• يکشنبه ٥ تير ١٤٠١-١٤:٠٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٥٣٧
زهرا شمس احسان

نگاه مسئولانه‌تر شورای ششم به آسیب‌های اجتماعی

مصرف مواد مخدر امروزه به یک معضل جدی جهانی بدل شده است که جوامع مختلف از تبعات بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی آن مصون نیستند. کشور ایران نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت جهانی مواد مخدر سال‌هاست درگیر مبارزه با مواد مخدر است و بیشترین شهید را در این عرصه تقدیم کرده است. با این حال، اقتصاد عظیم در این حوزه باعث می­‌شود امکان مقابله صد در صدی با سوداگران مرگ دشوار باشد و به این دلیل ایران‌ نیز درگیر این پدیده شوم است. 
در جبهه‌ی دیگر، مقابله با تقاضای مواد مخدر از جمله راهبردهای مهم در این حوزه است؛ پیشگیری همگانی از مصرف مواد در نوجوانان و جوانان، انواع روشهای قطع مصرف مواد از جمله روشهای درمان سرپایی، درمانهای پرهیزمدار، درمانهای تدریجی و ... بخشی از این راهبردهاست. اما اعتیاد چهره­
های دیگری هم دارد و گاه دامنه‌ی آسیب آن از اختلالات رفتاری و اخلاقی فراتر رفته و فرد را به ورطه­ی شکلی از زندگی گرفتار می­‌کند که کمترین شباهت را به یک زندگی معمول دارد و از جریان اصلی جامعه و حیات معمول اجتماعی بیرون می‌راند. امروزه متاسفانه اصلی‌ترین مبدا بی­خانمانی در کشور حالات شدید مصرف مواد است که خود به عنوان یک آسیب اجتماعی مستقل نیازمند سیاست­گذاری و اقدامی است که تنها بخشی از آن به ترک مصرف مربوط می­‌شود و سایر جنبه­‌های زیست فرد از جمله بازگشت به اشتغال، بازگشت به یک زندگی اخلاقی، ترمیم روابط اجتماعی، مسئولیت­‌پذیری و رعایت هنجارهای اجتماعی بخشی از اهدافی است که همسو با مصرف مداوم باید در دستور کار قرار گیرد. اعتیاد بیشترین همبستگی را با سایر جرائم دارد و اغلب زندانیان کشور به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم درگیر مساله­ی مصرف و یا توزیع و حمل مواد مخدر هستند. تمام این موضوعات نشان می­‌دهد به رغم سابقه طولانی مقابله با این پدیده، همچنان در اولویت آسیب‌های اجتماعی کشور است و بدون حل آن، گره از کلاف بسیاری از مشکلات اجتماعی باز نمی­‌شود. 
همانگونه که اشاره مقابله با مواد مخدر چند بعدی و چند ساحتی است؛ از عرضه گرفته تا تقاضا؛ از پیشگیری گرفته تا درمان و کاهش آسیب. کاهش و کنترل این بلای خانمان­‌برانداز در ید هیچ دستگاه حاکمیتی و مردمی به تنهایی نیست و همه­‌ی نهادها و ارکان‌های جامعه باید در این جهاد مشارکت کنند. مدیریت شهری به ویژه در شهر تهران ید طولایی در برنامه­‌های حوزه­‌ی‌ اعتیاد به ویژه برنامه­‌های کاهش آسیب اعتیاد دارد و بنابر مسئولیت اجتماعی خود در مقابله با آسیب‌های اجتماعی به ویژه آسیب‌هایی که در عرصه­‌ی شهر ظهور و بروز دارند بیش از یک دهه است اقدامات قابل توجهی را سامان داده است. راه‌اندازی گشت‌های فوریت اجتماعی برای ساماندهی افراد بی‌خانمان، راه­‌اندازی مددسراهایی برای اسکان رایگان این افراد، گاهاٌ همکاری با حوزه‌ی درمان با در اختیار دادن فضا و امکانات و ... بخشی از این اقدامات است. مدیریت شهری شهر تهران در دوره­ی ششم نگاه مسئولانه­‌تری به کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد و اعتبارات و تمرکز ویژه­ای بر حوزه­‌ی اعتیاد دارد. در این دوره علاوه بر فعالیت مراکز و تداوم فعالیت­‌های قبلی، شهرداری تهران با میدان­‌داری در قرارگاه اجتماعی شهر تهران برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی را ایفا می­‌کند. این حرکت و نهضت با همکاری همه­‌ی دستگاه­‌های ذی­‌مدخل و با تکیه بر نقش مردم و اولویت دغدغه­‌های آنها آغاز شده است و امیدوارم ضمن آسیب­‌شناسی و رصد دقیق، شاهد پیشرفت روز افزون آن باشیم. در این دوره انتظار می­‌رود موانع همیشگی در ساماندهی و توانمندسازی معتادان متجاهر و بی­‌خانمان رفع شود و موضوع به نگهداری موقت و یک دوره­ی سم­زدایی ختم نشود. در این دوره انتظار اصلی شورای اسلامی شهر تهران ایجاد تمهیدات مراقبت پایدار و توانمندسازی جامع است که با در نظر گرفتن نیازهای پیش­روی این افراد بعد از دوره­ی سم­زدایی، سازوکارهایی برای اطمینان از عدم بازگشت به مصرف مواد و ماندگاری در درمان را ایجاد کند. انتظار می­‌رود فعالیت‌ها در این دوره باید با جلب مشارکت حداکثری مردم، بخش­‌های غیردولتی و جلب مسئولیت­‌پذیری اجتماعی سازمانی همراه باشد. واقعیت این است بدون حضور مردم و شهروندان، ضریب موفقیت کاهش می­‌یابد. 
در حوزه­‌ی پیشگری از مصرف مواد نیز ضمن بازخوانی تجارب موفق داخلی و موفقیت‌های سایر کشورها باید به فکر اقدامات پیشگیرانه­‌ای باشیم که مانع از شروع مصرف دخانیات و مواد مخدر در نوجوانان و جوانان شود. این مهم وظیفه­‌ی خطیری بر گرده­‌ی تمام دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و بهداشتی قرار می­‌دهد تا با استفاده از تمامی ظرفیت‌های خود در مقابله با مصرف اولیه اهتمام ورزند. شهرداری تهران با در اختیار داشتن نهادهای محلی و ارتباط نزدیک با مردم در سطح محلات و نیز توانایی سازماندهی و بسیج مردمی نقش مهمی در آگاه­‌سازی جوانان و خانواده­‌ها دارد. شهرداری تهران باید تمامی ظرفیت‌های فرهنگی، ورزشی، هنری و تفریحی خود را برای استفاده خانواده­‌ها و به ویژه قشر جوان بسیج کند و در حوزه‌ی اوقات فراغت نیز بدیل‌های جذابی را پیش­روی نسل جدید قرار دهد. تمامی ظرفیت‌های شهرداری تهران باید به مسئولیت خود در پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی واقف باشند و به این نکته از کلام‌الله مجید بازگردند که «وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا».

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: