• سه شنبه ٢٠ ارديبهشت ١٤٠١-١٥:٣٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٢٦٢
زهرا شمس احسان تاکید کرد: 11-63

توجه ویژه به سلامت روان شهروندان پایتخت

زهرا شمس احسان با اشاره به اینکه وضعیت سلامت روان شهروندان تهرانی، به گواه پژوهش ها و آمارهای مرتبط همچون نرخ خشونت های خانگی و نزاع های خیابانی، مطلوب نیست بر توجه ویژه مسئولان به سلامت روان شهروندان پایتخت تاکید کرد.

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، زهرا شمس احسان ضمن تبریک هفته سلامت طی تذکری گفت: موضوع سلامت از اولین دغدغه های هر انسانی است و در نبود آن، کیفیت زندگی دچار اختلال می شود. بنابراین مدیریت شهری به شکل پیچیده ای با سلامت در هم تنیده شده است تا جاییکه موضوع بسیار از ماموریت های شهرداری مرتبط با سلامت شهروندان است.
او در همین راستا افزود: در یک شهر سلامت محور، باید ضمن برخورداری از استانداردهای زیست سالم، به ارتقای سلامت شهروندان خود در همه ابعاد توجه داشته باشیم. لذا معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری و به خصوص اداره کل سلامت باید پایش و رصد سلامت شهروندان را در ابعاد روانی و جسمانی در دستور کار خود قرار دهد.
زهرا شمس احسان با اشاره به اینکه در سند پنج ساله توسعه سوم شهرداری نیز در ماده 68 به صورت مستقیم و در موارد  47 و 62 و 71 و 72 به مسئله سلامت پرداخته شده است گفت: انبوه تهدید کنندگان سلامت اعم از عوامل محیطی و رفتاری و پیامدهای عمده روانی و اجتماعی پاندمی کرونا موجب اهمیت بیش از پیش پرداختن به مسئله سلامت شده است و از همین روی از معاونت فرهنگی و اجتماعی و به خصوص اداره کل سلامت، انتظارات بالاست. بویژه که این اداره از ظرفیت بی نظیر مانند قریب به 250 خانه سلامت در تمامی محلات شهر تهران برخودار است.
این عضو شورا ضمن قید اینکه اکنون قریب به 8 ماه از عمر مدیریت جدید و اداره کل سلامت آن می گذرد و طی این مدت برای ساماندهی کانون های اجتماع محور، اقداماتی به صورت محدود صورت پذیرفته است، ادامه داد: ولی هنوز با اهداف مورد نظر فاصله زیادی داریم.
وی در ادامه به ذکر چند نکته پرداخت و افزود: وضعیت سلامت روان شهروندان تهرانی، به گواه پژوهش ها و آمارهای مرتبط همچون نرخ خشونت های خنگی و نزاع های خیابانی، مطلوب نیست. در این حوزه انتظار می رود که برنامه های عملیاتی داشته باشیم.
همچنین برای بهبود روابط عاطفی، فردی، خانوادگی، ایجاد بستر های ارائه خدمات مشاوره های روان شناختی به شهروندان آسیب پذیر، افزایش سواد سلامت در حوزه سلامت روان و آموزش مهارت های زندگی به گروه های پرخطردر دستور کار اداره کل سلامت قرار بگیرد.
شمس احسان در ادامه بیان داشت: موضوع دیگر اینکه در سطح محلات، کانون های اجتماعی محوری را داریم که پیشران اقدامات و حرکت های سلامت محور در مناطق و محلات هستند. بنابراین انتظار می رود که با سازماندهی این گروه های داوطلب محلی و سازماندهی پویش های سلامت و جلسات خودیاری گروهی، کار را به گونه ای پیش ببریم که برای شهروندان محسوس باشد و ظرفیت عظیم مردمی را در بحث محلات در فعالیت های حوزه سلامت درگیر کنیم.
وی افزود: همچنین تعداد اعضای کانون سلامت محور محلی در اغلب کانون های ما در مقیاس جمعیت شهر تهران ناچیز است. بنابراین انتنظار می رود که با یک حرکت جهادی و همت جدی نسبت به آگاه سازی و ترغیب شهروندان برای عضویت در این کانون ها و ارائه خدمات موثر نقش داشته باشیم.
رئیس کمیته اجتماعی خاطر نشان ساخت: در نهایت مسئولین خانه های سلامت ما و مدیران سلامت مناطق ما بعنوان بازوان اجرایی ما در مناطق و محلات، در یک شرایطی نیاز به بازآموزی و توانمندسازی این افراد در حوزه سلامت داریم که ارتقای دانش کیفی و کمی این نیروها را مدنظر قرار دهیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: