• سه شنبه ٨ شهريور ١٤٠١-١٠:٣٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٠٧٢
چمران:

بعد از اصلاح قانون هر کس درختی را قطع کرد نقره‌داغ می‌کنیم!

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اشاره به موضوع قطع و خشک کردن درختان در تهران گفت: باید اصل قانون باغات را درست کنیم. در حال حاضر در کش و قوس اصلاح آن هستیم. ایرادات آن را برطرف می‌کنیم و بعد از آن اگر کسی درختی قطع یا خشک کرد نقره‌داغش می‌کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران به نقل از انصاف نیوز: در مدیریت جدید شهری، آمار عجیب و غریبی از قطع درختان در تهران گزارش می‌شود که نگرانی‌های بسیاری را در پی داشته است.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز روند قطع درختان را بررسی و تاکید کرد: برای باغ ارزش قائل شدیم اما ارزش عوضی. درخت این باغات را شهرداری و دولت نکاشته است. تهران باغ شهر بوده است. یادم می‌آید همین خیابانی که قبلا پهلوی می‌گفتند و الان ولیعصر شده است، ۶ متر آسفالت بود، کنارش درختان و جوی آب و بقیه‌اش خاکی بود. همه این مسیر باغ بود. حتی در شهر باغ «پسته بک» بین خیابان ری و امامزاده یحیی داریم. در بازار باغ ایلچی داشتیم و هنوز هم این محله معروف است. این‌ درخت‌ها را مردم کاشتند.
او با بیان این که متاسفانه قانون باغاتی در دوره گذشته در شورای شهر مصوب و آن‌همه برایش تبلیغ شد، افزود: نتیجه مصوبه شورای شهر تهران این شد که سال گذشته یک نفر پروانه باغ مسکونی نگرفته است. چون با هیچ قانونی صدق نمی‌کند و صرفه اقتصادی ندارد. مالک باید متری ۱۰۰ میلیون تومان پول بدهد زمین بخرد اما دو طبقه در ۱۵درصد یک باغ بسازد. حساب کنید جایی ۳۵۰ متر است و می‌گویند باغ است. چنین پرونده‌ای داشتیم که من جلوی آن را گرفتم و گفتم اصلا این را مطرح نکنید چون ۱۵ درصد آن ۵۰ متر می‌شود که اگر راه‌پله بزند چیزی برایش نمی‌ماند. این نمی‌تواند قانون باشد. وقتی این موضوع به شورای شهر تهران می‌آمد و آن‌همه هم به ما فحش دادند، ما جوابشان را ندادیم و حالا هم نمی‌دهیم. اما خود مردم می‌بینند که این قانون عملی نیست به همین دلیل درختان را قطع می‌کنند. مالکان نمی‌توانند از میلیاردها تومان پول بگذرند، به جایش پول میلیاردی قطع درخت را می‌دهند تا ساختمان بسازند.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری در مقابل قطع درختان وظیفه‌ای ندارد؟ گفت: وظیفه شهرداری این است که از درختان به ویژه درخت‌های خیابان‌ها حفاظت کند. ما از شهرداری نمی‌پذیریم که درختان خشک بشود و بگوید طرف خشک کرده است. شهرداری باید جلوی خشک کردن درختان را بگیرد.
چمران در پاسخ به این سوال که شهرداری روی درآمد قطع درختان حساب نکرده است؟ تاکید کرد: درآمدزایی قطع درختان در جیب درختان نمی‌رود. در سال‌های گذشته مصوب شد تا کل پولی که از قطع درختان به دست می‌آید به فضای سبز اختصاص پیدا می‌کند و شهرداری نمی‌تواند این درآمد را در جای دیگری هزینه کند. حتی اگر این پول‌ها دیر به فضای سبز ریخته شود، سریع به آن اعتراض می‌کنیم. بنابراین باید اصل قانون باغات را درست کنیم. در حال حاضر در کش و قوس اصلاح آن هستیم. ایرادات آن را برطرف کنیم و بعد از آن اگر کسی درختی قطع یا خشک کرد نقره‌داغش می‌کنیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: