• شنبه ١٨ تير ١٤٠١-٠٩:٤٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٦٤٧
زهرا شمس احسان

ضرورت آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاخر دینی و انقلابی

 
 
با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر ادبیات و داستان‌نویسی می‌توان کودکان و نوجوانان را با مفاخر دینی، فرهنگی و انقلابی آشنا کرد و استعدادهای آنها را پرورش داد. کودکان و نوجوانان سرمایه‌های واقعی هر کشوری به شمار می‌آیند. 
پرورش استعدادها، تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و مراقبت از سلامت و امنیت آنها ازجمله وظایف مهم خانواده‌ها و دولت‌هاست. 
خوشبختانه پیشینه دینی، فرهنگی و تاریخی و ادبیات غنی ایران از مهمترین گنجینه‌های فرهنگ و تمدن بشری است و از چنان تنوع و غنای موضوعی، گفتمانی و زیبایی‌شناختی برخوردار است که توان جذب کودکان  نوجوانان نسلهای جدید را دارد. 
این از بزرگترین موهبتهایی است که اهل ادب کشورمان ایران را برای تولید آثار خود بی‌نیاز از جستجوی داستانها، افسانه‌ها و اسطوره‌های ملی و دینی سایر ملتها می‌سازد. 
آموزش از راه ادبیات هرگز با کودکان و زیست آن‌ها بیگانه نبوده است. نیاکان ما تنها از راه افسانه‌ها، سنت‌ها و انتقال ادبیات به ویژه نوع شفاهی آن آموزش دیده‌اند؛ اما در جهان نوین به سبب همه‌گیری ابزارهای ارتباط جمعی، غلبه‌ی منطق عقل بر سایر ساحتهای زندگی و دگردیسی در نظام آموزش و سبک زندگی، نقش ادبیات به ویژه ادبیات دینی و فرهنگی فاخر تا حد زیادی به حاشیه رانده شده است. 
امروزه آموزش کودکان و نوجوانان به کتب درسی محدود شده که تنها بخش محدودی از آن، به ادبیات آراسته است. از رهگذر ظرفیت‌های بی نظیر ادبیات و داستان‌نویسی می‌توان کودکان و نوجوانان را با مفاخر دینی، فرهنگی و انقلابی آشنا کرد و استعدادهای آنها را پرورش داد، مفاهیم اخلاقی و انسانی را نهادینه کرد و مهارتهای لازم برای زندگی را به آنها منتقل کرد. 
جا دارد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد مهدی آذریزدی پیر قصه‌گوی عرصه ادبیات کودک و نوجوان و تقدیر از آثار ارزشمندی همچون قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب که بر جای گذاشته است، «روز ملی ادبیات کودک و نوجوان» را به تمامی فعالان این حوزه اعم از نویسندگان، قصه‌گویان، شاعران، ناشران و سایر عزیزانی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در توسعه‌ی ادبیات کودکان و نوجوانان فعالیت دارند، تبریک عرض می‌کنم. 
به عنوان خدمتگزار در کمیته شهر دوستدار کودک شورای اسلامی شهر تهران امیدوارم مدیریت شهری جدید بتواند بسترهایی برای استفاده از تجارب و نظرات ارزشمند این عزیزان در توسعه فرهنگ کتابخوانی در نسل جدید و بهره‌گیری از ادبیات کودک و نوجوان به منظور ارتقاء فرهنگ شهرنشینی، تحکیم نهاد خانواده، ارتقاء سواد سلامت، ارتقاء تعلق فرهنگی و دینی ایجاد کند و تعامل نزدیک و حسنه‌ای را با فعالان این حوزه برقرار کند. 
از معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران انتظار می‌رود به توسعه‌ی کتابخانه‌های دوستدار کودک به ویژه در مناطق کمتر برخوردار همت گمارد و از ظرفیت ادبیات کودک و نوجوان در گسترش فرهنگ کتابخوانی ابتکار عمل به خرج دهد. 
همچنین لازم است از استعدادهای درخشان ادبی در میان کودکان و نوجوانان حمایت کند و در تربیت نسل جدیدی از آنها با همکاری سایر نهادها و دستگاههای فرهنگی فعال، نقش‌آفرینی کند. شهرداری تهران می‌بایست از ظرفیت سراهای محلات و سایر ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی در اختیار خود برای پیشبرد این راهبردها به نحو احسن استفاده کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: