• چهارشنبه ٢٢ تير ١٤٠١-٠٩:١١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٦٧٥
گزارش همشهری از هفتادوهفتمین جلسه شورا:

رمپ و لوپ بزرگراهی جای تفرج نیست

اعضای شورای شهر تهران در واکنش به حادثه سقوط کودک ۴ساله به چاه 30متری در منطقه 15، عنوان کردند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران به نقل از روزنامه همشهری؛ عصر روز یکشنبه حادثه سقوط دختر ۴ساله داخل چاه 30متری رمپ بزرگراه افسریه رخ داد که منجر به فوت این کودک شد؛ خبری که منجر به فضاسازی عجیب‌وغریبی علیه شهرداری شد. رئیس شورای شهر تهران در جلسه دیروز ضمن ابراز همدردی با خانواده این کودک، در پاسخ به فضاسازی‌های انجام‌شده گفت که حادثه در بوستان رخ نداده و این اتفاق مربوط به رمپ و لوپ بزرگراه افسریه است. به‌گفته مهدی چمران، رمپ و لوپ بزرگراهی برای استراحت مردم پیش‌بینی‌نشده و محل خطرناکی برای توقف‌کردن، پیاده‌شدن و قدم‌زدن افراد محسوب می‌شود. به گزارش همشهری، حادثه تلخ سقوط کودک ۴ساله در چاه و جان‌باختن او، محور اصلی صحبت‌های رئیس و نایب‌رئیس شورای شهر تهران بود که آنها در صحبت‌های خود تأکید کردند: «کوتاهی از سوی شهرداری نبوده است.» مهدی چمران به قنات محل حادثه و پوشیده‌شدن آن با چمن اشاره کرد و گفت: «این محل در دهه‌۷۰ ساخته شده و متعلق به امروز نیست و ریزش قنات باعث سقوط و جان‌باختن کودک ۴ساله شده و این حادثه غیر‌منتظره بوده است؛ چرا‌که این رمپ جایی برای راه‌رفتن نبوده و ازاین‌رو انتظار حادثه نمی‌رفته است.» او با بیان اینکه چاه در رمپ قابل‌مشاهده نبوده و نمی‌دانیم مسئولیت بر عهده کیست، گفت که ما هم نمی‌دانیم چرا شهردار منطقه‌۱۵ بازداشت شده است؟ و قوه قضاییه باید تصمیم بگیرد. به‌هرحال فضاسازی‌های رسانه‌ای به پایان می‌رسد و نظرات نهایی اعلام خواهد شد.

قوه قضاییه یار شهرداری باشد
نایب‌رئیس شورای شهر تهران هم در واکنش به این حادثه گفت که شورا و شهرداری نسبت به این موضوع حساس هستند و دلجویی از خانواده این کودک انجام خواهد شد. پرویز سروری در ادامه قوه قضاییه را خطاب قرارداد و تأکید کرد: «ما قوه قضاییه فعلی را انقلابی می‌دانیم که برای حل مشکلات مردم وارد میدان می‌شود. این قوه را مصداق قوه‌ای کارآمد و مسئله‌محور می‌دانیم اما بازداشت شهردار منطقه‌15 تعجب ما را برانگیخت. چرا باید شهردار این منطقه که جزو نیروهای انقلابی به شمار می‌رود، به همراه مسئول فضای سبز منطقه بازداشت شود؟» او ادامه داد: «شهرداران باید علم غیب داشته باشند که بدانند زیرزمین چه خبر است؟ چرا باید مدیران شهرداری با استرس پشت میز بنشینند و اضطراب داشته باشند که اگر اتفاقی در منطقه‌ای رخ دهد، باید به زندان بروند؟» سروری با بیان اینکه باید بررسی میدانی صورت می‌گرفت و صبر و تأنی در آن لحاظ می‌شد، عنوان کرد: «آیا این شهردار پس از رفتن به زندان می‌تواند شهردار کارآمدی باشد و فعالیت خود را به‌درستی ادامه دهد؟ کارآمدی به‌معنای رضایتمندی و مبارزه با فساد است اما با این اتفاقات، آیا شهردار ما (منطقه 15) کارآمد خواهد ماند؟ با اعتقاد به کارآمدی تیم جدید قوه قضاییه، انتظار داریم که با صبر و تأنی همچنان یار شهرداری باشند تا بتوانیم در عرصه خدمات‌رسانی به‌درستی عمل کنیم.»

احتمال فرونشست یا سرقت دریچه

رئیس کمیسیون نظارت حقوقی شورای شهر تهران هم درباره حادثه فوت کودک ۴‌ساله گفت: «یکی از احتمالات دزدی دریچه است. متأسفانه ما در شهر تهران شاهد هستیم که تجهیزات مدیریت شهری به‌صورت روزانه سرقت می‌شود. همچنین احتمال فرونشست هم وجود دارد زیرا در تهران قنات‌هایی وجود دارد که بعضا این قنات‌ها دچار فرونشست می‌شوند. هم‌اکنون با توجه به این احتمالات مطرح‌شده، موضوع در دست بررسی است و بلافاصله پس از اینکه گزارش شهرداری به‌دست شورا برسد، قطعا در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.» به‌گفته مهدی اقراریان، با نظارت مستمر توسط نواحی و مناطق شهرداری تهران باید از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد و امیدواریم که دیگر شاهد این حوادث تلخ نباشیم. این عضو پارلمان شهری همچنین گفت که اگر سهل‌انگاری در وظایف شهرداری منطقه صورت گرفته باشد، حتما با عوامل این موضوع برخورد خواهد شد؛ چراکه جان شهروندان تهرانی خط قرمز ما‌ست.

 تذکرات؛ نرجس سلیمانی نایب رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی


گودهای رها شده، ساختمان نیمه‌تمام یا مخروبه، بوستان‌های نیمه‌فعال و... مواردی هستند که سبب کاهش ایمنی شهر می‌شوند؛ بنابراین تدوین و ارسال لایحه تعیین تکلیف تأسیسات و ابنیه‌های رها شده، نیمه‌فعال و مخروبه برای جلوگیری از آسیب‌های چندلایه اجتماعی  ضرورت دارد.

مهدی عباسی،رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی

 نیاز است سامانه بررسی در کمیته نما مورد بازنگری قرار گیرد تا ایرادات آن رفع شود؛ چرا که قرار بود مجموعه‌ای از نماهای منتخب و ارزشمند ایجاد شود اما هنوز این اتفاق رخ نداده است. متأسفانه در نظارت بر نماها هم ضعف وجود دارد و نماهای مصوب با نماهای اجرا شده منطبق نیستند

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: