• شنبه ٢ مهر ١٤٠١-١١:٢٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٢١٨
بابایی:

همچنان برای اخذ پیوست های محیط زیستی میجنگیم

عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد جدی از نبود توجه ویژه مدیریت شهری به پیوست های محیط زیستی عنوان کرد: متاسفانه در جریان اجرای بسیاری از پروژه ها، فقدان پیوست محیط زیستی دیده می شود و ما هنوز بعد از گذشت سالها از این قانون همچنان بر سر این موضوع در جنگیم.

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر تهران، مهدی بابایی نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با حضور در نهمین نشست کمیته تخصصی محیط زیست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، با بیان اینکه یکی از رسالت‌های مهم نشست های تخصصی با محوریت اعلام شده، انتقال تجربیات در حوزه محیط زیست است، گفت: یکی از مهمترین موارد حائز اهمیت در این حوزه لزوم نگاه ویژه به منابع طبیعی با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک کشوراست.
وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در بخشی از حوزه های مرتبط با محیط زیست پیشرو بوده است، عنوان کرد: شاید این موضوع به لحاظ قدمت تاسیس بلدیه در پایتخت بوده ضمن آنکه در حوزه های مختلف دیگری بدلیل کلانشهری تهران دارای تجربیات بیشتری نسبت به سایر کلانشهرهاست.
این عضو شورای شهر اضافه کرد: در مواردی هم دیده شده که  برخی کلانشهر ها مانند اصفهان دارای تجارب خوبی در حوزه محیط زیست و فضای سبز پیدا کردند که باید فعالیت ها و اقدامات خوب و تاثیر گذار به  سایر کلانشهرها نیز تسری یابد.
وی با اشاره به پهنه اقلیمی خشک و نیمه خشک کشور بیان کرد: از مهمترین مواردی که میتوان در این بخش مورد توجه قرار داد توجه به منابع طبیعی که ما در کشور داریم. لذا با پایش های دقیق باید نگاه های عمیق و ویژه ای در حوزه حفظ محیط زیست صورت گیرد.
بابایی با اشاره به اینکه تنها با پیوست محیط زیستی در پروژه ها نمی توان حوزه سیاستگذاری در حوزه های مختلف را پیش برد، افزود: رویکرد توسعه پایدار باید بعنوان محور متمرکز و اصلی سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها در مدیریت شهری قرار گیرد. ضمن آنکه با توسعه دانش این مولفه حتی در آموزه های فناوری هم مورد تاکید داشته و بعنوان یک شاخص اصلی تلقی می شود.
وی با تاکید بر اینکه رویکرد توسعه پایدار باید سرفصل اقدامات مدیریت شهری محسوب شود عنوان کرد:متاسفانه ما هنوز درگیر اقناع این رویه هستیم که برای تمامی پروژه ها پیوست محیط زیستی الصاق شود اما این کار نه تنها صورت نگرفته بلکه پیگیری ها برای اخذ این پیوست نیز گاها با در بسته مواجه می شود و این موضوع نشان ازعقب ماندگی عمیق در این خصوص است.
نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهرادامه داد: برای آبیاری فضای سبز استفاده از پساب ها تاکید شده اما حتی در تهران که شبکه فاضلاب آن ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته این امکان به وجود نیامده است، چرا که اکثر تصفیه خانه ها خارج از شهر تهران احداث شده و انتقال این پساب ها هزینه سنگینی را متبادر می کند و به دلیل کمبود اراضی، تصفیه خانه ها به صورت محلی دیده نشده است.
این عضو شورا با بیان اینکه باید خلاها احصا و در مورد آنها برنامه ریزی شود، اظهار کرد: طرحی در کمیسیون خدمات شهری تدوین کردیم که بتوانیم شهرداری تهران را الزام به بازچرخانی آب‌های سطحی کنیم که این بازچرخانی از مواردی است که در تهران مغفول واقع شده است.
بابایی در پایان خاطرنشان کرد: در بارانهای سیل آسای مرداد ماه، استان تهران شاهد بیشترین میزان سیل و خسارت بود، اما این خسارت را در محدوده شهر تهران شاهد نبودیم؛ دلیل آن نیز این است که در تهران ۵۳۰ کیلومتر کانال و مسیل داریم که آب را از زیر شهر عبور می دهد، اما متاسفانه درباره دبی آبی که از زیر کانالها عبور می کند، آمار مدونی وجود ندارد؛ بر همین اساس شهرداری مکلف می شود که برنامه عملیاتی را برای بازچرخانی آب‌های سطحی تدوین و متولی آن را مشخص کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: