• جمعه ٧ تير ١٣٩٨-١٦:١٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٣٧٢
زهرا نژاد بهرام در گفتگو با خبرنگار مهر:

احیای مفهوم میدان / بازگشت مردم به فضاهای عمومی شهر

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: میدان‌ها محل حضور مردم هستند و ساماندهی میدانگاه ۷ تیر، احیا مفهوم میدان است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران،زهرا نژاد بهرام در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه میدانگاه محل حضور مردم است و جایی که آدم‌ها در آن تجمع کنند، گفت: پیش از این میدان از مفهوم اولیه خود دور شده بود و تبدیل به مکانی برای چرخش خودروها و تنظیم کننده ترافیک عبوری شده بود.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار است میدانگاهی با یک آمفی تئاتر روباز در میانه شهر تهران ایجاد می‌شود، اظهار داشت: بهره برداری از این میدانگاه که پیام فرهنگ، انسجام اجتماعی با هم بودن انسان‌ها را دارد در سالگرد یک اتفاق تروریستی که بسیاری از بزرگان انقلاب را از ما گرفت، نشان دهنده آن است که انقلاب ما هیچ نسبتی با خشونت و جنگ ندارد و منادی صلح و فرهنگ است.

نژاد بهرام با تأکید بر اینکه رویکرد مدیریت شهری، رویکرد شهر انسان محور است که قصد دارد انسان‌ها را به فضاهای شهری بازگرداند، تصریح کرد: از قدیم میدان‌ها محل حضور انسان‌ها بوده اند مانند میدان آزادی، ولیعصر و سایر میدان‌ها. اما در پایان دهه ۶۰ با افزایش خودروها عملاً میدان‌ها دیگر محل حضور انسان‌ها نبوده بلکه محل چرخش اتومبیل و تنظیم کننده ترافیک عبوری بودند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: ما با ایجاد میدان گاه ۷ تیر، دوباره میدان را به خاستگاه تجمع انسان‌ها تبدیل کرده و تلاش می‌کنیم اصالت میدان‌ها را بازگردانیم.

وی افزود: پیش از این میدان ۷ تیر به کارگاه بتن برای خطوط مترو تبدیل شده بود که دوباره به اصالت خود بازگشت. دو طراحی برای این میدان شده بود، نخست میدان به وسط چهارراه بیاید که دسترسی برای عابران دشوار بود. پس از تبادل نظرهای انجام شده قرار شد میدان در حاشیه قرار گیرد تا اتصال آن به فضای پیاده دسترسی را برای عابران راحت تر کند. شاید این سبک معماری میدان برای نخستین بار است که انجام می‌شود.

نژاد بهرام ادامه داد: در حال حاضر می‌بینیم میدان آزادی به جز زمان‌های خاص به دلیل عبور خودروها به دور میدان کمتر محل عبور عابران است و اگر شهروندی بخواهد از موزه و یا برج دیدن کند، از زیرگذرگاه ها به میدان دسترسی دارد. اما طراحی جدید میدانگاه هفت تیر به سبک امروز و به نیاز مردم بیشتر نزدیک است.

به گفته وی طراحی متفاوت میدانگاه هفتم تیر وجود تانک آمفی تئاتر سرباز، بازگشت به مفهوم اصیل میدان که حضور انسان‌ها است و پیام صلح و دوستی در سالگرد ترور هفتم تیر، ۴ ویژگی این میدانگاه است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: