• يکشنبه ٧ خرداد ١٤٠٢-١٤:٢٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٧١٠
بررسی گزارش پروژه های محلی منطقه 12 در شورا؛ 7-150

از تاکید بر افزایش ایمنی بازار تا تکمیل ساختمان بلدیه

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان قرائت گزارش پروژه های محلی منطقه 12 بر افزایش ایمنی بازار، تکمیل ساختمان بلدیه در میدان امام خمینی و رسیدگی به مطالبات شهروندان در پروژه های محلی تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران؛ محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و پنجاهمین جلسه شورای ششم با قرائت گـزارشی، روند اجرایی پروژه هاي محلات منطقه 12 شهرداري تهران را تشریح  و اعضای شورا در واکنش به این گزارش، توضیحاتی را ارائه دادند.
رئیس کمیسیون بودجه با اشاره به اجرای طرح رصد و ضرورت اطلاع رسانی درباره پروژه های محلی گفت: در منطقه ۱۲ پروژه های مستمر توسعه محله ای ۵۴ پروژه بود که از این تعداد ۴۶ پروژه به صورت کامل در سال گذشته انجام و تحویل مردم شد، از پروژه های غیر مستمر توسعه محله‌ای نیز ۲۸ پروژه داشتیم که ۲۴ پروژه کامل اجرا گردید و چهار پروژه نیز در حال اجرا است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: تکمیل و بهره برداری از پروژه مجموعه شهربانو که قرار است به بانوان محترم منطقه 12 خدمات ارائه کند هم اکنون در دستور کار است اما به منظور تکمیل نیازمند تزریق مالی است که در این زمینه با معاونت مالی شهرداری صحبت های لازم صورت گرفت و مقرر شد تا بودجه مورد نیاز به این پروژه تخصیص داده شود.
آخوندی گفت: بازگشایی محور شمالی محور میدان امام خمینی یکی دیگر از پروژه های مهم منطقه 12 است که سال گذشته با اعتراض مردم رو به رو بود، برای پیگیری روند اجرای آن بازدیدی از ساختمان بلدیه داشتیم که در نهایت مشخص شد که تکمیل آن نیازمند نقدینگی است، در صورت عدم تامین بودجه برای این بخش این محدوده ظرفیت مبدل شدن به یک معضل را خواهد داشت.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: در خیابان ۱۷ شهریور سالها مردم به بسته شدن جداول میانی اعتراض داشتند که این موضوع اصلاح و چند مسیر باز شد. 
 
چمران: ساختمان بلدیه میدان امام خمینی نباید نیمه کاره رها شود
مهدی چمران در واکنش به گزارش آخوندی در خصوص ساختمان بلدیه در میدان امام خمینی بیان کرد: اگر به این ساختمان رسیدگی نشود، باقیمانده آن نیز تخریب خواهد شد، تعمیر کار ساختمانی در این محل هنوز تمام نشده و با توجه به هزینه بسیاری که برای این ساختمان شده، حیف است که نیمه کاره رها شود. 
چمران در ادامه در مورد مشکلات موجود در بازار نیز بیان کرد: مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد پیچیده و دشوار است، موضوعات مربوط به درون و بیرون بازار، بحث آتش‌سوزی در بازار و حمل زباله‌های درونی بازار، سیم کشی های برق بازار که قابل اشتعال بوده و ممکن است منجر به آتش سوزی شود. 
مهدی چمران در ادامه با بیان این نکته که گزارشاتی که ارائه می‌شود تنها محدود به گزارشات محلات نبوده و یک گزارش جامع و کامل باشد و همراه با پیشرفت فیزیکی و مالی کامل باشد، اظهار داشت: دست کم سالی دو بار باید گزارش‌های اینچنین ارائه شود، در ارتباط با منطقه ۱۲ با این پروژه‌های محلی نمی‌توان مشکلات منطقه را حل کرد؛ خود بازار به تنهایی یک ساز و کار جدا می‌طلبد، سنگ فرش‌هایی که در پیاده روها به کار رفته به گونه‌ای است که عامدانه برجسته تعببیه شده تا جایی برای عبور خودرو نباشد و عابران با سرعت کمتری در پیاده رو راه بروند.
چمران در ادامه در خصوص ریفیوژ به کار رفته در وسط خیابان نیز ضمن تایید تذکر تشکری هاشمی در این باره توضیح داد: نمونه‌های دیگری از ایجاد آسیب و مشکل به دلیل ایجاد ریفیوژ در وسط خیابان وجود داشته است که یکی از آن‌ها مربوط به بزرگراه شهید بابایی است که به دلیل آنکه آب بندی مناسبی نداشت همواره موجب تخریب آسفالت در آنجا می‌شد بنابراین مجبور به جمع آوری همه آنها شده و مجددا آنجا را ایزوله کردند. 
 
تشکری هاشمی: ایجاد ریفیوژ وسط خیابان به صورت فضای سبز، کاری پرخطر، پرهزینه، بی‌فایده است
سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون سلامت شورا ضمن تشکر از فعالیتهای خوبی که در جهت توسعه محله‌ای چه در طرح رصد و چه به عنوان وظایف جاری مناطق و نواحی انجام شده است، بیان کرد: ما نمی‌توانیم محلات را به حال خود رها کنیم و شهرداری نسبت به این موضوع بی‌توجه باشد، باید گام به گام با خواست مردم مشکلاتی را که در زندگی روزمره با آن مواجه هستند، رسیدگی و مرتفع کرد اما برخی کارها وجود دارند که به نظر می‌رسد که باید همکاران در مناطق با دقت بیشتری به آن‌ها رسیدگی کنند. 
وی افزود: بارها گفته ایم که ایجاد ریفیوژ وسط خیابان به صورت فضای سبز، کاری پرخطر، پرهزینه، بی‌فایده و آسیب زننده به زیرساخت‌های شهری است؛ وقتی که ما در ریفیوژ وسط خیابان درختکاری می‌کنیم باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که آبیاری در وسط خیابان بسیار پرخطر است چه برای کارگران فضای سبز چه برای خودروهای عبوری، این آبیاری به سطح خیابان سرازیر شده و باعث زمین خوردن موتور سیکلت سواران و بروز تصادفات می‌شود.
تشکری ادامه داد: آبی که جذب می‌شود، لایه‌های زیرین آسفالت را تخریب کرده و باعث از بین رفتن آن می‌شود؛ شاخ و برگی که مانع دید رانندگان شده و خطر تصادفات را افزایش می‌دهد و بسیاری عوامل دیگر، این در حالی‌ست که کناره‌های پیاده رو معمولا به لحاظ فضای سبز و زیبایی در فقر هستند؛ چقدر خوب است که به جای این هزینه‌های نسبتا قابل توجهی که برای سبز کردن ریفیوژ وسط خیابان صرف می‌شود، به پیاده رو‌ها که محل رفت و آمد عابرین پیاده است، اختصاص یابد؛ این درختان می‌توانند سایبانی برای عابران پیاده شده و فضا را تلطیف کنند و در عین حال به زیبایی پیاده‌روها کمک کنند اما بسیاری از پیاده‌روهای ما فاقد چنین فضایی هستند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک ادامه داد: گاه دیده شده که ریفیوژ وسط را به صورت موزاییک فرش و عاری از درخت کردند اما مجددا آن جا را هم با گلدان‌ها و جعبه‌های گل تزیین کرده‌اند که مجدد همان مشکلات را با هزینه‌ها و مزاحمت بیشتر انجام  داده‌اند، لذا پیشنهاد می‌شود اگر این امر نیاز به مصوبه شورا دارد، با تصویب آن مانع از این هزینه‌های زائد شویم، ما نباید پولی را که مردم به زحمت به شهرداری بابت عوارض پرداخت می‌کنند، صرف کارهای غیر مناسب شود.
تشکری هاشمی در ادامه در خصوص وضعیت سنگفرش برخی خیابانها مانند خیابان ۱۷ شهریور نیز متذکر شد: دیده دشده که سنگفرش گران قیمت خیابان 17 شهریور را منهدم شده و آن را تبدیل به آسفالت کرده‌اند، میدان امام خمینی نیز با سنگ بسیار با کیفیتی فرش شده است که از همان هفته اول این سنگ‌ها شروع به خرد شدن کرده‌اند که این محل نیز مجددا تبدیل به آسفالت شد، این نهضت آسفالت شدن معابر، نهضت مطلوبی به نظر نمی‌رسد و یک عارضه شهری محسوب می‌شود، ما باید شهر را برای مردم زیبا و جذاب کنیم و سنگ در کفپوش خیابان‌هایی که امکان آن وجود دارد می‌تواند به جذابیت شهر کمک کند، به نظر من این طرح تبدیل همه خیابانها به آسفالت سیاه باید فراموش شود؛ منطقه ۱۲ که به عنوان یک منطقه تاریخی حساب می‌شود لذا به فراخور بناهای تاریخی که دارد باید در تعمیر و زیبا سازی معابر اقدام شایسته صورت گیرد. 
 
پیرهادی: باز کردن معابر در خیابان ۱۷ شهریور رضایتمندی اهالی را به دنبال داشت
مهدی پیرهادی، در واکنش به گزارش محمد آخوندی، در خصوص شرایط منطقه ۱۲ بیان کرد: به دلیل سکونت خود در این منطقه تردد فراوانی در آن دارم و تغییر و پویایی در این منطقه را شاهد هستیم، باز کردن معابر در خیابان ۱۷ شهریور اقدام بسیار خوبی بود که رضایتمندی کسبه و سکنه را در پی داشته است و ما از عوامل آن تشکر می‌کنیم. وی در ادامه در خصوص وضعیت میدان امام خمینی نیز گفت: بازسازی و تغییر آن اقدامات بسیار خوبی بود که باعث رفع بسیاری از چاله‌های موجود در این بخش شده است، در خصوص ایمنی بازار و ساختمانی که در هرندی و بوستان‌های منطقه ۱۲ که جزو مناطق کم برخوردار از فضای سبز است، درخواست می‌شود شهردار منطقه توضیحاتی ارائه دهد.
 
علوی: نوسازی و بهسازی، ایمنی منطقه 12 را افزایش می دهد
احمد علوی، عضو شورا در تذکری اظهار داشت: منطقه ۱۲ از جمله مناطق پر موضوع و پر مسئله است و در این مدت اتفاقات خوب بسیاری در این منطقه رخ داده است، نکته‌ای که در اینجا مطرح است مربوط به موضوع بازار و ارقامی است که باید در این منطقه هزینه شود که رقم بسیار درشتی است. 
وی افزود:در بازدیدی که هفته گذشته از بازار داشتیم به همراه مسئولان مجموعه‌های مرتبط در یافتیم که اگر این مجموعه ها دست به دست هم داده و با یکدیگر همکاری کنند، اتفاقات بهتری در منطقه رخ خواهد داد. 
علوی تصریح کرد: ما هر اندازه که در موضوع نوسازی و بهسازی موضوع ورود کنیم، ایمنی منطقه را افزایش داده‌ایم، بسیاری از اتفاقاتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم در طرح پروژه‌های توسعه محله بود که اگر دیده می‌شد شاید اختیارات شهردار منطقه برای اجرای این پروژه‌ها بیشتر بود اما قرار است که کارگروه مشترکی بین شهرسازی نوسازی و کمیته گردشگری برگزار شود تا این اتفاقات بهتر پیش رود.
 
بابایی: نکات ایمنی بازار به صورت ویژه پیگیری شود
در ادامه بررسی گزارش، مهدی بابایی در خصوص موضوع سنگ فرش‌ها به نکاتی اشاره کرده و اظهار داشت: سنگ فرش‌هایی که در خیابان ۱۷ شهریور و میدان امام خمینی مورد استفاده قرار گرفته بود، سنگفرش‌هایی بود که برای پیاده راه طراحی شده بود لذا هنگامی که خودرو از روی این سنگ‌فرش‌ها عبور کرد، دچار مشکل شد و مدیریت شهری مجبور به جمع‌آوری آن شد؛ این در حالی است که سنگفرشی که در میدان بهارستان به کار رفته عبور خودرو هیچ گونه خسارتی را به آن وارد نکرده و استحکام خود را حفظ کرده است. 
وی در ادامه در خصوص ریفیوژ تعبیه شده در وسط خیابان در واکنش به تذکر تشکری توضیح داد: اقدامات لازم در این باره اجرایی شده است؛ از جمله اینکه از کاشت درخت در این محل خودداری شده، گیاهانی که در آنجا کاشته شده ارتفاع بالایی ندارند، آبیاری به صورت قطره ای است و از جاری شدن آب در معبر جلوگیری می‌کند و حتی احتیاج به حضور باغبان‌ها برای آبیاری ندارد، قسمتی از این دغدغه‌ها رفع شده و امیدواریم که با دقت بیشتری به موضوع فضای سبز رسیدگی شود، در خواست می‌‌شود نکات ایمنی بازار نیز به صورت ویژه پیگیری شود تا شاهد شهری امن‌تر باشیم. 
 
 پاسخ شهردار منطقه 12 به سوالات اعضای شورا
پس از توضیحات چمران و در جریان بررسی گزارش فوق، امیر یزدی، شهردار منطقه ۱۲ در پاسخ به تذکرات مطرح شده توضیح داد: پروژه‌های مطرح شده در گزارش، بخشی از پروژه‌های توسعه محلی بوده و پروژه عمرانی منطقه محسوب نمی‌شوند، نزدیک به ۹۵ درصد از آبیاری‌ها در منطقه ۱۲ به صورت مکانیزه انجام می‌شود که این امر باعث ممانعت از نفوذ آب به لایه‌های زیرین می‌شود؛ برای زیباسازی و تامین بخشی از فضای سبز مورد نیاز در این منطقه از بوته استفاده شده است تا دید رانندگان مختل نشود، تلاش ما بر این بوده است ک حتی یک جای خالی نیز در پیاده‌روها باقی نماند و همه آن با بوته پر شود تا مردم هنگام تردد از فضای آن لذت ببرند اما به طور کلی این منطقه از فقر فضای سبز رنج می‌برد و تامین این مهم در این منطقه بسیار سخت است.
شهردار منطقه 12 افزود:  به سختی می‌توان با مالکی برای خرید ملکش به منظور ایجاد فضای سبز به توافق رسید، لذا درخواست می‌شود که شورا موضوع را مورد بررسی قرار دهد. 
وی در ادامه در خصوص تذکرات مربوط به مشکلات ناشی از بی‌کیفیتی سنگفرش‌ها توضیح داد: سنگی که در میدان امام خمینی به کاررفته به رغم توصیه مشاور که باید از سنگ‌های با ابعاد کوچکتر استفاده می‌شد تا هنگام عبور خودرو دچار آسیب نشود از سنگ‌های بزرگتر استفاده شده است، نکته‌ای که در سنگفرش این محل مورد توجه واقع نشده است. 
امیر یزدی ادامه داد: در خصوص امنیت بازار هم باید بگوییم که وقت و توجه بالایی به این موضوع اختصاص داده شده است و هر هفته دو نوبت جلسه در این خصوص در فرماندهی قرارگاه ثارالله و شهرداری و مکان‌های دیگر برگزار می‌شود و همانطور که گفته شد بخش عمده تامین ایمنی بازار مربوط به شبکه برق می‌شود؛ همینطور بخش دیگر مربوط به موضوع فاضلاب بازار است که بسیار مهم بوده و ریزش آن‌ها می‌تواند حادثه‌ساز شود. در خصوص موضوع حریم مجلس نیز پیگیری‌های لازم انجام شده که خوشبختانه نمایندگان مجلس نیز با ما در این باره هم عقیده و هم نظر هستند، تلاش‌های لازم برای رفع این مشکل نیز در حال انجام است.

 

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: