• دوشنبه ١٨ ارديبهشت ١٤٠٢-١٥:٤١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٥٥٩
چمران:

احداث نمایشگاه شهر آفتاب نظر دولت بود/ ورود سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل و فروشگاه در شهرآفتاب

رئیس شورای اسلامی شهر تهران از وجود مصوبه شورای شهر، هیات دولت و تفاهم‌نامه رئیس‌جمهور وقت مبنی بر برگزاری نمایشگاه‌ها در محل نمایشگاه شهر آفتاب خبر داد و به اصرار منطقی مدیریت شهری بر برگزاری نمایشگاه‌ها در این فضا تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران در گفت و گو با خبرنگار شهر، با اشاره به پیشینه هماهنگی‌های دولت و مدیریت شهری برای برگزاری نمایشگاه‌ها در مجموعه شهر آفتاب، گفت: در گذشته صحبت‌های زیادی در این خصوص صورت گرفته بود و تاریخچه مفصلی دارد.
 
با نظر دولت وقت موضوع احداث نمایشگاه شهر آفتاب مطرح شد
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما از سال ۸۲ تصمیم‌گیری برای انتقال نمایشگاه‌ها را آغاز کردیم، یادآور شد: در همان سال نمایشگاه اتومبیل در محل نمایشگاه بین المللی برگزار شد که ترافیک سنگینی را در بزرگراه شهید چمران، خیابان سئول و معابر منطقه رقم زد، به طوری که عده ای خودروهای خود را در بزرگراه رها کردند و رفتند و روز بعد مجدداً بازگشته و خودروهای خود را بردند. پس از آن جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور وقت، معاون اول رئیس جمهور، فرمانده نیروی انتظامی، وزیر صنعت، شهردار و بنده به عنوان رئیس شورای شهر وقت برگزار شد.
وی ادامه داد: در آن جلسه این بحث مطرح شد که نمی‌توان به این شکل زندگی مردم را مختل کرد و پس از مباحث مطرح شده، تفاهم نامه‌ای منعقد شد و تمامی اعضای جلسه آن را امضا کردند که بر اساس آن نمایشگاه‌های پربازدید در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار نشود.
انتخاب مشاور آلمانی برای اجرای طرح احداث نمایشگاه
چمران با بیان اینکه بر اساس آن تفاهم‌نامه مقرر شد که شهرداری در نمایشگاه سهیم شود و فضای دیگری را برای برگزاری نمایشگاه پیش‌بینی و معرفی کند، گفت: ما از آن زمان به دنبال این موضوع بودیم و محل فعلی نمایشگاه شهر آفتاب پیشنهاد، زمین تامین و مناقصه برگزار شد. یک مشاور آلمانی انتخاب کردیم که طرحی را ارائه داد و در صحن شورای شهر و جلسات تخصصی معماری با حضور اساتید دانشگاه مورد بحث قرار گرفت.
 
وی افزود: طراحی که انتخاب کرده بودیم ۲۵ نمایشگاه بین‌المللی را در دنیا طراحی کرده و ساخته بود. برای اینکه طرح عملیاتی شود، شریک ایرانی پیدا کردند و پس از بارها رفت و برگشت طرح و گذشت سالها به نمایشگاه فعلی رسیدیم.
چمران با بیان اینکه در همان سالها سرمایه گذار خارجی نیز وارد و نمایشگاه شهر آفتاب کلنگ زنی شد تا کار آغاز شود اما بعد رها شد، تصریح کرد: ما اصرار داشتیم کار سریع‌تر صورت بگیرد و به دنبال سرمایه گذار بودیم و اعتقاد داشتیم که اگر خودمان کار را شروع کنیم، بعد از آن سرمایه گذار خواهد آمد که همین اتفاق نیز افتاد؛ شهرداری با بودجه ای که در نظر گرفته بود، کار را آغاز کرد و به امروز رسید.
افزایش ۴۵ هزار مترمربعی فضای نمایشگاه به منظور برپایی بهتر نمایشگاه کتاب
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه انتظار ما این بود وقتی نمایشگاه شهر آفتاب به نتیجه رسید نمایشگاه‌های پر بازدید به این فضا منتقل شود، اظهار کرد: در اولین سال نیز نمایشگاه کتاب در این فضا برگزار شد اما گفتند زیربنای کمتری دارد که زیربنا را اضافه کردیم و به ۴۵ هزار متر مربع رسید.
اعلام آمادگی سازمان نمایشگاه‌ها برای برپایی نمایشگاه‌های پربازدید در شهر آفتاب
وی با بیان اینکه سازمان نمایشگاه ها نیز در آن زمان اعلام آمادگی کرد که به تدریج نمایشگاه‌ها به این محل منتقل شود اما متأسفانه موضوع پس از اینکه ما از شورا رفتیم پیگیری نشد، گفت: در آن زمان ۲۰ درصد سهام برای شهرداری باقی ماند و مابقی به بانک شهر واگذار شد چون اعتقاد ما این بود که سیستم خصوصی بهتر از یک سیستم شبه دولتی می‌تواند این فضا را اداره کند و شهرداری امروز نیز بر اساس ضوابط شهرسازی به دنبال این است که قسمتی از سهام را به بخش خصوصی واگذار کند.
 
چمران با اعلام اینکه سازمان نمایشگاه‌ها به دستور العمل‌ها پایبند نبود و آن را اجرا نکرد، یادآور شد: البته نمی‌توان گفت سازمان به دستورالعمل‌ها کاملاً پایبند نبود اما در مواردی نیز عدم پایبندی دیده می‌شد؛ به طوری که برای مثال سه نمایشگاه با هم به صورت همزمان برگزار و منجر به راه‌بندان در معابر اطراف نمایشگاه بین‌المللی می‌شد.
ساختمان نمایشگاه مهم نیست، آسایش مردم مهم است
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه چنین شرایطی مردم را عصبی و ناراحت می‌کند، خاطرنشان کرد: آنچه مهم است ساختمان نمایشگاه نیست بلکه آسایش مردم اهمیت دارد؛ تهران به اندازه کافی از مشکل ترافیکی و رفت و آمد رنج می‌برد و ما با برگزاری نمایشگاه‌های پر ازدحام، ترافیک بیشتری ایجاد می کنیم.
وی با تأکید بر اینکه نباید زندگی را به مردم سخت بگیریم و یک مشکل به مشکلات آنها اضافه کنیم، تصریح کرد: شهر آفتاب نیمی از سال به حال خود رها شده و نمایشگاهی در آن برگزار نمی‌شود؛ ما در حال تکمیل فضای آن هستیم. قطعاً و یقیناً می‌دانیم که نمایشگاه داخل شهر کارکرد خود را از دست داده و باید به شهر آفتاب منتقل شود.
یکی از مشکلات نمایشگاه داخل شهر فضای پارک است
چمران با اشاره به وجود ایستگاه مترو در شهر آفتاب و امکان به کارگیری اتوبوس برای تسهیل در تردد شهروندان، یادآور شد: یکی از مشکلات ما برای نمایشگاه داخل شهر، تأمین پارکینگ بود اما شهر آفتاب پارکینگ‌های وسیعی دارد.
ورود سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل و فروشگاه در شهرآفتاب
رئیس شورای شهر تهران با اعلام اینکه ایرادات کوچکی در شهر آفتاب وجود دارد که باید برطرف شود، گفت: برای مثال باید دوربرگردان ساخته شود و محل گیشه دریافت عوارض نیز نیاز به جابجایی دارد که ما این موارد را عملیاتی می‌کنیم. بخش خصوصی نیز در این شرایط وارد عمل می‌شود کما اینکه سرمایه‌گذارانی نیز برای ساخت هتل و فروشگاه وارد شدند و همه این موارد در حال پیشرفت است.
مجلس نگفته نمایشگاه کجا برگزار شود گفته سازمان نمایشگاه‌ها تصمیم بگیرد
وی با تأکید بر اینکه سازمان نمایشگاه‌ها و وزارت صمت باید برای انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب ورود کنند، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی نگفته که نمایشگاه کجا برگزار شود بلکه گفته سازمان نمایشگاه‌ها باید تصمیم بگیرد و اقدامات لازم را انجام دهد؛ ما نه به قانون مجلس ورود کرده‌ایم و نه به دنبال آن هستیم، بلکه سخن ما این است که نمایشگاه‌ها باید در فضایی برگزار شود که به همین منظور ساخته شده است.
نمایشگاه بین‌المللی مشکل تجهیزات دارد
چمران با بیان اینکه تأسیسات نمایشگاه بین‌المللی قدیمی است و مشکلات تجهیزاتی دارد، تأکید کرد: اصرار منطقی ما برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب است و امیدواریم وزارت صمت سریع تر این موضوع را از ما بپذیرد که البته پذیرفته اما باید عملیاتی شود؛ چراکه انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب علاوه بر مصوبه شورای شهر، مصوبه هیات دولت را نیز دارد که باید این مصوبات اجرایی شود.
 
سند تفاهم‌نامه رئیس جمهور وقت برای انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب وجود دارد
وی افزود: علاوه بر این مصوبات، تفاهم‌نامه رئیس جمهور وقت و سندیت این تفاهم‌نامه نیز برای انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب وجود دارد. امیدواریم این انتقال صورت بگیرد؛ ما می‌دانیم که شاید در یک سال عملیاتی نشود اما چند سال است که این موضوع مورد بحث بوده و در این سالها می‌توانستیم انتقال را انجام دهیم. به طوری که نمایشگاه بین‌المللی را برای نمایشگاه‌‎های خاص و تخصصی و یا شرکت‌‎های دانش بنیان در نظر بگیریم.
برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی ایرادی ندارد
چمران همچنین تصریح کرد: از نظر ما برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی ایرادی ندارد؛ کما اینکه چنین نمایشگاه‌هایی در فضاهای دیگری نیز برگزار می‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی گفت: برنامه‌ریزی برگزاری این دوره از نمایشگاه انجام شد و ما نیز اصراری نداشتیم این برنامه را به هم بریزیم؛ علتی که وزارت ارشاد برای برگزاری نمایشگاه در مصلی اعلام کرد راحتی شرکت کنندگان و کتاب‌‎فروشان بود اما به این فکر نکردند که چه مشکلی را برای مردم ایجاد خواهد کرد.
برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب به نفع مراجعه کنندگان شهرستانی
وی ادامه داد: در سالی که نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شد، شرایط را برای افرادی که از شهرستان‌ها می‌آمدند، تسهیل می‌کرد و به ترافیک شهر برخورد نمی‌کردند.
چمران تأکید کرد: برگزاری نمایشگاه در مصلی برای کسانی که در اطراف خیابان شهید بهشتی ساکن هستند، راحت‌تر است اما وقتی بحث استفاده از مترو و اتوبوس وجود دارد، برای افراد ساکن در نقاط دورتر شهر فرقی نمی‌کند که به مرکز شهر بیایند و یا به شهر آفتاب بروند.
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: