• دوشنبه ٣ تير ١٣٩٨-١٣:٤٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٣٣٧
سید آرش حسینی میلانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا:

آغاز ثبت‌نام انتخابات شورایاری‌ها از امروز/ «خوداظهاری کاندیداها» شرط جدید ثبت‌نام

نائب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها گفت: ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات شورایاری‌ها از امروز آغاز می‌شود و تا یک هفته ادامه دارد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران،سید آرش حسینی میلانی (نائب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از آغار ثبت‌نام انتخابات شورایاری‌ها از امروز سوم تیرماه خبر داد و گفت: ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات شورایاری‌ها از امروز آغاز می‌شود و تا یک هفته ادامه دارد و در صورت مشارکت گسترده شهروندان، احتمال تمدید زمان آن نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار فرآیند رای‌گیری انتخابات شورایاری‌ها در صورت همکاری نهادهای مسئول احتمالا به صورت الکترونیکی خواهد بود، اظهار داشت: بررسی صلاحیت‌ها پس از پایان ثبت‌نام‌ها توسط هیات‌های اجرایی آغاز شده و در صورت شکایت افراد از نتایج، شکایات ابتدا در هیات‌های نظارت در مناطق و در صورت نیاز در هیات‌ نظارت مرکزی بررسی می‌شوند.

نائب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها با بیان اینکه معتمدین محلات در ترکیب هیات‌های نظارت مناطق حضور دارند، تصریح کرد: نامزدهای انتخابات شورایاری می‌توانند از امروز به سامانه shorayari.tehran.ir مراجعه کرده و پس از بارگذاری مدارک مورد نیاز، فرایند ثبت نام خود را تکمیل کنند.

حمید طهائی ‌(دبیر ستاد اجرایی انتخابات شواریاری‌ها) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ درباره تغییراتی که در شیوه ثبت‌نام ایجاد شده، گفت: ثبت‌نام این دوره نیز همانند دوره قبل به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. آئین‌نامه اجرایی در ثبت‌نام کاندیداها تغییر چندانی نداشته،‌ به غیر از برخی شرایط که شورای شهر تهران به تصویب رسانده است و براساس آن افراد باید نسبت به ارائه خوداظهاری اقدام کنند.

وی اظهار داشت: این خوداظهاری باعث می‌شود، افراد در صورت نداشتن شرایط مورد نظر از ثبت‌نام صرف‌نظر کنند. اگرچه هیات‌های اجرایی و نظارت نیز پرونده‌ها را بررسی و صلاحیت افراد را رسیدگی می‌کنند.

طهائی درباره میزان مشارکت در این انتخابات با توجه به تاخیر در فرایند برگزاری آن، گفت: زمان برگزاری انتخابات همان زمان درنظر گرفته شده است، اما تبلیغات دیرتر شروع می‌شود و به همین دلیل نارضایتی‌هایی به وجود آمده است،‌ اما برآورد ما از ثبت‌نام و حضور افراد در این انتخابات مشابه دور قبل و حتی بیشتر از آن است.

وی با اشاره به اینکه در دور قبل نزدیک به ۱۴ هزار نفر در انتخابات شورایاری‌ها به عنوان کاندیدا ثبت‌نام کردند، گفت: از این بین نزدیک به ۳۹۰۰نفر در مرحله نهایی انتخاب شدند.

دبیر ستاد اجرایی شورایاری‌ها با اشاره به اینکه انتخابات شورایاری‌ها محله‌ای است، گفت: این انتخابات شرایط پیچیده انتخابات مجلس و سایر انتخابات را ندارد،‌ در نتیجه شرایط کاندیداها در اینجا سهل‌تر است و حضور افراد بیشتر خواهد بود.

طهائی در ادامه افزود: حداقل سن متقاضیان برای ثبت‌نام ۲۲ سال است و متقاضیان مرد باید معافیت دائم یا موقت سربازی داشته باشند،‌ یعنی دانشجویان نیز که به صورت موقت از سربازی معاف شده‌اند نیز می‌توانند به عنوان کاندیدا در انتخابات ثبت‌نام کنند.

وی درباره ضمانت اجرایی برای جلوگیری از تخلف در شورایاری‌ها اظهار داشت: در اساسنامه پیش‌بینی شده است که اگر خوداظهاری پر شده توسط کاندیداها خلاف اظهارات آنها باشد،‌ به مسئول هیات نظارت اجازه داده شده است که کاندیدا را مستعفی بداند. از طرفی در شورای شهر تهران و ستاد هماهنگی شورایاری‌ها دارای یک کمیسیون رسیدگی به تخلفات وجود دارد که به تخلفات احتمالی رسیدگی می‌کند و نسبت به عزل و انحلال اعضای شورایاری محله اقدام می‌کند که در دوره قبل نیز این اتفاق افتاد.

طهائی درباره کافی بودن زمان بررسی صلاحیت افراد واجد شرایط نیز گفت: پرونده‌ها پس از ثبت‌نام در هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت مناطق ۲۲ گانه شهرداری رسیدگی می‌شود و رای نهایی برای آنها صادر می‌شود.

وی درباره مشخص نبودن سازوکار هیات‌های برگزاری منطقه‌ای و مرکزی نیز گفت: سازو کار کاملا معلوم است و تفاوت این دوره با دوره‌های قبلی در این است که شورای شهر دیگر مجری انتخابات نیست و نظارت بر انتخابات را برعهده دارد و اجرای انتخابات شورایاری‌ها را به شهرداری تهران واگذار کرده است و تیم نظارتی شامل هیات اجرایی مرکزی و هیات اجرایی مناطق ۲۲ گانه شهرداری است که معتمدین و نهادهایی که در دستورالعمل‌ها پیش‌بینی شده در آن حضور دارند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: