• سه شنبه ٢٩ شهريور ١٤٠١-١٧:٤٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٢٠٧
در نودو دومین جلسه شورا : 15-92

پرونده تعدادی پلاک ثبتی با رای باغ بسته شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران تکلیف تعدادی پرونده پلاک ثبتی در پایتخت را با رای باغ مشخص کردند.

 
 
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در نود و دومین جلسه شورا، چندین مورد پرونده پلاک ثبتی باغات مورد بررسی اعضاء قرار گرفت و تعیین تکلیف شد.
جعفر شربیانی عضو هیات رئیسه شورا با قرائت اولین پرونده اظهار داشت: این پلاک ثبتی، ملکی  به مساحت 1400 متر در منطقه 5 و فاقد حد نصاب درختان است که ، سند آن یک قطعه زمین بوده و رای کمیسیون ماده 12 را نیز ندارد.
وی ادامه داد:  تصاویرهوایی از این ملک موید انبوه فضای سبز بوده و رای کمیسیون مبنی بر باغ بودن آن است.
پس از این اظهارات این پلاک با شرایط ذکر شده حائز اکثریت آرای موافق شده وباغ اعلام شد.
شربیانی ادامه داد: پلاک ثبتی بعدی ملکی به مساحت 925 متر واقع در منطقه 2 است که این پلاک به دلیل دارا بودن حد نصاب درختان و رای کمیسیون ماده 12 و نیز گستره غالب فضای سبز بر اساس تصاویر هوایی کمیسیون باغات رای باغ داده است.
بر همین اساس این پرونده نیز با اکثریت آرای موافق اعضاء باغ اعلام شد.
همچنین پلاک ثبتی به مساحت 1473 متر در منطقه 3 مورد دیگری بود که مورد بررسی اعضاء قرار گرفت. شربیانی در این خصوص اظهار داشت: این ملک صرفا به دلیل اینکه در تصاویر هوایی دارای گستره غلب فضای سبز بوده و دارای درختان ارزشمند بود، طبق نظر بررسی کمیسیون باغ علام شده است.
در راستای بررسی این ملک، صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به اینکه این پلاک حدنصاب درختان را ندارد، گفت: این زمین تنها به دلیل داشتن درختان ارزشمند است که باغ اعلام شده است، حتی اگر غیر باغ هم اعلام شود، باید درختان ارزشمند آن حفظ شود.
سلیمانی نیز در خصوص این پلاک بیان کرد: یکی از معیارهای باغ بودن، کمیسیون ماده 12 و گواهی عمران است. این ملک گواهی پایان کار داشته و سطح اشغال آن 17 درصد است، و در سند نیز به عنوان یک باب خانه قید شده است، بنابراین نمی‌توان آن را باغ تلقی کرد.
در ادامه با توضیحات شربیانی، عضو کمیسیون باغات مبنی بر گستره فضای سبز و دارا بودن درختان ارزشمند، با 9 رای موافق، باغ اعلام شد.
در ادامه جلسه هفتمین پلاک ثبتی که بررسی شد، ملکی به مساحت 1101 متر واقع در منطقه 2 بود. شربیانی در این خصوص اظهار داشت: این پلاک حد نصاب درختان را دارد  و رای کمیسون ماده 12 حکم به بایر بودن آن است.
این پلاک نیز در نهایت با اکثریت آرای موافق باغ اعلام شد.
عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با قرائت پرونده دیگری اظهار داشت: پلاک ثبت بعدی ملکی به مساحت 2134 متر در منطقه 1 است. این پلاک نیز صرفا به دلیل دارا بودن درختان ارزشمند با ارزش اکولوژیک با محیط بن بالا و گستره غالب سبز مطابق تصاویر هوایی بود، که کمیسیون رای به باغ بودن آن داده است.
در نهایت این ملک با 12 رای موافق باغ اعلام شد.
همچنین در ادامه جلسه پلاک دیگری که مورد بررسی اعضاء قرار گرفت ملکی به مساحت 1 101 متر در منطقه 1 بود. این پلاک دارای حد نصاب درختان بوده و رای کمیسیون ماده 12 را نیز داشت. این  پلاک با 16 رای موافق، باغ اعلام شد.
شربیانی در ادامه پرونده ملکی به مساحت 800 متر واقع در منطقه 5 را تشریح و گفت: این ملک حد نصاب درختان را دارد. گستره غالب این پلاک در تصاویر هوایی پوششی از درختان بوده و 28 درصد سطح اشغال دارد.
بر همین اساس  رای کمیسیون ماده 12 مبنی بر باغ بودن این پلاک با 16 رای موافق اعضاء، باغ اعلام شد.
پلاک ثبتی بعدی به مساحت 1166.5 متر واقع در منطقه 2 بود. شربیانی در این خصوص گفت: سند این ملک باغ و تفکیک شده از پهنه سبز است. تصاویر هوایی نیز موید گستره غالب بوده است.
بر همین اساس  ملک مورد بحث با نظر کمیسیون ماده 12 و اکثریت آرای موافق، باغ محسوب شد.
عضو هیات رئیسه شورا در تشریح پرونده دیگری اظهار داشت: ملک  بعدی  به مساحت 1975 متر در منطقه 3 است. سند مالکیت آن یک قطعه عمارت، باغچه و زمین مزروعی  است که  تصاویر هوایی ثبت شده از این ملک هم نشان دهنده پوششی از درختان ارزشمند است.
نرجس سلیمانی در مورد ماهیت این پلاک متذکر شد و گفت: پایان کار این ملک برای پیش از سال 49 است و هیچ کجای سند و نه در ماده 12 قید نشده که این ملک باغ است، بنابراین نمی‌توان آن را باغ محسوب کرد.
در نهایت این پلاک با 14 رای موافق باغ اعلام شد.
پلاک ثبتی بعدی به مساحت 1 2134 متر واقع در منطقه 1 بود. شربیانی با بیان اینکه این پلاک حد نصاب درختان را نداشته و سند آن یک قطعه زمین است، ادامه داد: اما این ملک دارای درختان ارزشمند بوده و در تصاویر هوایی گستره غالب انبوه سبز را دارد. کمیسیون ماده 12 نیز رای به باغ بودن آن داده بود.
پیرهادی در مخالفت با باغ بودن این پلاک این پرسش را مطرح کرد که با توجه به قانون مصوب در شواری عالی استان‌ها، آیا برای افرادی که با وجود دارا نبودن شرایط اما اقدام به حفظ درختان کرده‌اند، اگر این درختان در 30 سال گذشته از بین می‌رفت، باز هم این تصمیم اتخاذ می‌شد؟ قطعا چنین نبود و رای به غیر باغ بودن این پلاک داده می‌شد. تقاضا می‌شود توضیح دهید که برای این افراد چه خدمات و تمهیداتی در نظر گرفته می‌شد؟
صادقی نیز در ادامه تعیین تکلیف این پلاک گفت: ما در اینجا در حال حاضر نوعیت این ملک را تعیین می‌کنیم. اینکه باغی حفظ شده ارتباطی به آئین نامه شورای عالی استان‌ها ندارد.
مختاری مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز تهران در توضیح بیشتر بیان کرد: با توجه به قدمت150 ساله این درختان و ارزش اکولوژیک آن‌ها، باید مالک تشویق شود اما این به آن معنا نیست اگر خارج از مصوبات مجوزی داده شود.
این پلاک در نهایت با اکثریت آرای اعضاء باغ اعلام شد.
در ادامه جلسه پرونده پلاک ثبتی به مساحت 1973 واقع در منطقه 1 مورد بررسی قرار گرفت.  طبق گزارش شربیانی این ملک دارای رای کمیسیون ماده 12 بوده و تصاویر هوایی نیز موید حدنصاب درختان و گستره غالب انبوه سبز بود. که در نهایت  این پلاک نیز با 14 رای موافقذ باغ اعلام شد.
آخرین پلاک ثبتی ، ملکی به مساحت 800 متر واقع در منطقه 5 بود. شربیانی در خصوص این ملک نیز گفت: این پلاک حد نصاب درختان را نداشته و سند مالکیت آن یک قطعه زمین ثبت شده اما در صفحه 12 سند ذکر شده که زمین مورد معامله یک قطعه مشجر است. گستره غالب نیز نشان دهنده انبوهی از درختان است.
در نهایت رای کمیسیون مبنی بر باغ بودن این ملک، با اکثریت آرای اعضاء تصویب شد.
انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: