شهرداران، شورای پنجم رویکردهای روشنی در حوزه های مختلف داشت که در این دوره آنها را در شهرداری تثبیت کرد.

رویکرد شورا با تغییر شهرداران تغییر نکرده است

شورای پنجم در حوزه های مختلف مثل محیط زیست، شهرسازی و معماری، بودجه، فرهنگی و اجتماعی، حمل و نقل و موارد دیگر، رویکردهای روشنی دارد و اینها به یک گفتمان غالب تبدیل شده است. دیگر تفاوتی نداشت شهردار چه کسی است. رویکردها خیلی زود غلبه پیدا کرد و تثبیت شد. هرچند در مقام عمل، می‌شد با سرعت بالاتری حرکت کرد.

مقابله با تخلفات در حوزه شهرسازی چگونه بوده است؟

 ما سهم درآمدهای پایدار را از بیست درصد در شهریور 96، به سی و یک درصد در شهریور 98 رسانده ایم.

تخلفات شهرسازی زیر ذره بین شورای شهر

در حوزه شهرسازی، تخلفات به شدت کاهش پیدا کرده است و همان میزان بسیار معدود هم از طریق لایحه حدود اختیارات شوراهای معماری مناطق که در آنها بعضا سوء جریاناتی مشاهده می‌شد، کنترل خواهند شد.

در این دوره تغییرکاربری و اضافه تراکم و اضافه بنای غیرمجاز نداشته‌ایم. اینها دستاورد ماست و براساس رویکردهای این دوره از شورا شکل گرفته است.در حوزه محیط زیست و حفاظت از باغ‌ها هم موضوعاتی را مطرح کردیم و پای آن ایستادیم و این اتفاقات در شرایط بی‌پولی شهرداری تهران رخ داده است.

وقتی اجازه ساخت و ساز در باغ‌ها را می‌گیریم، آن هم در شرایطی که نیاز به کسب درآمد وجود دارد، به واقع از منابع مالی کسر می‌کنیم. اما این یک رویکرد است. وعده ای در رابطه با حفاظت از باغ ها دادیم و به آن عمل کردیم. 

 شورای دوم تصمیمی در زمینه باغات گرفت که به لحاظ کارشناسی تصمیم درستی نبود و تبعات آن متوجه شهر شد. شورای سوم و چهارم آن را اصلاح نکرد، اما شورای پنجم در این زمینه تسامح به خرج نداد.اینها مجموعه ای از رویکردهاست که شورای پنجم توانست آنها را به گفتمان غالب تبدیل کند.

 عمده درآمد شهرداری به چه صورت است و امورات شهر اکنون چگونه می‌گذرد؟

50 درصد درآمد شهر از محل اخذ عوارض

درآمد همان که در بودجه پیش‌بینی شده، است، البته بودجه پیش‌بینی و برآوردی است که براساس آن بخشی تحقق و بخشی تحقق نمی‌یابد.

در بودجه امسال 45 تا 50 درصد عوارض قانونی صدور پروانه است. بخش دیگری از درآمدها نیز از عوارض دیگری است و براساس پیش‌بینی‌هایی که در بودجه درنظر گرفته شده محقق خواهد شد.

اخرین اخبار از پرونده بدهی‌های شهرداری

ماجرای دقیق بدهی‌های شهرداری چه بود و چرا شهردار در نامه مربوطه مهر محرمانه بر آن زد؟

به طور کلی در موضوع بدهی‌های شهرداری اساساً اطلاعات محرمانه ای به معنای رایج نیست. اما سیاست شهرداری و البته شورا این است که حتی المقدور وارد جنجال رسانه‌ای نشویم. به نظر من مهر محرمانه به این علت بوده که در آن مقطع نامه در فضای رسانه ای منتشر نشود.

معاونت مالی شهرداری ابهامات را برطرف کند

 علت اینکه پیروز حناچی شهردار تهران مهر محرمانه به نامه مرتبط با بدهی شهرداری زده است نیز پرهیز از جدال رسانه‌ای بوده است و شهردار نخواسته این موضوع در فضای عمومی منتشر شود.

حالا که این بحث مطرح شده به نظرم خوب است از معاونت مالی شهرداری سوال شود تا بدهی ها را به تفصیل توضیح بدهد و ابهامات برطرف شود.

چرا تهران از فعالیت‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس فاصله گرفته است؟

در مورد پروژه‌های عمرانی ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم بگوییم شهر به این پروژه‌ ها احتیاج ندارد، اما اینکه شهر به کدام پروژه‌ احتیاج دارد می‌توان در مورد آن بحث کرد. در حال حاضر تشخیص ما در شورای شهر این است که پروژه‌هایی هست که باید با سرعت بیشتری محقق شود که مترو اصلی‌ترین آن است.

 پروژه‌هایی مانند بزرگراه صدر و تونل‌های بزرگ الان در اولویت شهر تهران نیست و معتقدیم که اساساً شهر نباید هیچ‌وقت در این حد به کارگاه ساختمانی تبدیل می‌شد

تهران نباید به کارگاه ساختمانی تبدیل شود

البته بخشی از پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام هم باید در اولویت قرار گیرد و تکمیل شود. فعالیت‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس همچون پروژه‌هایی مانند بزرگراه صدر و تونل‌های بزرگ الان در اولویت شهر تهران نیست و معتقدیم که اساساً شهر نباید هیچ‌وقت در این حد به کارگاه ساختمانی تبدیل می‌شد، چرا که بسیاری از این موضوعات به لحاظ کارشناسی ضرورتی نداشت یا اگر ضرورت داشت، در اولویت نبود.

 اگر به جای صرف هزینه  برای این دست فعالیت‌های عمرانی، هزینه‌ها صرف مترو  و وسعه آن می‌شد، نتایج بیشتری داشت. هر چه شهر را برای حضور خودروها آماده کنیم، رفت و آمد خودروها نیز بیشتر خواهد شد و ترافیک کمتر نمی‌شود، بنابراین نباید از حضور خودروها در شهر استقبال کرد، لذا باید اولویت بودجه را برای توسعه حمل و نقل عمومی از جمله مترو اختصاص دهیم.

هویت تهران نباید فراموش شود

همچنین اگر به ارزش‌های فرهنگی هویتی تهران فکر کنیم، تهران شهر متمایزی است که هویت خاص خود را دارد که باید تاریخ و اصالت آن حفظ شود. مدیریت شهری پیشین نیز علیرغم رویکرد عمرانی و سازه ای، در دو سه سال آخر نسبت به موضوعات تاریخی هویتی شهر، توجه نشان داد. در این دوره، هم مسأله توجه به هویت و اصالت شهر هم مورد توجه ماست و طرح و برنامه هایی برای این منظور در دستور است.

موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری به کجا رسید؟

موضوع تحقیق و تفحص مسئله طولانی و پیچیده‌ای است. اگر در نتیجه امر تخلف محرز شود، شورا می‌تواند آن را به مرجع قضایی ارسال کند. آنچه  را که در صحن  شورا در این زمینه قرائت شد هنوز به عنوان متن نهایی تلقی نکرده‌ایم، متن به کمیسیون حقوقی آمده و کمیسیون حقوقی آن را به تیم کارشناسی حقوقی واگذار کرده تا بررسی نهایی صورت گیرد و پس از آن شورای شهر تصمیم می‌گیرد که آیا موضوع به مرجع قضایی واصل شود یا خیر.

هم اکنون کار تحقیق و تفحص از شهرداری در زمینه مؤسسه همشهری در این شرایط است.

در بحث املاک نیز سازمان املاک شهرداری تهران؛ در حال بازپس‌گیری املاک واگذار شده بدون ضابطه است و در این زمینه برای شورای شهر شرح اقدامات ارسال می‌شود.

 

در بحث املاک نیز سازمان املاک شهرداری تهران؛ در حال بازپس‌گیری املاک واگذار شده بدون ضابطه است و در این زمینه برای شورای شهر شرح اقدامات ارسال می‌شود.

در بخشی از املاکی که واگذار شده ممکن است از نظر شورای شهر مشکلی وجود نداشته باشد، از جمله املاکی که شهرداری‌ها برای کارهای عام المنفعه واگذار کرده، چرا که این موضوع به شهروندان زیادی نفع می‌رساند، البته در  همین مورد هم مصوبه شورای شهر نیاز است و باید در صحن طرح شود.

به نام فعالیت عام المنفعه از شهرداری ملک گرفتند

مشکل بر سر املاکی است که فعالیت هایی که در آنها صورت می‌گیرد فعالیت عام المنفعه نیست. این دسته از املاک توسط سازمان املاک در حال بازپس‌گیری است،‌ اگر چه این کار بعضا با درگیری و مشکل همراه است. این موضوع به صورت تدریجی ولی پیوسته در حال انجام است. دستگاه قضایی نیز همکاری خوبی در این زمینه داشته، تعداد زیادی از این املاک بازپس‌گیری شده که آمار آن را برای ما ارسال کردند.

برای پیشگیری از حوادث مشابه سگ‌کشی چه اقداماتی توسط شورای شهر در دستورکار قرار گرفته است؟

هیچ مستندی مبنی بر اینکه ادعای اولیه شهرداری درست نباشد، پیدا نکردم. شهرداری اطلاعیه‌ای داد و اعلام کرد: «این حادثه قدیمی است و با پیمانکار برخورد شده و در مورد اینکه پیمانکار مجدداً در یک مناقصه برنده شده، اشتباه رخ داده و نباید چنین حادثه‌ای اتفاق می‌افتاد.» توضیح شهرداری در این باره صادقانه بود، همین طور در فیلم دلیل روشنی پیدا نکردم که این اتفاق جدید رخ داده است.

نگهداری سگ‌های ولگرد مطابق با استاندارد جهانی

ما اطلاعیه شهرداری را می‌پذیریم، البته ممکن است طی این دو سال هم باز چنین اتفاقاتی رخ داده باشد. مجموعه اعتراضات و شرایطی که به وقوع پیوست، سبب گردش کار شد و اداره‌کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به این موضوع ورود پیدا کرد و نظارت عالیه را برعهده گرفت و مسئول شد تا دستورالعمل منطبق با استاندارد روز جهانی را برای نظارت تهیه کند. قبلاً چنین موضوعی نبود و این گام مهمی است و باید استقبال کرد. اتفاق هر چند ناخوشایند، ولی نتیجه آن سبب شد صاحب دستورالعمل منطبق با استاندارد روز جهانی در شهرداری شویم. 

سرقت سازمان یافته مجسمه‌های شهری را تکذیب نمی‌کنم

برخی از اعضای شورای شهر معتقدند سرقت مجسمه قیصر سازمان‌یافته بوده است، نظر شما در این زمینه چیست؟

این موضوع را تأیید یا تکذیب نمی‌کنم، ولی آنچه مسلم است ما سرقت سریالی نداشته‌ایم. شواهدی مبنی بر سازمان‌یافته بودن این اتفاق نیز وجود نداشته است. سال‌ها پیش سرقت‌های سریالی از مجسمه‌های شهر اتفاق افتاد، اما متوقف شد.

امیدواریم حوادث این‌چنینی را شاهد نباشیم. آثار این چنینی را به لحاظ مادی قیمت‌گذاری نمی‌کنند و اهمیت آن در بعد فرهنگی و هنری است. هنرمند این اثر را خلق کرده و ارزش هنری و قدمت اثر نیز بر قیمت آن می‌افزاید.

کم‌اهمیت‌ترین مسئله در مورد تعیین یک اثر هنری، مصالح آن است، این موضوع همانند این می‌ماند که بخواهیم نقاشی پیکاسو را براساس قیمت مواد رنگی آن قیمت گذاری کنیم. 

طرح تفصیلی منطقه 22 با حواشی مختلفی روبه‌رو شده، رویکرد شورای شهر در این زمینه چگونه است؟

منطقه 22 قرار نبوده  تبدیل به منطقه‌ای با انبوه برج‌ها و ساختمان‌ها شود، بلکه قرار بود منطقه‌ای در مقیاس ملی و فراملی با محوریت فضای تفرجگاهی و باز باشد. اخیرا در شورای شهر بحثی مطرح شده که به طرح تفصیلی جدید برای منطقه 22 باز می‌گردد.

طرح تفصیلی جدید برای منطقه 22 روی میز شورای شهری‌ها

شهرداری این طرح را برای تصویب به شورای عالی شهرسازی برده بود و ما معتقد بودیم شورا هنوز آن را تأیید نکرده و شهرداری لازم است قبل از انتقال طرح به شورای عالی شهرسازی و معماری به عنوان مرجع نهایی تصویب، آن را به شورای شهر می‌آورد تا نمایندگان مردم تهران آن را بررسی و تأیید کنند.

در حوزه حمل و نقل، شهرسازی و محیط‌زیست شورا ممکن است در این زمینه نقطه‌نظراتی داشته باشد. بند 34 ماده 80 قانون شوراها به طور مشخص اعلام کرده این موضوع جزو اختیارات شورا است و طر‌ح‌های تفصیلی باید مورد تأیید شورای شهر قرار گیرد. 

در این زمینه در صحن شورا بنده تذکر دادم و پیرو این تذکر و طبق همین بند باید در شورای شهر مطرح شود و مجدداً به شورای عالی شهرسازی رود. کلیات طرح را مشاهده کردم ولی هنوز وارد مرحله برگزاری جلسات برای بررسی جزئیات نشده‌ایم و طی یک تا دو هفته آینده حتما به این موضوع ورود خواهیم کرد. در منطقه 22 مجموعه توافقاتی صورت گرفته که قدیمی است و مربوط به پنج تا شش سال قبل بوده، این توافقات هنوز تبدیل به پروانه نشده است. احتمالا عوارضی هم پرداخت شده. حالا  بحث حق مکتسبه مطرح شده است. به دلیل توافقات پیشین که جمعیت پذیری منطقه را افزایش می دهد، این گرفتاری ها ایجاد شده است.

طرح تفصیلی جدید مشابه پرونده برج باغ

این موضوع تا حدودی شبیه به پرونده برج‌باغ‌ها است که پولی پرداخت کرده‌اند و توافقاتی حاصل شده و اکنون شهرداری یا باید وارد دعوای حقوقی شود و یا پروانه دهد، بنابراین موضوع طرح تفصیلی منطقه 22 وارد فاز پیچیده‌ای شده است که در طرح تفصیلی جدید باید تکلیف آن مشخص شود.

موضوع طرح مسکن استیجاری به شورا نیامده است

ماجرای مسکن استیجاری که شهردار تهران آن را مطرح کرده چگونه است؟

هنوز بررسی خاصی در کمیسیون ها نداشته‌ایم. 

پرونده شورایاری‌ها به کجا رسید؟ 

بعد از برگزاری انتخابات، در حال حاضر اعضای جدید شورایاری ها فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. شورایاری ظرفیت مهمی است اگر در ریل های صحیح خود حرکت کند و منجر به شکل گیری مشارکت اجتماعی شود.

کارگروه‌های تخصصی در محلات تشکیل می‌شود

ممکن است مشکلاتی در این مجموعه وجود داشته باشد اما به هر حال از ظرفیت های اجتماعی آن نباید غافل شد. در دوره جدید هم تلاش ما این است که کارگروه های تخصصی در سطح محله ها را فعال تر کنیم.

انتقادات زیادی به زیست شبانه مطرح است، نظر شما در این زمینه چیست؟

شهرداری باید لایحه ای را به شورای شهر ارسال کند. بعد از اینکه هیات تطبیق به مصوبه زیست شبانه اعتراض کرد، موضوع در هیات مرکزی حل اختلاف طرح شد. اما هیات مرکزی حل اختلاف، به نفع شورای شهر رای داد.

همه دستگاه‌ها در مورد زیست شبانه باید به اجماع برسند

برهمین اساس شهرداری باید لایحه ای به این منظور به شهرداری ارسال کند. باید منتظر لایحه شهرداری بود و بعد در مورد آن گفتکو کرد، اما آنچه مطرح است این است که با توجه به حساسیت موضوع در این رابطه باید با اجماع همه دستگاه های مسؤول عمل شود. 

پرونده ایران مال به پایان رسید

پرونده ایران‌مال سرانجام به کجا رسید؟

پرونده این موضوع به سرانجام رسیده و رای در کمیسیون صادر شده است. بخشی از رای، جریمه و بخشی دیگر قلع و بازگشت به وضع مجاز بوده است. جریمه ها را تا جایی که اطلاع دارم پرداخت کرده اند و بخش های دیگر رای در حال انجام است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: