• چهارشنبه ١٢ تير ١٣٩٨-١٣:١٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٤٤٠
حجت نظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا :

شناسایی ۱۰۳ پلاک واجد ارزش در پهنه رودکی/خیابان فخررازی پلازای کتاب می‌شود

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از شناسایی ۱۰۳ پلاک واجد ارزش در پهنه رودکی خبر داد.

به گزارش معاونت ارتباطات و اموور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران،حجت نظری (سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین اقدامات درباره پهنه رودکی گفت: روز گذشته جلسه‌ای درباره وضعیت و پیشرفت پهنه رودکی با حضور سازمان زیباسازی شهرداری و مشاور طرح برگزار شد. در این جلسه گزارشی از سوی این دو نهاد ارائه و سپس وضعیت و پیشرفت راسته کتاب توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به بحث گذاشته شد.

وی با اشاره به محتوای گزارش ارائه شده توسط سازمان زیباسازی شهرداری و مشاور طرح در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا گفت: پهنه رودکی با توجه به اینکه در حد فاصل محدوده تالار وحدت و تئاتر شهر قرار دارد، به عنوان قلب فرهنگی تهران شناخته خواهد شد. در همین راستا ١٠٣ پلاک واجد ارزش و ثبت میراثی فرهنگی، توسط شرکت مشاور برای معرفی به سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی بمنظور ثبت ملی شناسایی شد.

وی درباره مبنای انتخاب این بناها اظهار داشت: مبنای انتخاب بناهای واجد ارزش تاریخی، فرهنگی، رویدادی و یا واجد ارزش از لحاظ افراد ساکن در بناها است.

نظری در ادامه افزود: به منظور احصا رویدادهای واقع شده در پهنه رودکی و ثبت آنها انجمن‌های فعال در این محدوده از جمله خانه تئاتر، خانه موسیقی، انجمن خوشنویسان، انجمن فلسفه و حکمت و باشگاه فرهنگی ارامنه نظرات خود را نیز ارائه و با نظر ذی‌نفعان و فعالان فرهنگی حاضر در صحنه بهترین تصمیم برای پهنه رودکی گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این اتفاقات برمبنای تقویت نهادهای فرهنگ خصوصی مانند کتاب فروشی‌ها، کافه‌ها و یا فضاهای نمایش تئاتر انجام می‌شود، اظهار داشت: این عمل اقدام مثبتی در توسعه فضاهای فرهنگی و تقویت بخش خصوصی است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه اظهار داشت: براساس پیشنهاد مشاور طرح مقرر شد با همکاری بین بخشی میان مدیریت شهری، وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد، فضای تالار وحدت و تالار فرهنگ ادغام شود. همچنین فضاهای فرهنگی موجود در پهنه که اکنون محصور است در اختیار شهروندان قرار گیرد و امکان تردد مستقیم در فضا فراهم شود.

نظری درباره طرح گذر کتاب نیز گفت: قرار است خیابان فخر رازی به عنوان پلازای کتاب و پشتیبان فاز یک گذر کتاب با جلب نظر ذی‌نفعان از جمله فروشنده‌های حاضر در منطقه و جلب نظر اتحادیه ناشران و کتابفروشان به یک پلازای شهری تبدیل شود.

وی افزود: احتمالا این محدوده به پیاده‌راه تبدیل شود، اما با توجه به وجود نظرات مخالف درباره آن، این نظر همچنان در دست بررسی است.

نظری درباره فازهای راسته کتاب اظهار داشت: راسته کتاب شامل سه فاز است. فاز اول در خیابان انقلاب از محدوده ١٦ آذر تا خیابان فخر رازی را شامل می شود، فاز دوم از ١٦ آذر تا پل کالج و فاز سوم در خیابان کریم خان تعریف می‌شود. خیابان فخر رازی به عنوان پلازای کتاب پشتیبان فاز یک خواهد بود. همچنین در این منطقه به ویژه پلازای فخر رازی تقویت المان‌های فرهنگی، از جمله مفاخر فرهنگی و ادبی با تاکید بر نقش کتاب و تالیف آن و پیوند آن با دانشگاه اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای راسته کتاب باید جداره شمالی خیابان انقلاب به ویژه در محدوده دانشگاه تهران به جداره جنوبی وصل شود، اظهار داشت: برای اینکه بخش شمالی از بخش جنوبی دور نیفتد، قرار شد با پیشنهاد مشاور از مبلمان ویژه شهری و ایستگاه گفت‌وگو استفاده شود.

نظری درباره تکلیف دستفروشان حاضر در طرح پهنه رودکی به ویژه در خیابان انقلاب اظهار داشت: مشاور اجرای طرح المان‌هایی را پیش‌بینی کرده است که دستفروشان از آن استفاده کنند و در زمان استفاده به عنوان کتابفروشی سیار و پس از آن به مبلمان شهری تبدیل شود.

وی با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا تاکید دارد که با فروش کتاب‌های قاچاق و غیرمجاز مخالف است، افزود: امیدواریم بتوانیم درباره فروشندگان سیار کتاب به جمع‌بندی برسیم تا با کمترین اختلاف، منابع تمامی ذینفعان درنظر گرفته شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره اینکه در این طرح چه جایگزینی برای دستفروشان حاضر در خیابان انقلاب در نظر گرفته شده است، گفت: در هر حال نمی‌شود از کار خلاف قانون حمایت کرد. از فروش هر کتابی که براساس قانون چاپ و توزیع شده، چه به صورت سیار و چه به صورت ثابت حمایت می‌کنیم. هرچه را که قانون به هر دلیلی اجازه نشر و توزیع نداده صلاحیت تصمیم‌گیری درباره آن را را نداریم و قانون صلاحیت تشخیص را برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته است.

وی در ادامه افزود: اگر قرار است دستفروشی در فضاهای فرهنگی مانند حاشیه پارک دانشجو برقرار شود، نوع دستفروشی حتما باید از نوع فرهنگی باشد و دستفروشان در محدوده‌های فرهنگی از کالاهای فرهنگی برای ارتزاق استفاده کنند.

نظری در انتها درباره دستفروشان چهار راه ولیعصر و جمع‌آوری ضربتی آنها تحت عنوان "ساماندهی نظم شهری" که رضایت هنرمندان را به همراه داشته، اما کسب و کار دستفروشان را مختل می‌کند، اظهار داشت: عمل به قانون بهترین اقدام ممکن است، اما نمی‌توانیم با طرح های ضربتی و فوریتی در جامعه ثبات ایجاد کنیم و انتظار داشته باشیم جامعه به شرایط مطلوب برسد. در چهارراه ولیعصر چند گروه ذی نفع وجود دارد و نظر هنرمندان نیز حتما مهم است، اما نمی‌توان برای رضایت عده‌ای از ذی‌نفعان، بخش دیگری از جامعه را محروم کرد.

وی با بیان اینکه بهترین راه وصول نتیجه عمل به مصوبه شورا است، افزود: مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون حدود ٥ ماه پیش در شورا به تصویب رسید و دو هفته پس از تصویب لازم الاجرا شد، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و در اجرایی نشدن آن مدیریت شهری مقصر است. معاومت خدمات شهری شهرداری تهران و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل باید زمینه اجرایی شدن مصوبه را با تشکیل کمیته برنامه‌ریزی و نظارت فراهم کنند و از اعضای کمیسیون دعوت کنند تا مفاد مصوبه خیلی زود به اجرا برسد.

وی در انتها افزود: با اجرای مصوبه شورا، دیگر نیازی به استفاده از طرح‌های ضربتی نیست. امیدوارم ساماندهی دستفروشان در محدوده مرکزی شهر تهران به اسم رمزی برای برخورد با دستفروشان تبدیل نشود و برخی برای راحت‌تر زیستن راضی به برخورد با کسانی شوند که برای ارتزاق سالم به دستفروشی روی آورده‌اند و در شرایط فعلی اقتصادی کشور نیازمند حمایت هستند. در این شرایط با هر توجیهی محروم کردن این بخش جامعه از حقوق خود در حالی که هیچ جایگزینی برای آنها در نظر نگرفته شده است، از انصاف به دور است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: