• شنبه ٢٦ آذر ١٤٠١-٠٨:٥٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٧٥٧
سید جعفر تشکری هاشمی؛

تمام‌قد به افتخار رانندگان حمل و نقل عمومی

26 آذر- روز ملی حمل و نقل- از روزهای افتخارآمیز تاریخ غرورانگیز جمهوری اسلامی ایران است. ۲۶ آذر ۱۳۶۲ و در اوج حملات رژیم بعث عراق به کشورمان، امام خمینی (ره) در پیام تاریخی خود از رانندگان خودروهای باری خواستند تا به بنادر، مراجعه و کالاهای اساسی را به شهرها برسانند و هزاران راننده با لبیک به فرمان رهبر خود، راهی جنوب کشور شده و تاریخ‌ساز شدند.
روز ملی حمل و نقل، فرصتی برای یادآوری اخلاص، شجاعت و صداقت فعالان عرصه حمل و نقل و قدرشناسی از خدمات ارزشمند رانندگان و مهلتی برای بازبینی وضعیت موجود و مسائل و مشکلات موجود بر سر راه این بخش از یک سو و بازنگری در اختیارات، اعتبارات و امکانات مورد نیاز به منظور نیل به وضعیت مطلوب از سوی دیگر است.
ضمن گرامیداشت ایثار، فداکاری و ازخودگذشتگی رانندگان خدوم و شریف شبکه حمل و نقل مسافری و باری در تهران و اقصی نقاط کشور، از خدمات خستگی‌ناپذیر سایر تلاشگران حوزه حمل و نقل در ناوگان‌های مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی که به صورت شبانه‌روزی مشغول به کار هستند، قدردانی می‌کنم. واقعیت این است که شبکه حمل و نقل کشور اعم از بار و مسافر، با معضلات فراوانی رو به روست و کمبود و فرسودگی ناوگان به ویژه در بخش مسافری، نه تنها کار را برای رانندگان این بخش دشوار کرده بلکه مسافران آن را نیز با مشقت مواجه کرده است.
بیش از یک دهه غفلت دولت‌های مختلف نسبت به شهر تهران و عدم حمایت از ناوگان حمل و نقل عمومی که روز به روز با مسائل و مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کرد، باعث شده است که امروز ناوگان‌های ریلی و اتوبوسی این شهر، از فقر شدید قطار و اتوبوس مورد نیاز در رنج باشند، رنجی که مسافران این دو بخش، آن را هر روز با تمام وجود احساس می‌کنند.
ناوگان اتوبوسرانی کلان‌شهر ۹ میلیون نفری تهران، حداکثر برای جمعیت یک شهر ۳ میلیون نفری کفایت می‌کند و افزایش ده‌ها برابری قیمت اتوبوس در یکی دو دهه اخیر و محدودیت‌های ناشی از کاهش درآمدهای دولت و شهرداری تهران و آثار تحریم‌های ناجوانمردانه در بحث واردات و تولید داخل، از دلایل عمده‌‌ای هستند که شرایط حال حاضر را برای ناوگان اتوبوسرانی تهران رقم زده است. از این رو، ضمن اورهال اتوبوس‌های موجود به صورت اساسی، خرید اتوبوس‌های جدید از سازندگان داخلی که خوشبختانه با حمایت قابل تقدیر دولت، شاهد آغاز فرآیند ورود آنها به تهران و سایر شهرها و کلان‌شهرهای کشور هستیم و نیز تأمین اتوبوس‌های نو از سازندگان خارجی، راهکارهایی هستند که در صورت وجود اراده جدی، می‌توان آن را با کم‌ترین زمان ممکن، اجرایی و عملیاتی کرد.
شبکه مترو به عنوان سامانه پاک و انبوه‌بر نیز به دلیل کمبود ناوگان مورد نیاز با وجود ظرفیت مناسبی که از آن برخوردار است، شرایط بهتری از اتوبوسرانی ندارد. بر این اساس، ضمن تمرکز بر توسعه و تکمیل ایستگاه‌ها و خطوط موجود و اجتناب جدی از اقدام به احداث خطوط جدید، تجهیز و تقویت ناوگان ریلی از طریق اورهال واگن‌های موجود و خریداری واگن‌های جدید از سازندگان داخلی و خارجی با حمایت دولت و استفاده از تسهیلات دولتی، می‌بایست با جدیت و به فوریت در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.
آلودگی هوا که این روزها با توجه به پدیده وارونگی دما، جریان زندگی را در تهران دچار اختلال کرده و سلامت شهروندان را در معرض تهدید قرار داده است، بیش از عوامل گاهاً غیر قابل پیشگیری طبیعی، ناشی از عوارض کاملاً قابل پیشگیری است که محصول بی‌توجهی دولت‌هایی است که اهمیت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و ضرورت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌های آلاینده را جدی نگرفتند و البته تا وقتی به جای انجام اقدامات بنیادین مانند حمایت همه‌جانبه از توسعه مترو و اتوبوسرانی به اقدامات نمادین مانند تعطیلی مدارس بسنده کنیم، در به روی همین پاشنه خواهد چرخید. 
بنده و همکارانم در شورای اسلامی شهر تهران، تمام توان خود را برای غلبه بر چالش‌هایی که تهران و مردم آن روزانه با آنها سر و کارند و کاستی‌ها و کمبودهای حوزه حمل و نقل عمومی به کار خواهند گرفت و از جمله سعی داریم تا با انجام پیش‌بینی‌های لازم در برنامه چهارم توسعه شهر تهران، تدابیر و تمهیدات مورد نظر را در قالب مأموریت‌هایی که تحقق آنها با اراده جدی و عزم جزم امکان‌پذیر است، اتخاذ و به اجرای آن با همت شهرداری تهران و حمایت دولت امیدوار باشیم.
امید است با گشایش در گره‌های چندین و چند ساله حمل و نقل، شاهد تحقق مطالبات به حق مردم عزیزمان به موازات پاسخ‌گویی به خواسته‌های بر حق رانندگان پرتلاشی باشیم که با تمام وجود در شهرها و جادهای کشور برای خدمت به مردم عزیزمان تلاش می‌کنند و میراث‌دار رانندگان شجاعی هستند که در دوران دفاع مقدس برای خدمت به هموطنان خود از جان خویش مایه گذاشتند.
 
سید جعفر تشکری هاشمی؛ رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: