• شنبه ٩ ارديبهشت ١٤٠٢-١٥:٤٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٤٦٨
نادعلی در گفتگو با «دانشجو»:

برای اولین بار بین شهردار تهران و دولت هماهنگی وجود دارد/ شورا و شهرداری شرایط خاص اقتصادی دولت را درک می‌کنند

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: حتی در دوره‌ی شهردار اصلاح طلب هم ما درگیری‌ها و عدم تفاهم‌ها بین دولت و شهرداری را شاهد بودیم، شاید در دوره‌ی دکتر رییسی بزرگوار اولین بار است که این هماهنگی بین شهردار تهران و مجموعه شهرداری با دولت و رییس دولت وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا نادعلی پیرامون روز شورا اظهار داشت: ما با تعالیم قرآنی و فرمایش پروردگارا «و امرهم شوری بینهم» و آنچه که در قانون اساسی ما آمده و در قوانین ما ذکر شده و عملیاتی شده است، چند مجموعه‌ی مهم به عنوان شورا تصمیم‌گیر و اثرگذار هستند. یکی مجلس شورای اسلامی است که همه با آن آشنا هستند و هر چهار سال همه برای انتخابات به هر صورت تلاش می‌کنند و نماینده‌ها را بر اساس آن انتخاب قوه مقننه را شکل می‌دهند و شروع به تقنین و نظارت بر کار اجرایی دولت می‌کنند. شورا‌های دیگر مثل شورای نگهبان که حفاظت و صیانت از قانون اساسی و تفسیر آن و نظارت بر کار قوه‌ی قضائیه از جهت قوانین و مصوباتش بر عهده دارد. مجلس خبرگان به نحوی نوعی شوراست و در سطح اداره‌ی شهر، شورا‌های شهر و در سطوح پایین‌تر شورا‌های روستاهاست.
وی در ادامه گفت: شورای اسلامی شهر تهران یکی از همین مصادیق و موارد است که فکر می‌کنم از آنجایی که خداوند قول داده که دستش با جماعت باشد در آنجایی که هم‌فکری‌های شورا گونه‌ی آدم‌ها برای حل مسائل و بهتر کردن اوضاع کنار همدیگر صورت میگیرد، خداوند به این نشست و هم افزایی و عم فکری کردن که ما در شورا به یک نحوی آن را تجربه می‌کنیم، حالا بیشتر در یک فضای اجرایی‌تر و چه بسا کاربردی‌تر در سطح نظارت سیاست‌گذاری برکت می‌دهد. الحمدلله این اتفاق خوبی است که از یک سالی، چون با یک تعویقی بعد از انقلاب اسلامی، عملا شورا‌های اسلامی شهر و روستا اجرایی نشد. بعد از چندین سال مقدماتش فراهم شد و عملا تشکیل شد. هنوز هم من فکر می‌کنم موانعی برای پیاده سازی فرهنگ شورایی در اداره کردن و مدیریت در روستا وجود دارد و خب به هر صورت، چون ما عادت کرده ایم سال‌های مدید هم پیش از انقلاب هم بعد از انقلاب به عدم وجود یک همچین بنیادی چه بسا این تجربه‌ی جدیدی است با اینکه ما عملا شش دوره از شورای اسلامی شهر را پشت سر گذاشته ایم و الان در ششمین دوره آن هستیم. تجربه‌هایی که بر اون اضافه می‌شود اندوخته‌هایی است که احتمالا ادوار بعدی از آن به بهترین شکل استفاده می‌کنند، ولی من شخصا معتقدم نیاز به یک ارتقا و تحولی در این حوزه وجود دارد که دست نماینده‌های مردم برای سیاستگذاری و نظارت بازتر شود و به نحوی در عین حال وجود دستگاه سیاست گذاری و نظارتی به نام شورا و در کنار شهرداری‌ها بتواند برای کار اجرا در درون مدیریت شهری تسهیلگر شود؛ و اینطور نباشد که عملا یک حضور و تاثیرگذاری سوری و زینتی باشد. باید با وجود شورا خیلی از نیاز‌های تقنینی و تصویب مقررات و مواردی از این دست نیاز‌های مجموعه‌های مدیریت شهری کاملا برطرف شود.
نادعلی افزود: به جهت تاریخی تقریبا میشه گفت که از زمانی که شهردارتهران شهرداری بود که به اصطلاح اصول گرا بود و زمانی که آقای دکتر احمدی نژاد شهردار تهران بودند، همزمان با دولت آقای خاتمی دولت اصلاح‌طلب و عدم هماهنگی‌ها وجود داشت هم در اینکه اجازه نمی‌دادند شهردار تهران به عنوان یک عضو مدعو در هییت دولت حضور پیدا کند و هم هر از گاهی به هر صورت این تفاوت دیدگاه‌ها باعث می‌شد بحث‌هایی اتفاق بی‌افتد و اوقات تلخی آن برای مردم بماند و چه بسا عدم همکاری‌ها در عدم انجام وظایف دولت‌های وقت در انجام وظایفی که بر عهده شان بود بیشتر جلوه پیدا می‌کرد. بعد از آن هم در دولت خود آقای احمدی‌نژاد باز هم با شهردار وقت که آقای دکتر قالیباف بود چه بسا دولت همکاری کافی و لازم را به خاطر بعضی از حساسیت‌هایی که به جهت سیاسی خود رییس جمهور داشت و حالا بعضی از افرادی که کنارش بودند، باز هم این همکاری بین دولت و شهرداری کامل اتفاق نمی‌افتاد. در دولت آقای روحانی که حتما مکرر در مکرر و بیش از پیش این عدم همراهی و اتفاق وجود داشت و نتیجه‌ی ظاهری آن حداقل این بود که هیچ وقت شهردار تهران به عنوان کسی که در مجموعه‌ی هیات دولت حاضر باشد و بتواند با تفاهماتی که در آنجا انجام می‌دهد بخشی از بار شهر را کم کند و مشکلات شهر را حل کند خیلی اتفاق نمی‌افتاد.
وی افزود: حتی در دوره‌ی شهردار اصلاح طلب هم ما درگیری‌ها و عدم تفاهم‌ها بین دولت و شهرداری را در دوره‌ی آقای روحانی شاهد بودیم. شاید در دوره‌ی دکتر رییسی بزرگوار اولین بار است که این هماهنگی بین شهردار تهران و مجموعه شهرداری با دولت و رییس دولت وجود دارد، که خب آقای دکتر زاکانی در تمام جلسات هیئت دولت شرکت می‌کنند با وزرا رابطه‌ی بسیار خوبی وجود دارد. خود رییس جمهور محترم و این تفاهم در حل مسائل شهر موثر است. البته بخشی از این تفاهم باید در بحث بودجه اتفاق بیافتد که معمولا این قسمت سخت‌تر است. یعنی هنوز ما به عنوان شورای شهر تهران به صورت خیلی کامل از این ماجرا رضایت نداریم. البته شرایط خاص و سخت اقتصادی که دولت به آن دچار است را هم درک می‌کنیم. ولی خیلی از تفاهمات و تعاملاتی که بین وزارت‌خانه‌ها و معاونت‌های ریاست جمهوری و شهرداری تهران اتفاق میافتد توسط همین حضور چهره به چهره و دائمی در هیئت دولت باعث شده صورت بپذیرد. گزارش‌هایی که میدهند و تفاهم‌هایی که صورت می‌پذیرد در ادامه‌ی راه نتایجش را آقای شهردار برای شورا توضیح می‌دهند. این در سابقه‌ی قضیه‌ی بین شهرداری و دولت خیلی وجود نداشته است. الحمدالله از این جهت دوره‌ی خوبی را پشت سر می‌گذاریم منتها باید نتایج عملی آن زودتر ساطع شود و خروجی‌ها برای مردم تاثیر در حل مسایلشون را بگذارد و ببینند.
سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوال درباره‌ی دیدگاه شورا پیرامون مسائل فرهنگی اجتماعی گفت: ما سیاست‌های کلی را از طریق کمیسیون فرهنگی اجتماعی به مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ابلاغ کردیم و تقریبا یک همفکری خوب و یگانگی نگاه بین ما وجود دارد. حوزه‌ای که تمرکز همه‌ی روی آن است بحث سبک زندگی و یا به تعبیر درست‌تر ایجاد حال خوب و نشاط است. آنچه که برای همه‌ی ما اهمیت دارد این است که بتوانیم ارتقا سطح فکری مردم از رفتار اجتماعی از آنچه که در واقع از کف محله روی می‌دهد تا سطح مناطق و کلی شهر را شاهد باشیم. به ویژه به فرهنگ ساز‌هایی مثل مساجد، سرا‌های محلات مثل زیرساخت‌های ورزشی در داخل محلات و چیز‌هایی از این قبیل همواره مد نظر دوستان بوده و ما هم همین را از آن‌ها خواسته‌ایم. اگر گاهی اوقات کوچک‌ترین ایرادی پیدا کرده سعی کرده ایم در جایگاه نظارتی خودمان تذکر بدهیم و گاهی اوقات برای شفافیت بیشتر و منظم‌تر شدن آن نگاه و عملکرد سعی کرده ایم جلساتی رابرقرار بکنیم و بازدید‌هایی را انجام دهیم.
او در ادامه گفت: اتفاق خوبی بین شورا و شهرداری در حوزه‌ی فرهنگی اجتماعی افتاده است. مثلا کاهش آسیب‌های اجتماعی؛ با تشکیل قرارگاه اجتماعی توسط شهردار تهران توانستیم ۲۲ هزار معتاد متجاهر در سطح تهران را به پنج هزار کاهش دهیم. البته برای اینکه بین ما و مردم دیوار دروغ نباید باشه این را می‌گویم، آنچه که در ایام اغتشاشات و این‌ها اتفاق افتاد، تقریبا خیلی از این کار‌های اجتماعی را دچار از هم گسیختگی کرد که بلافاصله بعد از این که شرایط به یک تثبیت رسید، دوستان ما دو مرتبه شروع به همکاری با دستگاه‌های مختلف کردند و در قرارگاه اجتماعی در کنار شهرداری تهران حضور داشتند. از بحثد‌های اجتماعی بگیرید تا مجموعه‌های بسته و خرابی که در زیرساخت‌های ورزشی مناطق داشتیم، این‌ها باید سرعت و تلاش توسط سازمان ورزش زیرساخت‌ها به سرعت تعمرات اساسی شود تا به مردم خدمت بدهد.
وی تصریح کرد: برای مثال در این چهارشنبه‌های فرهنگی که من یک هفته در میان در مناطق مختلف می‌روم و با مردم و نخبگان فرهنگی و همکارانمان در شهرداری ارتباط می‌گیرم، یکی از آن چیز‌هایی است که مردم خیلی از ما مطالبه می‌کنند اماکن ورزشی است، که اگر اماکن ورزشی شهرداری در شهر تهران نباشد خیلی از مناطق و محلات از خدمات ورزشی محروم اند و این در حالی لست که بعضی از این‌ها بسیار فرسوده و یا تعطیل شده اند، در این ایام دوستان توانستند آن‌ها را دو مرتبه وارد سرویس دهی و دوره‌ی فعالیت بکنند و تقریبا نگذاشتیم که هیچ کجا در همان وضعیت بماند.
نادعلی اذعان داشت: یکی از آن چیز‌های مهم برای آن فضایی که شما فرمایش کردید رویداد‌های فرهنگی و اجتماعی است، که من فکر می‌کنم با یه فهم جدید و یک فناوری جدیدی از کار رسانه‌ای و کار برگزاری رویداد‌ها و آوردن مردم مثل همه‌ی اتفاقات خوب مانند مهمانی ده کیلومتری عید غدیر خودش را نشان داده است و یا در ایام پیش از ماه مبارک رمضان و ماه مبارک رمضان در بوستان‌ها مختلفی که در شهر تهران بود رویداد‌های شبانه تا نیمه شب وجود داشت برای اینکه مردم همین حال خوب نشاط اجتماعی را پیدا بکنند. در نظر گرفتن چارچوب‌های اخلاقی و ارزشی و چیز‌های دیگه این تلاش اتفاق افتاد که هم نوروز در نظر گرفته بشود و هم پیش از آن نیمه‌ی شعبان در واقع به سنت تهرانی‌ها که خیلی خوب به آن می‌پردازند انجام شو و هم ماه مبارک رمضان فضای شهر را معطر کرده بود. این می‌تواند در خیلی از رویداد‌های دیگر دیده شود و خب این اتفاق الحمدلله یک فهم خوب جدیدی است به ویژه اینکه فقط درون شهرداری نیست و یک کار هماهنگ بین شهرداری، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و بخش‌های دیگری از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی دارد اتفاق می‌افتد.
عضو شورای شهر تهران در رابطه با فعالیت‌های شورا برای بهبود شرایط زندگی مردم اظهار کرد: با آنچه که دوستان من در کمیسیون‌های عمران و حمل و نقل که یکی از کمیته‌های آن می‌شود کمیته عمران و کمیسیون معماری و شهرسازی و کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری تمهید کردند و نتیجه‌ی زحمت خوب برادران و خواهران ما در چند معاونت از شهرداری تهران معاونت فنی و عمرانی، معاونت حمل و نقل و ترافیک و معاونت شهرسازی، اتفاقات خوبی هم تو این حوزه‌ها می‌افتد. به هر صورت ما امسال قفلی که روی ساخت و ساز در تهران زده شده بود را داریم به مدد الهی حل می‌کنیم. از کوتاه شدن دوره‌ی صدور پروانه‌های ساخت، از بحث بعضی طبقه‌های تشویقی و بحث‌های ساخت و سازی که همش با در نظر گرفتن همه‌ی قواعد و قوانین اتفاق می‌افتد با نظارت دقیق شورا گرفته تا رفع بعضی از مواردی که تا الان شاید مثلا نقص‌های ما و نقص‌های ادوار گذشته‌ی ما بوده است. بعضی از فرسودگی‌های که در ناوگان حمل و نقل که در طول چندین سال هیچ نوسازی انجام نشده بود خب این‌ها برای ما به میراث گذاشته شده و ما نمی‌توانیم بگوییم، چون از گذشته به ما رسیده ما در مورد آن‌ها کاری نمی‌کنیم، ما در هرصورت مسئولیم و وظیفه داریم. شاید مهم‌ترین مشکل مردم در همین حوزه‌ها بوده و الحمدالله با برنامه‌ریزی که برای سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاده و با برنامه‌ریزی که در برنامه‌ی چهارم توسعه اتفاق افتاده برای سه سال آینده هم علاوه بر امسال وجود دارد. این مسایل چه بسا تکان اساسی خواهد خورد، یعنی مردم امسال و سال بعد تغییرات عمده‌ای در سطح شهر تهران شاهد خواهند بود. هم در عرصه‌ی تاکسیرانی، هم در بحث اتوبوس‌ها و هم در بحث واگن‌ها با یه مقدار زمان بیشتر البته، چون اضافه شدنشان به ناگان زمان می‌برد.
وی در ادامه توضیح داد: در کنار آن‌ها تنظیف شهر و ماجرا‌های خدمات شهری و بحث‌های دیگری که همواره بوده وجود دارد. مثلا آنچه که در زیباسازی تهران امروز اتفاق می‌افتد، واقعا در گذشته من شهر را به این شکل ندیده بودم. حتما دوستان زحمت می‌کشیدند، اما من فکر می‌کنم در حال حاضر خیلی متفاوت‌تر و خیلی تعاملی‌تر اتفاق می‌افتد. گروهی از مردم ممکن است دیگر خیلی سراغ رادیو، تلویزیون نروند؛ اما همین‌ها از خیابون‌ها تردد می‌کنند و و بیلبورد‌ها شما دیوارنگاره‌ها که چه به طور مناسبتی و چه ثابت می‌بینند و این‌ها بخشی از حال جامعه را به یک حال بهتری ارتقا میدهد. یا اداره کل فرهنگی ما، مجموعه‌هایی مثل سازمان فرهنگی هنری شهرداری با انجام رویداد‌هایی که در خیلی از آن‌ها خود مردم دخیل هستند این‌ها چیز‌هایی است که قبلا به این راحتی اتفاق نمی‌افتاد.
نادعلی در انتها گفت: اگر اینجا جایگاهی است که حرف من به دانشجویان عزیزمان و به تشکل‌های دانشجویی که همواره در سابقه‌ی خبرگزاری دانشجو بوده است بیشتر می‌رسد، امیدوارم مطالبه‌گری خالصانه و بی‌شاعبه‌شون (چون به هیچ جایی وامدار نیستند جوانان و دانشجو‌های ما) به ما انتقال پیدا کند و هم نظارت هاشون برای ما صورت بپذیرد. ما همیشه در این شورا نشسته‌ایم برای اینکه دوستان حرف‌هاشون را بزنند و یا از طریق رسانه‌ای و یا از طریقی که خودشان صلاح می‌دانند به ما کمک کنند برای اینکه ما هم بتوانیم به آن‌چه که بهتر است تبدیل شویم.
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: