• شنبه ٨ مرداد ١٤٠١-١٣:١١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٨٢٠
رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران:

ایجاد تحول و ممانعت از رکود در شهرداری سبب جلوگیری از فساد شده است

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران از شناسایی ۱۴۰ گلوگاه فساد توسط نهاد بازرسی و مرکز تحول اداری شهرداری تهران خبر داد و گفت: مدیریت شهری فعلی پیشگیری و جلوگیری از به فساد افتادن بدنه را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای سید احمد صادقی در گفت و گو با خبرنگار شهر با تأکید بر اینکه باید تبیین کرد که موضوع مبارزه با فساد یک پروژه نیست بلکه یک فرایند دائمی است، اظهار کرد: از این منظر باید گفت که یک سری افراد متخلف و یا فرایندهای مخرب وجود ندارد که تیم جدید وارد شود، آن را جمع آوری کند و دیگر فساد تمام شود و تیم جدید اعلام کند که فساد به پایان رسید.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تجربه نشان داده است که فرایندهای صحیح و سالم و مجموعه افراد در کنار هم اگر دچار رکود و رخوت شوند، اثرات تخلف و فساد نمایان می شود، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع، یکی از اقدامات مهم در مدیریت مجموعه‌های بزرگ مثل شهرداری تهران، جلوگیری از رخوت و رکود و ماندگاری است.
 
جلوگیری از رکود؛ دلیل تغییرات اثرگذار در مدیریت شهری جدید
وی با تأکید بر اهمیت تحول خواهی در مدیریت شهری یادآور شد: در دوره جدید مدیریت شهری، یکی از دلایلی که تغییرات اثرگذاری در مدیریت‌ها شاهد بودیم این بود که از هرگونه رکود جلوگیری شود؛ به طوریکه ایجاد تحول و ورود خون تازه به سیستم و گردش افراد سبب جلوگیری از شکل گیری ریشه‌های فساد شده است.
صادقی همچنین تصریح کرد: بیش از ۶۰۰ انتصاب در دوره اخیر مدیریت شهری تاکنون در بخش مدیریتی ایجاد شده که جلوگیری از جمودیت در سیستم از آثار تبعی آن به شمار می رود.
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران گفت: این نکته را نیز باید در نظر گرفت که تقلیل موضوع مبارزه با فساد به بخشی از مجموعه شهرداری تهران همچون حراست، بازرسی و تخلفات اداری و ... اشتباه است و مبارزه با فساد از صدر تا ذیل و از جزء تا کل مدیریت شهری را بایستی در بر بگیرد؛ به ویژه اینکه مسئولیت ایجاد تحول و نوآوری و پیشگیری از رکود و رخوت که زاینده فساد است باید در تمامی ارکان شهرداری وجود داشته باشد.
 
شهرداری از بگیر و ببندها خوشحال نمی‌شود
وی با اشاره به نگاه کلان در مبارزه با فساد خاطرنشان کرد: از یک منظر دیگر نیز عمده کار در مبارزه با فساد در شهرداری تهران به بخش پیشگیری و جلوگیری از فساد برمی گردد؛ برای بسیاری از پرسنل و مدیران هزینه های هنگفت رفاهی و آموزشی می‌شود تا به مرحله کار برسند و کشف فساد از آنها برای مدیریت شهری دردناک و عذاب آور است و از این بابت مدیریت شهری فعلی پیشگیری و جلوگیری از به فساد افتادن بدنه را در دستور کار خود قرار داده است و از بگیر و ببندها خوشحال نمی شود چرا که نیروی انسانی مهمترین سرمایه شهرداری تهران است.
 
ایجاد تحول و ممانعت از رکود در شهرداری سبب جلوگیری از فساد شده است
صادقی با بیان اینکه در مدیریت شهری سنوات گذشته یک سری تخلفات در حوزه‌های مالی و شهرسازی و شاید با نیت های خیر رواج داشته و گستردگی آن به عرفی شدن تخلفات کمک کرده است، اعلام کرد: در این دوره با چند مورد بخشنامه حوزه شهرسازی تعیین تکلیف نهایی اقدامات صورت گرفت تا از رویه های سلیقه ای جلوگیری شود. سلیقه‌گرایی که در حوزه صدور پروانه وجود داشت باعث فسادهای زیادی شده که در این دوره جلوی این اقدامات گرفته شده است.
 
ارجاع هزار و ۲۰۰ پرونده تخلف شهرسازی سال‌های گذشته به هیئت تخلفات اداری
وی از تعطیلی تخلفات اداری در دوره فعلی مدیریت شهری خبر داد و افزود: در این دوره هزار و ۲۰۰ پرونده تخلف حوزه شهرسازی که چندین سال در کمیته های تخصصی بازرسی راکد مانده بود، به تخلفات اداری ارجاع شد. البته که این پرونده تخلفات، نشان‌دهنده و مترادف متخلف بودن همه افراد ارجاع شده نیست و صرفا بررسی و سهم عملکرد افراد در تخلفات بررسی خواهد شد. در بسیاری از برهه‌های مدیریت شهری، هیات‌های تخلفات اداری تعطیل شده که تعطیل بودن آن بخش امنیت روانی بسیاری برای متخلفین ایجاد می‌کرده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران به خزانه واحد اشاره کرد و گفت: طبق قانون شهرداری‌ها از سال ۱۳۴۵ شهرداری هر شهر موظف به ایجاد یک حساب واحد و به تعبیری خزانه واحد بوده و این موضوع بارها در ابلاغیه‌های وزارت کشور به شهرداری‌ها علی‌الخصوص شهرداری تهران تاکید شده بود اما سال های سال به دلایل مختلف ده ها حساب برای بسیاری از ارکان شهرداری باز شده بود که باعث می‌شد نظارتی بر آن حساب‌ها نباشد.
 
ایجاد هزار و ۵۰۰ حساب برای شهرداری تهران در گذشته
وی با بیان اینکه در گزارش‌های متعدد سازمان بازرسی کل کشور در جایی ۸۰۰ حساب شناسایی شده است، تصریح کرد: در گزارشی بیش از هزار و ۵۰۰ حساب و حتی بیشتر برای شهرداری تهران ایجاد شده بود و بسیاری از امور مالی شهرداری در حساب‌هایی در جریان بود که زیر نظر خزانه داری شهرداری قرار نداشته و ارقام بعضا چند صد میلیاردی در آن گردش داشته است. این موضوع فارغ از سلامت افراد، بستر بسیار جذابی برای تولید فساد بوده که مسدود کردن حساب‌های موازی در سازمان‌ها و شرکت‌ها و واریز آن به حساب خزانه، جهت پیشگیری از فساد انجام شد.
 
ایجاد تحول و ممانعت از رکود در شهرداری سبب جلوگیری از فساد شده است
صادقی با اشاره به اینکه از ابتدای تاسیس شهرداری و طبق قانون شهرداری‌ها در سال ۱۳۴۵، تمامی املاک و اموالی که به شهرداری در قبال بدهی ها و مرودات مالی داده می شود می بایست در خزانه مرکزی شهرداری هدایت و مدیریت شوند، گفت: در دوره‌های متمادی، بسیاری از تهاترها و مراودات غیر نقد بدون اطلاع شهرداری مرکز دریافت و مدیریت می شد و با وجود مصوبه‌های ایجاد بازار تهاتر غیر نقد و سامانه های متعدد، بسیاری از املاک و اموال تهاتری شهرداری به نام بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی سازمان ها و شرکت ها و مناطق بود.
 
به دنبال ایجاد بانک اطلاعاتی گسترده از اموال و حساب‌های شهرداری هستیم
وی افزود: به دلایل بسیار شامل انسدادهای حساب شهرداری توسط دارایی و تامین اجتماعی و راهور و دوایر قضایی و ...، بسیاری از اموال شهرداری همچون خودرو و املاک و سهام و دیگر موارد به نام پیشکارها و کارپردازهای شخصی شهرداری بوده، ثبت و ضبط این اموال و املاک در اذهان شخصی صورت گرفته و اطلاعات متمرکز وجود نداشته است. در این دوره با پیگیری به دنبال آن هستیم که بانک اطلاعاتی گسترده تری از این اموال و حساب ها ایجاد کرده و آنها را در معرض نظارت قرار دهیم.
 
شناسایی ۱۴۰ گلوگاه فساد در مدیریت شهری جدید
صادقی، انتظار شورای شهر از شهرداری را ایجاد یک تحول خواهی دائمی عنوان کرد و افزود: انتظار این است که اگر شهرداری گلوگاه فساد مشاهده کرد، مماشات و مصلحت سنجی‌های مدیریت گذشته را نداشته و ریشه یابی و اقدام کند. اخیرا در دو نهاد بازرسی و مرکز تحول اداری، بسیاری از گلوگاه‌های بستر فساد، به ویژه بر اساس گفته‌ها، ۱۴۰ گلوگاه فساد شناسایی شده است.
وی تأکید کرد: انتظار داریم که این بسترهای موضوعی به افکار عمومی معرفی و برنامه رفع تک تک این گلوگاه ها تدوین شود و اقدام صورت بگیرد و شورا هم بر این اقدامات، نظارت داشته باشد تا بتوان پس از مدتی گزارش تطبیقی احصاء کرد که برای مثال در این گلوگاه ها چه اقدامات و اصلاحاتی انجام شده است.
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از افراد تازه منتصب شده و یا رویه های صحیح جایگزین شده در صورت توقف تحول خواهی و اصلاح دائمی دچار رکود و جمودیت و فساد می‌شوند، اظهار کرد: بسیاری از این اقداماتی که آغاز شده، می بایست با سرعت بیشتر ادامه داشته باشد و متوقف نشود تا اثرات بیشتر آن نمایان شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: