• پنج شنبه ٦ تير ١٣٩٨-١٦:١٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٣٨٧
علی اعطا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان

شهرداری می‌تواند برای ایمن سازی ساختمان‌های نا ایمن قهری برخورد کند

اعطاء برخورد قهری با مالکانی که در مقابل ایمن سازی ساختمان ایستادگی می‌کنند را از حقوق قانونی شهرداری می‌داند.

ه گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل ازخبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن بلند مرتبه جزء یکی از اولویت‌های مدیریت شهری است به طوری که شورای شهر تهران به دنبال الزام شهرداری برای ارایه لایحه ایمن‌سازی ساختمان‌های نا ایمن بلندمرتبه است.

ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن بلند مرتبه زمانی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که پایتخت حادثه ساختمان پلاسکو را تجربه کرد و امروز به دنبال ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه با حساسیت بیشتر است تا تهران دیگر شاهد حوادثی، چون ساختمان‌پلاسکو نباشد.

صبح امروز علی اعطا و محمدسالاری از اعضای شورای شهر تهران و داوری رئیس سازمان آتش نشانی تهران به همراه علی اصغر خانی شهردار منطقه۱۱ از ساختمان‌های الومنیوم، شانزلیزه و ۲۰۱ بازدید کردند.

علی اعطا عضو شورای شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره کیفیت این بازدید گفت: ما در شهر تهران به لحاظ تاریخی دارای چند لایه ساختمان هستیم که بخشی از این ساختمان‌ها ساختمان‌هایی است که قدمت دارند، اما ارزش میراثی ندارند و در بافت مرکزی شهر قرار گرفته اند و این‌ها عمدتا جزء ساختمان‌های نا ایمن پایتخت به حساب می‌آیند.

عضو شورای شهر تهران افزود: به دلیل اینکه در این ساختمان‌ها کسب و کار در حال انجام است شرایطشان به گونه‌ای نیست که بخواهیم آن‌ها را تخریب و نوسازی کنیم و باید در آن‌ها کار ایمن سازی انجام شود.

اعطاء ادامه داد: ساختمان‌های ناایمنی که کسب و کار در آنجا انجام می‌شودو شهروندان به آنجا مراجعه می‌کنند باید به شرط ایمن سازی به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: زمانی که فعالیت ما در شورای شهر پنجم آغاز شد، در همان ماه اول فعالیت شورا، بر موضوع ایمن سازی ساختمان‌های بلندمرتبه متمرکز شدیم و در مهرماه سال ۹۶ که ۱/۵ سال از عمر شورا گذشته بود طرح دو فوریتی ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن را در صحن شورای شهر تهران مطرح کردیم تا شهرداری را مکلف کنیم لایحه‌ای در این زمینه ارائه کند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: پس از آن شهرداری لایحه ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن را به شورا ارائه کرد، به تشخیص اعضای شورا این لایحه نیاز به کار کارشناسی بیشتر داشت و آن را به تصویب نکرد.

اعطاء ادامه داد: فارغ از الزام قانونی ایجاد شده باید مدیریت شهری نیز نسبت به ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه از خود حساسیت بیشتر نشان دهد که این حساسیت پس از حادثه پلاسکو در بین مدیریت شهری به وجود آمد.

وی بیان کرد: در بازدید امروز که از ساختمان هاى نا ایمن منطقه ۱۱ صورت گرفت در آن‌ها کار ایمن سازی با همکاری و همیاری شهرداری و مالکان و بهره برداران در حال انجام بود.

عضو شورای شهر تهران گفت: به نظر شما حادثه ساختمان پلاسکو به چه علت اتفاق افتاد؟

اعطا در این باره ادامه داد: یکی از مهمترین عامل‌های بروز حادثه پلاسکو این بود کاسبان و مالک واحد‌های تجاری برای ایمن سازی ساختمان پلاسکو پای کار نیامدند و اگر آن‌ها تشویق می‌شدند و احساس می‌کردند فعالیت آن‌ها در آن ساختمان ناایمن با مخاطره‌های زیادی همراه است به طور حتم برای ایمن سازی ساختمان پلاسکو پای کار می‌آمدند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در این بازدید صبح امروز از ساختمان‌های ناایمن منطقه ۱۱ انجام شد مشاهده کردیم که کاسبان و بهره برداران این ساختمان‌ها تمایل دارند این ایمن‌سازی انجام شود که شهرداری در اینجا باید ورود کند و نقش تسهیل کننده را ایفا کند.

اعطا افزود: مجموعه اقدام‌های تسهیل‌کننده شهرداری باید در راستای رفع موانع در جهت ایمن سازی ساختمان‌های نا ایمن باشد و در صورت لزوم با مالکان و بهره‌برداران در این راستا مذاکره کند.

وی ادامه داد: در بازدید از دو ساختمان نا ایمن منطقه ۱۱ قرار شد کار بازسازی نما، ایمن سازی به لحاظ حریق و قسمت‌های آسیب پذیر ساختمان انجام شود تا ضریب ایمنی این ساختمان‌ها بالا برود.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: نکته‌ای که در بازدید ساختمان‌های ناایمن در منطقه ۱۱ بارز بود این موضوع بود که ایمن سازی ساختمان‌ها با رضایت و مشارکت مالکان و ذینفعان انجام مى شود.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: طبق بند ۱۴ ماده ۵۵ شهرداری ها، شهرداری موظف به هشدار و رفع خطر است و اگر هشدار‌ها کارساز نبود کار ایمن سازی این ساختمان‌ها را انجام دهد و هزینه رفع خطر آن را ۱۵ درصد بالاتر از قیمت تمام شده از مالک بگیرد.

اعطا بیان کرد: این بخشى از حق عمومى است و کسى حق ندارند بگویند که ما کار ایمن سازی را انجام می‌دهیم و علاقه‌ای به ایمن سازی محل کسب خود که محل مراجعه شهروندان است نداریم. شهرداری تهران می‌تواند با استناد بند ۱۴ ماده ۵۵ شهرداری‌ها ورود کند.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: رویکردى که مدنظر ماست این است که شهردارى حتى المقدور به جاى برخورد قهرى، تسهیل کننده ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن با مشارکت همه ذینفعان و بهره برداران باشد باشد.

اعطا با اشاره به حق قانونی شهرداری برای برخورد قهری با مالکانی که در بحث ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن همکاری نمی‌کنند گفت: قانون حقوقی را برای شهرداری تهران در زمینه ایمن‌سازی ساختمان‌های نا ایمن در نظر گرفته و عقیده من این است استفاده از حقوق قانونی شهرداری یک شکل برخورد قهری است، زیرا شهرداری می‌تواند با استفاده از رویکرد قهری ابتدا اخطار دهد و سپس از دیگر حقوق قانونی خود برای ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن استفاده کند.

اعطا در این باره ادامه داد: در کنار رویکرد قهری که گاهى اجتناب ناپذیر است، رویکرد دیگری وجود دارد که شهرداری می‌تواند تسهیل گر ایمن سازى توسط بهره برداران و مالکان باشد و کار ایمن سازی ساختمان را با رضایت و مشارکت ذینفعان انجام شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: