• دوشنبه ١٠ مرداد ١٤٠١-٠٩:٤٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٨٤٦
نرگس معدنی پور

خدمت به مردم حرکتی عاشورایی است

ماه محرم آغاز و شهر یک‌بار دیگر مزین به بیرق عزای حسینی شد. ماهی که در آن سطوح زندگی فردی و اجتماعی هر یک از شهروندان دچار تحولی شگرف می‌شود و به نوعی جریان زندگی در روزها و شب‌های آن نسبت به سایر ایام سال رنگ و رویی دیگر دارد.
این ایام فرصتی است تکرار نشدنی برای ساختن خود و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم. عاشورا فرهنگی است که می‌توان با تکیه بر آن بسیاری از ناممکن‌ها را ممکن کرد و از بسیاری سدها برای ساختن فردایی بهتر برای کشور و شهر عبور کرد.
در بازه زمانی ماه‌های محرم و صفر مساجد، هیئت‌ها، تکایا و حسینیه‌ها فضایی را فراهم می‌آورند تا مردم ارادت قلبی خود را به سرور و سالار شهیدان و قافله کربلا نشان دهند. فضایی که در بستر شهر شکل گرفته و توسط مردم اداره می‌شود. این دو ماه فرصت بی‌بدیلی است که در اختیار مدیریت شهری و دیگر متولیان فرهنگی قرار گرفته تا به‌واسطه جوش و خروش حسینی مردم و حضور پرشورشان در مراسم، زمینه برای یادآوری آموزه‌های دینی در جامعه و فرهنگسازی لازم در این زمینه فراهم شود.
حال سؤال اینجاست که در زمینه فرهنگسازی‌ آیینی مدیریت شهری چگونه باید عمل کرد؟
در این حوزه توجه به 3شاخصه سلامت شهری، هویت و رسانه‌های نوظهور در مدیریت شهری دارای اهمیت است. در حوزه سلامت شهری ‌باید به ترویج سبک زندگی حسینی پرداخت که والاترین سبک زندگی اسلامی است. در حوزه هویت به تقویت هویت دینی و در کنار آن به هویت ملی اشاره کرد و نهایتا در حوزه رسانه‌های جدید به پرهیز از بدعت‌ها و جلوگیری از فرقه‌های نوپدید و مدیریت تغییرات فرهنگی توجه داشت.
با تکیه بر این 3شاخصه یقینا می‌توان فضا را برای اقدام فرهنگی و عاشورایی بیش از پیش فراهم کرد درحالی‌که نباید فراموش کرد کارکنان و پرسنل شهرداری تهران بخشی از شهروندان هستند که به واسطه پیوست آنان به مجموعه مدیریت شهری ‌باید برنامه ویژه و مدونی را برایشان تبیین کرد.
یقینا توجه به موضوعات فرهنگی پرسنل در این ایام زمینه‌ساز رشد روزافزون آنان و تعالی سازمان خواهد بود. آموزه‌های عاشورایی برای کارکنان علاوه‌بر رشد فرد در حوزه شخصی زمینه‌ساز افزایش کیفیت مسئولیت‌های محوله خواهد شد که نهایت آن ارائه خدمت بهتر به مردم است. باید از فضای محرم و عاشورای حسینی برای ساختن و تعالی خود و سازمان بهره ‌برد و این واقعیت را نمایان ساخت که خدمت به مردم یک حرکت عاشورایی است.
*رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: