• چهارشنبه ١٩ بهمن ١٤٠١-١٠:٥٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦١١١
احمد صادقی؛

زلزله ترکیه یک هشدار است، لطفا جدی بگیرید

زلزله شدیدی که در ترکیه و سوریه رخ داد جامعه بین الملل را متاثر کرده است و امیدواریم امداد رسانی های بین المللی به مردم این کشور ها هر چه سریعتر صورت گیرد و بازماندگان شرایط خود را بازیابند. 
اما این زلزله مهیب در کنار حوادث متاثر کننده ای که به بار آورد بار دیگر تلنگری به اذهان خواب مانده ما زد که زلزله ای با قدرت تخریبی بالا چه عوارضی می تواند داشته باشد.
بیاییم عوارض این زلزله را مرور کنیم؛ قطعی برق و انفجار لوله های گاز نخستین حوادثی بود که در ثانیه های اولیه رخداد زلزله اتفاق افتاد که معمولا این اتفاقات خود تلفات زیادی بر جای می گذارد. قطعی آب و بسته شدن راه های ارتباطی برای امداد رسانی، تخریب جاده های مواصلاتی و موارد دیگر.
حال اگر بخواهیم چنین زلزله ی مهیبی را در شهری مانند تهران شبیه سازی کنیم با توجه به جمعیت انبوهی که در تهران وجود دارد و حجم تراکم آن خدا می داند که چه فاجعه ای رخ می دهد.به این ها اضافه کنید که جمعیت بسیاری نیز در بافت فرسوده زندگی می کنند و با اینکه مساحت بافت فرسوده در تهران بالغ بر ۶ درصد مساحت شهر است اما بیش از ۳۷ درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می کنند.
بلایای طبیعی چه بخواهیم و چه نخواهیم رخ می دهند و این ما هستیم که باید تمهیداتی را بیندیشیم و برای مقابله با آنها آماده باشیم امری که تا کنون در مدیریت کلان مغفول مانده است.
ما همچنان در اجرای ضوابط ایمنی ساختمان ها و بناها با مشکل مواجهیم، بودجه کافی در راستای مقابله با بحران ها و تمهیداتی که باید اندیشیده شود نداریم، شبکه تاسیساتی فرسوده است و الزاماتی که می بایست جدی گرفته شوند همچنان نادیده گرفته می شوند.
هشدار ها برای این است که ما چشمان خود را باز کنیم نقاط ضعف را برطرف سازیم و برای مواجهه با بلایای طبیعی که پیشینه تاریخی شهر تهران نیز نشان داده یک شهر زلزله خیز است آماده شویم.
احمد صادقی- عضو شورای اسلامی شهر تهران

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: