• شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٨-١١:٥٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٢٤٠
عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تلاش شورای شهر تهران برای تصویب طرح «نهاد طرح جامع» در دولت و مجلس

سالاری گفت:شورای شهر تهران در تلاش است تا طرح (نهاد طرح جامع) در دولت و مجلس به تصویب رسد و این نهاد قانونی شود.

ه گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست "نهاد طرح جامع" و جزئیات آن گفت: در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، پیش نویس طرحی را آماده کردیم تا از طریق شورای عالی استان‌ها بتوانیم نهاد طرح جامع را در دولت یا مجلس به تصویب برسانیم و این نهاد را قانونی کنیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به احیای نهاد طرح جامع گفت: در شورای شهر چهارم بعد از تشکیل کمیسیون شهرسازی و معماری، بررسی طرح‌های توسعه شهری تهران با محور احیای نهاد طرح جامع در دستور کار قرار گرفت.

سالاری با اشاره به انحرافات از مفاد طرح جامع و تفصیلی گفت: آن زمان شاهد اوج انحراف از مفاد طرح‌های جامع و تفصیلی بودیم و عموم تصمیم گیری‌ها در مناطق و کمیسیون ماده ۵، مغایر با طرح‌های توسعه‌ای شهری اتخاذ می‌شدند و توجهی به تکالیف طرح‌های جامع و تفصیلی نمی‌شد، به همین علت در آن زمان احیای مجدد نهاد طرح جامع ضروری به نظر می‌رسید.

او با برشمردن دلایل خروج مدیریت شهری از مسیر اجرای طرح توسعه شهری گفت: نبود نهاد طرح جامع یکی از دلایل اصلی خروج مدیریت شهری تهران از ریل اجرای طرح‌های توسعه شهری بود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به خروج یک‌طرفه وزارت راه و شهرسازی از نهاد اولیه گفت: هنگامی که وزارت راه و شهرسازی به صورت یک‌طرفه از نهاد اولیه خارج شد، شهرداری نیز فضا را برای تصمیم گیری‌های سلیقه‌ای باز دید و از همان زمان شکافی عمیق بین اجرا کنندگان و دیده بان‌های شهری با مدیریت شهری ایجاد شد.

سالاری با اشاره به مغایرت تمام بندهای طرح جامع با طرح تفصیلی گفت: با تشکیل کارگروهی برای بررسی مغایرت‌های طرح جامع و طرح تفصیلی در دوره چهارم، متوجه شدیم تمام بند‌های طرح تفصیلی مغایر با طرح جامع است.

او افزود: در آن زمان خواستار احیای نهاد طرح جامع شدیم و پس از پیگیری‌ها و مکاتبه‌های متعدد، احیای نهاد در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید، اما به دلیل اختلافات وزارت راه و شهرداری تهران، این تفاهم ایجاد نشد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه در دوره پنجم شورای شهر فرصت خوبی برای طرح مجدد این موضوع ایجاد شد، گفت: در این دوره پس از برگزاری جلسه‌هایی، پیش نویس تفاهم نامه به امضا رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری به نمایندگی از رئیس شورای شهر تهران، معاون شهرسازی و معماری شهرداری به نمایندگی از شهردار تهران و معاون شهرسازی و معماری وزیر را ه و شهرسازی رسید، اما باز هم علی رغم پیگیر‌های صورت گرفته، امضای تفاهم نامه بین وزیر راه و شهرسازی، شهردار تهران و رئیس شورای شهر تهران به تعویق افتاد.

بیشتر بخوانید: ۹۰درصد اهداف طرح «جامع شهر تهران» تاکنون محقق نشده است

سالاری گفت: با پیگیری‌های انجام شده به پشتوانه صاحبنظران و مطالبه عموم حرفه مندان، تفاهم نامه احیای نهاد راهبری و پایش طرح جامع به امضا سه ضلع وزارت راه و شهرسازی و معماری، شهرداری تهران و شورای شهر تهران رسید.

او با اشاره به وجود دغدغه‌هایی در خصوص ادامه فعالیت نهاد طرح جامع افزود: یکی از نگرانی‌های جدی این است که نهاد جدید به سرنوشت نهاد قبلی دچار نشود، چراکه هنوز این امکان وجود دارد که بین این اضلاع تقابلی ایجاد شود و دوباره ادامه کار این نهاد با مشکل مواجه شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: به همین دلیل ما پیش نویس طرحی را آماده کردیم تا از طریق شورای عالی استان‌ها بتوانیم این نهاد را در دولت یا مجلس به تصویب برسانیم و این نهاد را قانونی کنیم.

سالاری با تأکید بر افزایش دایره مطالبه گری برای قانونی شدن نهاد طرح جامع گفت: به دنبال آن هستیم که این موضوع را بین حرفه‌مندان و دیده بان‌های شهری تبدیل به مطالبه کنیم و دایره کنشگران در این موضوع را افزایش دهیم.

او افزود: در اولین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها که به همت کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تشکیل شد، طرح ایجاد نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری برای پیگیری و تصویب در مراکز استان‌ها به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر این نهاد نسبت به گذشته فرابخشی‌تر نخواهد بود، گفت: بررسی کردیم اگر قرار باشد در گام اول سازمان‌ها و نهاد‌های بیشتری را به تفاهم نامه اضافه کنیم، ممکن است امضای تفاهم نامه به تعویق بیفتد، اما مهم‌ترین موضوعی که در حال پیگیری هستیم آن است که این نهاد بتواند در راستای وظایف محوله، یکسری از تکالیف طرح‌های توسعه شهری به ویژه طرح تفصیلی را به نتیجه برساند تا دارای کارآمدی بیشتری در ایفای نقش خود و تحقق طرح‌های توسعه شهری باشد.

او با اشاره به برخی از انتقادات به طرح جامع که به عنوان سند بالادستی و ملاک عمل برای مدیریت شهری محسوب می‌شود، تصریح کرد: تشکیل نهاد طرح جامع یکی از راهبرد‌های این طرح است و ما نیز بر اساس همین الزام، نهاد را ایجاد کردیم، چراکه برای پیشبرد راهبرد‌های طرح جامع، به تعاملات فرابخشی نیاز است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: در این طرح، نهادی پیش بینی شده که سه ضلع شهرداری، شورا و شورای عالی شهرسازی و معماری با ۱۱ وزارتخانه، دستگاه و نهاد در آن حضور داشته باشند.

سالاری با تأکید بر ضرورت قانونی شدن نهاد طرح جامع بیان کرد: امروز که مدیریت شهری یکپارچه به صورت رسمی شکل نگرفته است، ما باید بتوانیم با ساز وکار‌های فرابخشی مانند تفاهم نامه نهاد، مدیریت یکپارچه غیر رسمی را شکل دهیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به بخش‌های طرح تفصیلی گفت: طرح تفصیلی شهر تهران دارای دو بخش پوسته و هسته است.

سالاری گفت: پوسته همان پهنه بندی‌هاست که مشخص می‌کند کجا، چه سطح اشغالی و چند طبقه ساخته شود، هرچند که برخی از زیرپهنه‌های آن نیز هنوز تعیین تکلیف نشده است، اما هسته طرح تفصیلی محتوای آن است که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته و باید گفت طرح تفصیلی نه تنها کمکی به ارتقای کیفیت زندگی در شهر نکرده که خودش مسبب بسیاری از مشکلات است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: