• ٢ بهمن ١٣٩٦-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٨٥٨٠
بنزین توزیعی تهران در فصل تابستان غیراستاندارد بود؛ محیط زیست تکذیب کرد

بنزین توزیعی تهران در فصل تابستان غیراستاندارد بود؛ محیط زیست تکذیب کرد

زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران در یادداشتی به مناسبت هفته هوای پاک گفت: به بهانه روز هوای پاک به ذهن من به عنوان نماینده مردم در شورای شهر تهران، می‌رسد. این نکات شاید بیش از هرچیز دیگر، بحث ناکارآمدی و عدم استاندارد سیستم های حمل و نقل را متوجه شود؛ آنچه که می تواند کم کاری یا عدم کار تخصصی مسئولان را هم شامل شود. امری که زمینه تخلف و تقلب برخی خودروسازها را فراهم می‌کند. به نظر می‌رسد با شرایط موجود محیط زیست، به هیچ وجه نباید دست روی دست بگذاریم.

تولید مجدد موتورسیکلت های کاربراتوری

با وجود مصوبه «حذف موتورسیکلت های کاربراتوری»، گویا هنوز تولید این دستگاه آلاینده ادامه دار است. همچنین به جای تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری واقعی موتورهای انژکتوری ناقص تولید می‌شود. تا الان هم گویا 3000 انژکتوری غیراستاندارد تولید و شماره‌گذاری شده؛ محیط زیست که وظیفه نظارت بر خط تولید را بر عهده دارد، متاسفانه تاکنون فعالیت قابل توجهی در این زمینه انجام نداده است و تنها به تست نوع بسنده می کند.

فیلتر دوده روی وسایل نقلیه دیزلی مثل ماشین سنگین‌ها، انواع اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها، دیگر مصوبه دولت است. اما دستورالعملش را محیط زیست باید مشخص بکند که تا به حال از انجام این کار شانه خالی کرده است. همین موضوع بستر تخلف و تقلب خودروسازان را فراهم می‌کند.

به دلیل ضعف سازمان محیط زیست، خودروسازان تنها پوسته فیلتر را نصب می‌کنند

فیلتر دوده قطعه کنترل آلودگی است که با قرار گرفتن روی اگروز مانع ورود کربن سیاه یا دوده به هوا می‌شود. سرطان‌زا بودن کربن سیاه تایید شده است. دولت تصویب کرده که روی وسایل نقلیه دیزلی فیلتر دوده نصب بشود و الا شماره‌گذاری نشود. الان شماره‌گذاری می‌شود چون محیط زیست جزییات قانون را مشخص نکرده، ضمن اینکه سازمان محیط زیست اصلا توان تست دیزلی‌ها را ندارد چون این سازمان از داشتن آزمایشگاه مرجع محروم است. به دلیل همین ضعف سازمان محیط زیست است که برخی خودروسازان فقط پوسته فیلتر را نصب می‌کنند؛ در واقع تقلب می‌کنند و آب از آب تکان نمی‌خورد.

بنا برگفته کارشناسان محیط زیست, بنزین توزیعی تهران در فصل تابستان غیراستاندارد بود و محیط زیست فقط تکذیب کرد. حالا اگر با بنزین نسبتا استاندارد کنار بیاییم توزیع گازوئیل به طور قطع باید بررسی شود که سهم زیادی در تولید آلودگی هوا دارد. البته فراموش نشود که توزیع گازوئیل غیر استاندارد تنها برای تهران نیست بلکه شهرهای اصفهان و مشهد نیز از این مشکل رنج می برند.

پارک پردیسان هم در این میان فراموش نکنیم؛ پارک طبیعت پردیسان نباید تبدیل به پارک شهری شود؛ این امر از سوی فعالان زیست محیطی شهر هم بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است.

در هفدهمین جلسه شورای تهران, ری و تجریش که با حضور عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، مطرح شدن صحبت هایی از سوی او و پرسش اعضاء، همراه شد، به این نکته اشاره کرم که سازمان محیط زیست، برنامه ندارد و اگر فکری نکنیم، با توجه به محدودیت بارندگی، تلفات ناشی از هوای ناسالم، بیشتر می شود. در آن جلسه آقای کلانتری به اين سوال من «كه ریيس سازمان چه اقدام عملي براي رفع آلودگي هواي تهران، داشته»، پاسخی ارایه نکرد.

پرسیده بودم که «به راستي سازمان حفاظت محیط زیست فارغ از طرح‌هاي بلند مدت و ميان مدت براي تهران امروز، راه حلی ندارد؟!»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: