• شنبه ١ مرداد ١٤٠١-٠٨:٥٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٧٤٢
نرگس معدنی پور در گفت و گو با فارس:

سهم زنان تهرانی از امکانات ورزشی چقدر است؟/ ایستگاه های تندرستی پارک ها نیازمند رفع نقص

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه ظرفیت های حوزه ورزش بانوان مغفول مانده است از عدم رسیدگی صحیح به مجموعه های ورزشی طی سال های گذشته گلایه کرد و گفت: به دلیل عدم به روزرسانی، بسیاری از مجموعه های ورزشی وضعیت مناسبی ندارند و خیلی از آن ها مستهلک شده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران به نقل از خبرنگار فارس، یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری تهران به عنوان یک نهاد اجتماعی، تقویت نشاط و سلامتی شهروندان و ایجاد بسترهای لازم برای گذران اوقات فراغت و فعالیت‌های ورزشی بانوان از طریق تأمین فضای شهری، توسعه امکانات تفریحی و ورزشی و احداث مراکز تفریحی و ورزشی مختص بانوان است. 

در هفته گذشته که ورزشی ترین خبر شهر تهران مربوط به اختصاص دو باشگاه به سرخابی های پایتخت بود، اظهار نظرهای مخالف و موافق بسیاری مطرح شد. صحن شورای شهر تهران نیز درباره این مساله صحبت هایی به میان آمد و مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران  در جریان برگزاری هفتادو هشتمین جلسه شورای شهر تهران به با اشاره به درج اخباری در خصوص واگذاری دو ورزشگاه شهید کاظمی و امام رضا (ع) به دو باشگاه فوتبال پرسپولیس و استقلال گفت: هر فضایی در شهر ساخته می شود متعلق به همه مردم شهر است،  ورزشگاه های پایتخت مانند ورزشگاه آزادی متعلق به تمام مردم است چون از اعتبار کل شهر، این فضاها ساخته و نگهداری می شوند بنابراین نمی توان گفت این ورزشگاه متعلق به منطقه 22 است یا به یک باشگاه خاص اختصاص دارد و همه باید بتوانند از آن استفاده کنند.

سرانه ورزشی سطح شهر تهران   ۱.۱ متر مربع است

در سطح شهر تهران با وجود هزار و ۱۱ اراضی تثبیت شده ورزشی مشکل کمبود سرانه ورزشی وجود دارد و سرانه ورزشی در این کلانشهر  ۱.۱ متر مربعی بوده و شهرداری قول داده است که این سرانه را به ۱.۲ متر مربع برساند.

زهرا شمس احسان رئیس کمیته ورزش شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اختصاص اراضی ورزشی باید به گونه ای باشد که مردم از آن بهره مند شوند، گفته است: هزینه کرد این منابع باید با رضایت شهروندان انجام شود. 

نیازسنجی ورزش بانوان نیاز به همفکری و هم اندیشی با گروه های مردمی و داوطلبانه به ویژه بانوان دارد

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در گفتگو با خبرنگار شهری فارس نبز به وضعیت حوزه ورزش بانوان اشاره کرد و گفت:  به دلیل نیاز خاص بانوان می بایست نگاه ویژه ای به ورزش این قشر صورت گیرد و باید بسترهای لازم را در این حوزه ایجاد کرد.

معدنی پور در ادامه با بیان اینکه نیازسنجی ورزش بانوان نیاز به همفکری و هم اندیشی با گروه های مردمی و داوطلبانه به ویژه بانوان فعال در این حوزه دارد، بیان کرد: به منظور شناسایی هرچه بهتر مشکلات و دغدغه های موجود در این بخش جلسه ای را در هیات ورزش های همگانی استان تهران با روسا و دبیران کمیته های این هیات برگزار شد و موضوعات مختلف و راه کارهای برون رفت از مشکلات در این جلسه ارائه شد.

 

از ظرفیت مدیریتی بانوان برای اداره مجموعه های بانوان استفاده نکرده ایم

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در موضوعات فرهنگی اجتماعی خصوصا در حوزه زنان ضروری است بررسی های لازم صورت گیرد و نگاه ویژه ای به نیاز جامعه زنان خصوصا پیش نیازهای ورزشی آنان داشته باشیم. ما در این حوزه نیازمند تلاش مضاعفیم.

وی با تاکید بر اینکه زیر ساخت ها در حوزه زنان کم است، خاطر نشان ساخت: نه تنها ما از سرانه مناسب در حوزه ورزش همگانی خصوصا ورزش بانوان برخوردار نیستیم بلکه نتوانسته ایم از ظرفیت های موجود نیز استفاده بهینه داشته باشیم. شاید بخشی از این موضوع به دلیل این است که ما از ظرفیت مدیریتی بانوان برای اداره مجموعه های بانوان استفاده نکرده ایم.

معدنی پور گفت:  به همین منظور در این دوره در شورای شهر تهران تلاش شد که مسئولیت کمیته ورزش در شورای اسلامی شهر تهران بر عهده یکی از بانوان باشد تا مشکلات و معضلات حوزه ورزش بانوان به درستی شناسایی و راهکارهای لازم برای رفع آنها ارائه شود. ما بر این باوریم که ظرفیت های حوزه ورزش بانوان مغفول مانده است. در چند سال گذشته رسیدگی خاصی به مجموعه های ورزشی نشده و همه آنها مستهلک شده اند. 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: هم اکنون از نظر سرانه های ورزشی در شهر تهران با کمبودهایی رو به رو هستیم؛ مشکل زمانی بیشتر نمایان می شود که ما نتوانسته ایم از ظرفیت های موجود نیز استفاده بهینه داشته باشیم. 

 ایستگاه های تندرستی پارک های سطح شهر رفع نقص شود

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران  ضمن تاکید بر توجه به‌ ظرفیت ایستگاه های تندرستی در پارک های سطح شهر و حل مشکلات مربوط به آنها از طریق تعامل و همکاری بین سازمان‌های متولی ورزش همگانی در شهر، خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم کار پایدار، ماندگار، مستمر و با دوام داشته باشیم حتما باید آن کار به مردم سپرده شود، بنابراین در همگانی کردن ورزش و ترویج و توسعه ورزش همگانی بهترین راهکار استفاده از ظرفیت های گروه‌های مردمی و داوطلبانه است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که توسعه فضاهای ورزشی بانوان در سطح شهر تهران و افزایش سرانه ورزش بانوان در بعد جسمانی و روان‌شناختی موجب زیبایی و تناسب اندام، تقویت و درمان جسم، آرامش روان و اعصاب، افزایش اعتماد به نفس، تخلیه انرژی و عامل پیشگیری از استرس و افسردگی در زندگی روزمره می‌شود و نیز در بعد اجتماعی تأثیرات فراوانی بر زندگی اجتماعی بانوان دارد، به طوری که ورزش موجب جلوگیری از آسیب اجتماعی، افزایش تعاملات اجتماعی، گذران اوقات فراغت، کارایی در زندگی روزمره و سلامت و نشاط اجتماعی است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: