• چهارشنبه ١٩ تير ١٣٩٨-٠٩:٤٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٤٩١
حسن خلیل آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا:

نامگذاری طرح «کنترل آلودگی هوا» فقط جنبه نمایشی دارد/ شهرداری آلاینده هواست تا خودروهای شخصی!

عضو شورای شهر تهران گفت: مطالعات نشان می‌دهد بیشترین آلودگی شهر تهران مربوط به خودروهای سنگین و پس از آن موتورها و سپس ماشین‌های سواری است. در نتیجه مشخص است که بیشتر خود شهرداری آلاینده هوا است تا خودروهای شخصی!

 به گزارش معاونت ارتباطات و اموور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران،حسن خلیل آبادی (عضو شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص گزارش روز گذشته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک شهر در پی اجرای طرح ترافیک جدید گفت: آقای پورسیدآقایی به عنوان مدیر زحمت‌کش و دلسوز در تلاش است تا نوآوری‌هایی را برای حل مساله ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران ابداع کند که مفید باشد، اما مشکل اساسی در شهر تهران حمل و نقل عمومی آن است که دچار معضل است.

وی افزود: تا زمانی که حمل ونقل عمومی را سامان ندهیم، مساله ترافیک و آلودگی هوا حل نمی‌شود. برای حل ریشه‌ای این مساله حتما باید بتوانیم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.

خلیل‌آبادی با بیان اینکه این طرح‌ها حالت مسکن برای شهر دارند و پس از مدتی اثر خود را از دست می‌دهند، اظهار داشت: طرح ترافیک اقدام اساسی نیست. اقدام اساسی این است که به توسعه حمل و نقل عمومی بپردازیم و مردم را تشویق کنیم تا از این سیستم استفاده کنند. باید یارانه بنزین را به صورت یکجا در توسعه حمل ونقل عمومی خرج کنیم تا مردم از وسایل شخصی استفاده نکنند.

وی تصریح کرد: اگر مترو، اتوبوس، بی‌آرتی را به راحتی و با قیمت عادلانه در اختیار مردم قرار دهیم که دیگر از خودروی شخصی استفاده نمی‌کنند. اگرچه در حوزه حمل‌ونقل تلاش‌هایی صورت می‌گیرد، اما تحریم نیز در ناتوانی خرید وسایل نقلیه عمومی بی‌تاثیر نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره گزارش روز گذشته معاون حمل و نقل مبنی بر رضایت 63 درصدی شهروندان تهرانی از طرح ترافیک جدید، گفت: طرحی که با این فاصله از اجرا برای آن 63 درصد رضایت‌مندی اعلام شود، معلوم است که این رضایت‌مندی مبهم است.

خلیل‌آبادی اظهار داشت: مطالعات نشان می‌دهد بیشترین آلودگی شهر تهران مربوط به خودروهای سنگین و پس از آن موتورها و سپس ماشین‌های سواری است. در نتیجه مشخص است که بیشتر خود شهرداری آلاینده هوا است تا خودروهای شخصی! اتوبوس‌ها و کامیونت‌ها که برای استفاده شخصی مردم نیستند. آنها در اختیار دولت و شهرداری هستند و در طی روز و شب در سطح این شهر تردد دارند. در نتیجه اینکه قطعیت این موضوع که با اجرای طرح ترافیک برای خودروهای سواری، بتوانیم آلودگی هوا را کاهش دهیم، کم است. این از نظر من قابل قبول نیست که تنها خودروی شخصی را محدود کنیم، در حالی که صورت مساله چیز دیگری است.

وی در ادامه افزود: آقای پورسیدآقایی خودشان باید در معاونت حمل ونقل، ابتدا برای تمامی اتوبوسها و وسایل نقلیه سنگین از فیلتر استفاده کند و سوخت پاک را برای آنها تهیه کند تا خود آنا نیز کمتر در تولید آلودگی سهیم باشند.مردم رفتار مسئولین را می بینند.

خلیل‌آبادی با تاکید بر اینکه باید این طرح با دید کارشناسی‌تری اجرا می‌شد، گفت: اینکه طرح را با نام کاهش آلودگی هوا عجین کنیم، اما نوع آلودگی در فصول مختلف را در نظر نگیریم، نشان می‌دهد که استفاده از این نام جنبه نمایشی دارد. نامگذاری طرح بر عهده ما نبوده است و شورای ترافیک این نام را انتخاب کرده است. اگر بر عهده ما بود، قطعا این نام را نمی‌گذاشتیم، زیرا در کاهش آلودگی هوا آیتم‌های متعددی وجود دارد که یکی از آنها خودرو است.

وی تصریح کرد: یکی از عوامل آلودگی هوا دی اکسیدکربن و ذرات معلق ساطع شده از اتومبیل‌ها است. باید برای این طرح مطالعات محیط‌زیستی طولانی و مداوم در شورای عالی ترافیک با دقت بیشتری انجام شود و مقایسات آماری و آنالیز در شرایط آب و هوایی مختلف انجام و سپس نسبت به رفع آلودگی تدابیر لازم اندیشیده شود.

عضو شورای شهر در انتها درباره بررسی طرح ترافیک در کمیسیون‌های مختلف شورای شهر گفت: قرار شد، در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی راجع به این طرح، پیوست‌های اجتماعی، کارآمدی و نقاط ضعف و قوت آن بررسی شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: