• يکشنبه ١٠ مهر ١٤٠١-١٢:٥٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٢٣٧
در صحن شورا صورت گرفت: 3-93

تصویب فوریت اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انتشار 35 هزار میلیارد ریال اوراق مالی برای حمل و نقل عمومی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انتشار 35000 میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به منظور اجرای طرح های حمل ونقل عمومی شهر تهران را با اکثریت آراء به تصویب رساندند.

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، نود و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در صحن شورا برکزار شد که در این جلسه یک فوریت لایحه الحاق یک بند به تبصره سوم ماده واحده مصوبه بودجه سال 1401 شهرداری تهران و اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انتشار 35000 میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به منظور اجرای طرح های حمل ونقل عمومی شهر تهران مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت. 
لطف‌الله فروزنده، معاون مالی شهردار در ابتدای بررسی این دستور اظهار کرد: در بودجه شهرداری تهران که به تصویب شورای اسلامی رسیده است، اجازه انتشار 3500 میلیارد ریال اوراق مشارکت اعطا شده است، طبق بند (د) قانون بودجه کل کشور نیز 12 هزار میلیارد تومان مجوز صدور انتشار اوراق قرضه است که 6 هزار مورد آن مربوط به حمل و نقل بوده که در واقع به این ترتیب 50 درصد هزینه اوراق بر عهده دولت خواهد بود. نحوه انتشار این اوراق به این شکل است که 2100 مورد به مترو، 900 مورد به اتوبوسرانی و 500 مورد هم به اورهال مترو تعلق خواهد گرفت که در مجموع 3500 مورد می‌شود. 
مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه توضیحات فروزنده با طرح این سوال که چه میزان از درآمدها و از چه منابعی محقق شده است؟ گفت: با توجه به درخواست شهرداری برای اعطای مجوز با قید فوریت برای دریافت 3500 میلیارد ریال اوراق مالی، نکته مبهمی که در اینجا وجود دارد، بحث هزینه درآمد برای شهرداری و گزارشی است که باید به دست شورا می‌رسیده درخصوص درآمدهایی که شهرداری داشته، اینکه چه میزان از این درآمد طی شش ماه محقق شده است. 
اقراریان ادامه داد: این ابهام همچنان درباره درآمدها وجود دارد و تقاضای ما از معاونت مالی شهردار این است که این ابهام را برای ما رفع کرده و بگوید که چه مقدار از درآمدها و از طریق چه منابعی تامین شده است. 
فروزنده در پاسخ به سوال اقراریان بیان کرد: گزارش 6 ماهه روز گذشته امضا شده و به زودی تقدیم شورا خواهد شد. در رابطه با کمیته تخصیص هم جلساتی برگزار شده است و قرار بر این شد که برگزاری این جلسات تداوم داشته باشد.
 
تحقق پیش بینی عملکرد اوراق مشارکت در نیمه اول سال 
محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در نود و سومین جلسه این شورا و در جریان بررسی یک فوریت لایحه الحاق یک بند به تبصره سوم ماده واحده مصوبه بودجه سال 1401 شهرداری تهران و اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انتشار 35000 میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به منظور اجرای طرح های حمل ونقل عمومی شهر تهران بیان داشت:  در بحث اوراق مشارکت تا مردادماه بیش از آنچیز که در بودجه 1401 مصوب شده، عملکرد داشته ایم. از سوی دیگر در تاریخ 29 شهریور لایحه ای را به تصویب رساندیم که طی آن شهرداری می تواند تا 4 هزار میلیارد اقدام کنند که در آن بحث مترو و تعمیرات اساسی نیز دیده شد و در این لایحه 35000 میلیارد ریالی نیز بحث به روزرسانی مترو آورده شده است.
وی با بیان اینکه این لایحه نیازمند بررسی بیشتر است از اعضای شورای شهر تهران خواست تا یک فوریت طرح تصویب و روند کارشناسی آن در کمیسیون ادامه یابد.
گفتنی است یک فوریت این لایحه با 20 رای به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.
 
بخش حمل و نقل عمومی به منابع حمایتی بسیاری نیازمند است
چمران، رئیس شورای اسلامی نیز در توضیحاتی تکمیلی تصریح کرد: در ارتباط با موضوع حمل و نقل، متاسفانه نیازمندی‌های بسیاری وجود دارد، آنچه در بودجه تصویب شد و با توجه به جلسه برگزار شده در مجلس شورای اسلامی شهر تهران درباره مسائل اتوبوسرانی، ما همچنن پاسخ روشنی در خصوص تعداد اتوبوس‌هایی که قرار است واگذار شود، دریافت نکردیم و قرار شد در جلسه آتی با حضور تمام خودروسازان، درباره میزان ظرفیت موجود اطلاع دهند روشن کنند که مردم باید تا چه زمان منتظر تحقق این وعده باشند. ما برای سهولت در بخش حمل و نقل واقعا به این منابع نیاز داریم. 
در ادامه بررسی بررسی یک فوریت لایحه الحاق یک بند به تبصره سوم ماده واحده مصوبه بودجه سال 1401 شهرداری تهران و اعطای مجوز به شهرداری جهت انتشار 35000 میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به منظور اجرای طرح‌های حمل ونقل عمومی شهر تهران، ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا، ضمن موافقت با تصویب این لایحه، گفت: به نظر می‌رسد باید با یک فوریت لایحه موافقت شود چرا که مسئله حمل و نقل و عمومی است و فرصتی است که دولت در اختیار مدیریت شهری قرار داده است و با توجه به نیاز مترو و اتوبوسرانی به منابع مالی و عملکرد خوب شهرداری در بحث اوراق مشارکت، این فرصت نباید به هیچ عنوان از دست برود. در واقع داین درخواستی که از سوی شهرداری برای استفاده از این فرصت مطرح شده است. اولویت ما در خصوص اختصاص این منابع در درجه اول مترو و بعد اتوبوسرانی است. 
سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز در ادامه بررسی این لایحه ضمن تایید اظهارت فروزنده و امانی، موافقت خود را برای تصویب اعلام و تاکید کرد: این یک فرصت استثنائی برای شهرداری تهران و سایر شهرهای کشور است. دولت 6 هزار میلیارد تومان را متعهد به بازپرداخت شده است اما با توجه به شریط نامناسبی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، لذا تقاضا دارم این لایحه در همین جلسه به تایید اعضای شورا رسیده و یک فوریت آن تصویب شود. 
 رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا افزود: با توجه به نیازهای بسیاری که وجود دارد و نیز مصوبه 4000 میلیاردی که در گذشته، می‌توان از این فرصت استفاده و کسری بودجه در ناوگان را در مترو، اتوبوسرانی و در صورت لزوم در تاکسیرانی را تامین کرد و خلا ایجاد شده در بخش تامین ناوگان را پر کند. 
چمران در پایان این بررسی متذکر شد: در حال حاضر هزینه تامین اتوبوس بسیار زیاد است و متاسفانه تحقق آن کار دشواری است اما تلاش این است که مشکلات مردم در این زمینه مرتفع شود. 
در نهایت با 20 رای موافق یک فوریت این لایحه به تصویب اعضاء رسید. 
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: