• چهارشنبه ١٣ ارديبهشت ١٤٠٢-١٦:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٥١٨
زهرا شمس‌احسان؛

نگاه جامع‌ شورای شهر به موضوع سلامت

با رجوع به بیانات بزرگان به فراز گوهربار از امیر المومنین (ع) می‌رسیم که می‌فرمایند «جز بیماران، کسی قدر سلامت را نمی‌داند». به واقع سلامت در معنای وسیع خود بزرگترین موهبتی است که خداوند به بندگان خود عنایت فرموده است. وضعیتی که نه تنها شامل سلامت جسمی می‌شود بلکه نشان از روانی مطمئن، وجدانی آسوده و عمقی از معنا و پیوند به خالق دارد. این غایت سلامت است و این مهم حاصل نمی‌شود مگر با مراقبت همیشگی و حضور همه‌جانبه. بر همین منظر، مدیریت شهری ششم سعی دارد نگاه جامع‌تری نسبت به موضوع سلامت داشته باشد. مجموعه مدیریت شهری تهران تلاش کرده تا ضمن بهره‌گیری از ابزارهای کارا به تنوع‌بخشی فعالیت‌های خود در حوزه سلامت توجه کند و در راستای ارتقاء حال خوب شهروندان گام بردارد.  

واقعیت امر این است که سلامت و نسبت آن با شهر و زیست شهری، پیوندی گسترده است و شهر با تمام ابعاد، عناصر و مولفه‌های خود بر سلامت شهروندان اثر می‌گذارد و نیز تاثیر می‌پذیرد؛ به همین سبب است که طیف متنوعی از اقدامات را باید مدنظر داشت. هر گامی که به سمت کاهش ترافیک و آلودگی برداشته می شود؛ هرشکلی از کاهش آلاینده های زیستی، سمعی و بصری؛ هر طیفی از آموزشهای همگانی و ارائه خدمات سلامت به گروه های آسیب‌پذیرتر جامعه و حتی ساماندهی گروه‌های آسیب‌دیده اجتماعی را می‌توان گام‌هایی به سمت ارتقاءسلامت جامعه قلمداد کرد که همگی مجدانه در شورای اسلامی شهر تهران پیگیری می‌شود.  

در این دوره مدیریت شهری برای ارتقاء سواد و وضعیت سلامت گروه‌های حساس‌تر اجتماعی نظیر کودکان و نوجوانان، مادران و سالمندان تلاش مضاعفی شده است تا برنامه‌های متنوعی با تکیه بر ظرفیت‌های فراوان در شهر تهران تعریف و اجرا شود. در این دوره همواره بر عنصر خلاقیت در ارتباط فعال با شهروندان تاکید شده  و امید است با برنامه‌ریزی‌های انجام شده شاهد ارائه خدمات ارزشمند در حوزه سلامت شهروندان بر بستر فناوری‌های هوشمند باشیم.  

هفته سلامت را به همه شهروندان تهران تبریک می‌گویم و از زحمات همکاران حوزه سلامت در مجموعه مدیریت شهری سپاسگزاری می‌نمایم.  مدیریت شهری در این دوره علاوه بر نگاه جامع به موضوع سلامت، تلاش کرده مسائل حوزه سلامت در شهر تهران نه به مانند یک کلیت یکدست و یک شکل، بلکه در قالب برش‌های منطقه‌ای با مختصات متفاوت و مختلف مناطق 22گانه در شهر تهران پیگیری شود.

این خوانش جدید از موضوع سلامت مقدمه‌ای شد برای تدوین سند سلامت مناطق که از این پس جایگزین شیوه‌نامه کلی سلامت به عنوان برنامه‌ی بالادستی می‌شود که امکان احصاء نیازها و منابع خاص هر منطقه در حوزه سلامت را فراهم نمی‌کرد. به عبارت دیگر در این دوره از مدیریت شهری، تلاش بر این بوده است «رویکرد محله‌گرایی» صرفاً در حد شعار نباشد و مابه ازای عینی آن در سطوح مختلف از جمله حوزه سلامت عینیت یابد.  

در آخر از تمامی شهروندان خواهشمندم ضمن حضور فعالانه و ارائه بازخوردهای ارزشمند خود به ویژه به برنامه‌های هفته سلامت، مجموعه مدیریت شهری را در مسیری که در پیش دارد یاری رسانند. پیگیری و ارائه پیشنهادات ارزشمند شهروندان از مسیر درگاه‌های ارتباطی شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران، امکان بازبینی، ارتقاء و به‌روزرسانی را فراهم می‌آورد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: