• يکشنبه ٩ تير ١٣٩٨-١١:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٤١٤
سالاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مصوبه خانه باغ‌ها نیاز به اهتمام مدیریت شهری دارد

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران یکی از اهداف مصوبه خانه باغ را قطع و جابه جایی کمتر درختان می‌داند

به گزارش معاونت ارتباطات و اموور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از،خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از لغو مصوبه برج باغ ها که در دوره شورای پنجم شهر تهران انجام شد موضوع مصوبه خانه باغ ها مطرح شد تا مدیریت شهری بتواند در راستای حفظ و صیانت از باغ های باقی‌مانده پایتخت اقدام‌های لازم و سازو کار مناسب را در پیش بگیرد.

حال امروز مصوبه خانه باغ‌ها به تصویب رسید تا مدیریت شهری به وسیله پیوست‌های آن و ساز‌و‌کار موجود تعداد باغ‌های باقیمانده پایتخت را حفظ کند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره کیفیت اجرای مصوبه خانه باغ، گفت: خوشبختانه در جلسه روز دوشنبه سوم تیر ماه سال 98، موضوع مربوط به تغییر مفاد دستورالعمل ماده 14 قانون زمین شهری که پیش‌تر موسوم به مصوبه برج باغ بود و به عنوان پیوست سوم طرح جامع شهر تهران گنجانده و ملاک عمل بود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: با پیشنهاد شورای شهر تهران و مصوبه‌ای که در صحن شورا با عنوان طرح خانه باغ داشتیم، طرح خانه باغ با رویکرد حداقل بارگذاری و ساخت و ساز و حداکثر صیانت و حفاظت از درختان و فضای و سبز و باز املاک اراضی تصویب شده بود، در جلسه دیروز شورای عالی معماری و شهرسازی با مدیریت شایسته وزیر راه و شهرسازی و با حضور رئیس شورای شهر، شهردار تهران، اعضای کمسیون معماری و شهرسازی و کمیسیون سلامت و محیط زیست به تصویب رسید.

سالاری تأکید کرد: انشاءالله به زودی شاهد ابلاغ این دستورالعمل که موسوم دستورالعمل ماده 14 قانون زمین شهری در شهر تهران خواهد بود.

وی افزود: یکی از نکات برجسته این دستورالعمل این است، رویکرد آن برای صیانت از باغ‌ها و فضای سبز تهران رویکرد صرفا سلبی نبوده و رویکرد ایجابی نیز دارد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: اجازه استقرار فعالیت‌های مجاز و متناسب با فضای باغ‌های شهر تهران از جمله کاربری‌های گسترده‌ای که تعریف شده به پیوست این دستورالعمل ارائه شده است.

سالاری در این باره ادامه داد: صاحبان باغ‌های شهر تهران با انگیزه بیشتر می‌توانند در راستای صیانت، آبیاری و هرس درختان اقدام کنند و از جمله کاربری‌هایی که مجوز استقرار داده شده، به تفصیل در شورا مطرح شده است.

وی ادامه داد: در این پیوست مجوز کاربری‌های علمی، پژوهشی، سلامت، درمانی، هتلینگ و به خصوص تفریحی و سایر کاربردی‌های متناسب مثل ایجاد موزه‌ها داده شده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تأکید کرد: امیدوارم به ترکیب شاهد باشیم مالک باغ‌ها نسبت به حفظ باغ‌ها اقدام کنند.

سالاری ادامه داد: با توجه به اینکه بارگزاری در حد 2 یا 3 طبقه، 15 درصد (تا 2 هزار متر 2 طبقه، بالای 2 هزار متر 3 طبقه) سطح اشغال داده شده است که یکی از نگرانی‌های اعضا شورا این است که شهرداری تهران نیز ساز و کاری را اتخاذ کند که شاهد کمترین تخلف باشیم.

وی ادامه داد: برای این تکالیف نیز مواردی در دستورالعمل پیش بینی شده تا ساز و کار ویژه‌ای برای صدور پروانه در نظر گرفته شود و قرار شد شهرداری تهران در راستای عمل به این ساز و کار برنامه ریزی مناسبی ارائه دهد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: نظر کمیته باغ که متشکل از کارشناسان حوزه فضای سبز، معماران و شهرسازان و کارشناسان ضوابط شهرسازی و ناظران شهرسازی و محیط زیست باید در راستای صیانت از باغ‌ها تأمین شود.

سالاری تأکید کرد: یکی از موارد این است که در بحث توده گذاری درختان کمتری قطع یا جا به جا شود.

وی در پاسخ به این سوال که ابلاغیه این مصوبه چه زمانی انجام می‌شود، گفت: زمان ابلاغ این مصوبه را باید از دبیرخانه شورای شهرسازی پیگیری کرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تأکید کرد: انشاءالله امیدواریم با اجرای این دستورالعمل که به زودی اجرا می‌شود، این مدل الگو را بتوانیم تسری دهیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: