• سه شنبه ٢٥ مرداد ١٤٠١-١١:٣٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٩٦٢
سلیمانی متذکر شد: ۱-۸۶

بی توجهی به حوزه پسماند عامل افزایش جمعیت موش های فاضلاب است

نرجس سلیمانی طی تذکری با اشاره به افزایش موش های فاضلاب و نقش آنها در گسترش بیماری های مسری گفت: شهرداری به شکل آگاهانه با بی توجهی چندین ساله به حوزه پسماند، عامل گسترش خارج از کنترل جمعیت قابل ملاحضه موش های فاضلاب به عنوان یک تهدید بیماری زا است.  

 
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در هشتاد و ششمین جلسه شورا نرجس سلیمانی در جریان تذکر خود اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهد موج جدیدی از جا به جایی مرزهای به تسخیر درآمده توسط حیوانات مخرب و موذی به خصوص موش های فاضلاب هستیم. با توجه به مراجعات و بازدید های صورت گرفته در مناطق 22 گانه تهران، امکان بسیار کمی باقی مانده است که موش های فاصلاب هنوز موفق به جولان دادن در آن سطوح نشده باشند. حتی حضور این موش ها در منازل مردم هم گزارش شده است. 
او افزود: اگرچه در گزارش ها و مقالات علمی خطر سرایت بیماری های قابل انتشار با توجه به پیشرفت های حوزه درمان و بهداشت فردی کمتر شده است، اما در هر صورت، پتانسیل بسیار بالایی در جمعیت قابل ملاحظه موش های فاضلاب به عنوان یک تهدید بیماری زا مشاهده می شود.  
این عضو شورا در زمینه نقش پسماند در افزایش خطر این بیماری ها با بیان اینکه یکی از دلایل این گسترش خارج از کنترل، بی توجهی چندین ساله به حوزه مدیریت پسماند است، گفت: سال های متمادی است که شهرداری از نظر بهداشتی به شکل کاملا آگاهانه موجب تقویت این چرخه معیوب و ویرانگر شده است. پیمانکاران جمع آوری پسماند خشک در ساختاری مشبک و ناملموس چه از نظر بهداشتی و چه از نظر بصری مانند اشباح سرگردان در شهر پرسه می زنند و جدای از بی توجهی به کرامت انسانی ایشان، عوامل بیماری زا را در نواحی مختلف تهران به علت همین ترک فعل و نگاه درآمدی، به چرخش وا می دارد. در این میان کودکان پناهجو به شکل ناخواسته و بنا به جاذبه مالی، در این تور آلوده و آشفته گرفتار شده اند.
سلیمانی در ادامه چند تذکر در خصوص مصاحبه اخیر رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با خبرگزاری فارس در تاریخ 23 مرداد ارائه نمود و گفت: اعزام نیرو به جهت کمک و خدمات رسانی به مدت چهار روز برای حادثه سیل امامزاده داوود که از وظایف ایشان نبوده، شایسته تقدیر و توجه است. گذشته از آن، فعالیت کمی و کیفی در حوزه مدیریت ایشان مورد توجه قرار نگرفته است. قطعا ایشان در مدت قریب به ده ماه خدمتشان تلاش های بسیاری داشتند اما به اذعان خودشان با گذشت ده ماه در زمینه زباله سوز هنوز درحال تهیه پیش نویس هستند. همچنین درباره زیرزمینی شدن مخازن زباله گفته شد که باید برنامه ریزی صورت گرفته شود و در کارگروه ملی پسماند گفته شد که باید برنامه ریزی مدون و پشتیبانی شده داشته باشیم. یعنی تازه به این موضوع رسیده ایم که موضوع تفکیک زباله از مبدا نیاز به فرهنگ سازی دارد و این با توجه به امکانات خوبی که شهرداری در این زمینه دارد و امکانی که برای رایزنی با سایر نهاد وجود دارد، امری موثر است. 
این عضو شورا در پایان متذکر شد: درباره زباله گردی هم اذعان شد که 95 درصد زباله گردی به صورت شبکه ای صورت می گیرد و اطلاعات خوبی در این زمینه در این مصاحبه ارائه شد که مربوط به حوزه راهبردی است و این درحالیست که جایگاه ایشان، عملیاتی است و مدیر عملیاتی باید گزارش عملکرد ارائه کند. امیدواریم که شورا فرصت ارائه یک گزارش را به ایشان و معاونت مربوطه بر اساس اعمال انجام شده در این ده ماهه ارائه کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: