• شنبه ٨ تير ١٣٩٨-١٤:٣١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٤٠٣
نژادبهرام در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مصوبه خانه باغ‌ها به دنبال حفظ باغ‌ها در کنار تامین منافع اقتصادی مالکان است

عضو شورای شهر تهران نظارت بر ساخت و ساز، صرفه اقتصادی و نگهداری از درختان را از اهداف مصوبه خانه باغ‌ها می‌داند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل ازخبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از زمان لغو مصوبه برج باغ بسیاری از مالکان باغ‌های پایتخت از این موضوع گله داشتند که در لغو این مصوبه صرفه اقتصادی مالکان از بین رفته است و جایگزینی برای آن ارائه نشده است.

 

پس از تصویب لایحه برج باغ‌ها در سال ۸۳ این مصوبه در طرح‌های بالادستی نشست و این بدین معنا بود که مصوبه برج باغ‌ها در پیوست طرح جامع شهری قرار گرفت.

 

لغو مصوبه برج باغ‌ها نیاز به ارائه لایحه جایگزین آن داشت که شهرداری لایحه خانه باغ را به عنوان جایگزین برج باغ‌ها به شورای شهر تهران ارائه کرد و شورای شهر تهران نیز آن را به تصویب رساند.

 

خبر‌ها حاکی از آن است که مصوبه خانه باغ‌ها روز دوشنبه هفته گذشته در شورای عالی شهرسازی نیز به تصویب رسید و برای اجرایی شدن تنها نیاز به ابلاغیه نهایی دارد.

 

حال پرسش اینجاست که با اجرایی شدن این لایحه خانه باغ چه اتفاقی قرار است بزای باغ‌های تهران بیفتد و منافع مالکان باغ‌ها چگونه تامین می‌شود؟

 

زهرا نژاد بهرام رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال گفت: ما پیشتر مصوبه برج باغ‌ها را داشتیم که به موجب می‌شد در باغ‌ها از ۹ طبقه تا ۱۲ طبقه ساخت و ساز انجام شود.

 

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: پس از لغو مصوبه برج باغ‌ها شهرداری تهران موظف شد لایحه‌ای را جایگزین آن به شورای شهر تهران ارائه کند و شهرداری نیز لایحه خانه باغ‌ها را به عنوان لایحه جایگزین برج باغ‌ها به شورای شهر تهران ارائه کرد.

 

نژاد بهرام ادامه داد: پس از آن که شهرداری تهران لایحه خانه باغ را به شورای شهر تهران ارائه کرد شورای شهر تهران نیز آن را به تصویب رساند و این بدین معنا نبود که مالکان باغ‌ها نمی‌توانند مجوز ساخت بگیرند، زیرا زمانی که در سال ۸۳ مصوبه برج باغ‌ها به تصویب شورای وقت رسید این مصوبه در قانون بالادستی که همان طرح جامع شهری بود نشست و با عنوان پیوست سوم طرح جامع، مصوبه برج باغ‌ها قابل قبول بود.

 

وی افزود: ما به شورای عالی شهرسازی اعلام کردیم این مصوبه خانه باغ‌ها را جایگزین برج باغ‌ها کند و در این باره نیز شورای عالی شهرسازی چندین جلسه کارشناسی برگزار کرد و در نهایت روز دوشنبه مصوبه خانه باغ‌ها را به تصویب رساند.

 

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بیان کرد: برای اینکه منافع مالکان را بتوانیم تامین کنیم چندین راه کار را در مصوبه خانه باغ‌ها پیش بینی کرده و ان را درنظر گرفتیم.

 

نژادبهرام گفت: یکی از موارد این است که مالکان می‌توانند ماهیت باغ را حفظ کنند، ولی آن را تغییر کاربری دهند به عنوان مثال رستوران، هتلینگ، موزه گالری در باغ برپا کنند.

 

وی تصریح کرد: در این مصوبه شهرداری موظف شده است که به مالکان اجازه دهد که باغ خودشان را به عنوان مثال رستوران، هتل و یا گالری کند.

 

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: پیش‌تر شاهد بودیم چند عامل وجود داشت که مالک باغ را مجبور می‌کرد که درختان باغ خود را خشک کنند.

 

نژادبهرام افزود: یکی از موارد و علت‌های این بود برای مالک باغ‌ها وجود درختان سود اقتصادی نداشت و علت دیگر این اقدام این بود نگهداری از درختان باغ برای مالک باغ امکان پذیر نبود.

 

نژاد بهرام ادامه داد: حال باید اعلام کنم که برای تامین منافع اقتصادی مالکان خانه باغ‌ها شناسایی شده و تنها مرجعی که می‌تواند اجازه ساخت خانه باغ را بدهد تنها معاونت شهرسازی مرکز است و این بدین معناست که مالک باغ به منطقه مراجعه و درخواست مجوز خانه باغ می‌کند و شهرداری درخواست مالک را به معاونت شهر سازی ارسال میکند و شهرداری مناطق هیچ دخالت و نقشی دیگر در ارائه مجوز ندارند.

 

وی افزود: از زمانی که مجوز خانه باغ برای یک زمین صادر می‌شود تیم نظارت و کارشناسی زیر نظر معاونت شهرسازی تشکیل و از ابتدای کار گودبرداری تا پایان کار؛ کار نظارت بر روی خانه باغ را انجام می‌دهد و شهرداری منطقه هیچ گونه دخالتی ندارند.

 

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بیان کرد: در کنار آن ما نیز ظرفیت اقتصادی برای مالک در نظر گرفتیم و این ظرفیت به گونه‌ای است که مالک می‌تواند خانه خود را تبدیل به خانه‌های ویلایی کند.

 

نژادبهرام گفت: در مورد نگهداری از درختان باغ نیز شهرداری موظف شده است که کار آبیاری هرس و نگهداری درختان را برای مالک انجام دهد.

 

وی تصریح کرد: ما در مصوبه خانه باغ ۳ هدف را دنبال می‌کنیم که اولین هدف ما نظارت بر ساخت و ساز خانه باغ ها، دومین هدف ما ایجاد صرفه اقتصادی برای مالکان و سومین هدف ما حفظ و نگهداری از درختان باغ است.

 

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: هر فردی که به شهرداری منطقه مراجعه می‌کند و درخواست مجوز می‌دهد شهرداری منطقه موظف است درخواست وی را به معاونت شهرسازی ارسال کند و معاونت و شهرسازی نیز کمیته کارشناسی و ارزیابی تشکیل می‌دهد و پس از بررسی زیر نظر این کمیته مجوز خانه باغ داده به مالک داده میشود.

 

نژادبهرام افزود: اعضای کمیسیون ارزیابی و نظارت از نماینده کمیسیون معماری و شهرسازی، نماینده کمیسیون سلامت، دو نفر عضو هیئت علمی تشکیل شده است.

 

وی گفت: زمانی که ابلاغیه مصوبه خانه باغ ارائه شد مصوبه خانه باغ به عنوان یک سند رسمی به شهرداری مناطق ارسال می‌شود تا به وسیله ان درخواست مالکان برای صدور مجوز خانه باغ به معاونت معماری و شهرسازی مرکز ارجاع داده می‌شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: