• سه شنبه ٢٠ ارديبهشت ١٤٠١-١٠:١٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٢٥٢
سوده نجفی تاکید کرد: 2-63

ضرورت همکاری دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی در توسعه سلامت شهروندی/ ایجاد کارگروه بهداشت محیط و کارگروه سلامت شهروندی در کمیته سلامت

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به هفته سلامت بر ضرورت همکاری دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی در توسعه سلامت شهروندی تاکید کرد.

 
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران صبح امروز در صحن علنی شورای شهر تهران به مناسبت هفته سلامت در حضور علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تعدادی از خانواده های شهدای مدافع سلامت با تقدیر از زحمات و خدمات این عزیزان در نطق پیش از دستور خود عنوان کرد: هفته سلامت یادآور اهمیت بنیادین سلامت در تحقق زندگی سالم و با نشاط است؛ و این هدف مهم زمانی محقق می شود که تمام آحاد جامعه اهمیت سلامتی را دریافته و برای ایجاد و ماندگاری آن تلاش کنند.
وی با بیان این‌که موضوع سلامت یکی از اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین مسائل کشور است و جزو مسائل درجه‌ یک می باشند و باید با پرهیز از نگاه سطحی و کوتاه مدت به آن توجه ویژه ای شود افزود: جهان در 2-3 سال اخیر دچار یک بحران بزرگ در حوزه سلامت به نام ویروس کووید 19یا همان کرونا بوده و هست که چالش های اساسی در حوزه اقتصادی و خدمت رسانی ایجاد کرد و بسیاری از افراد در سراسر جهاپن قربانی آن شدند. ایران نیز از این موضوع مستثنی نبود و بسیاری از کسب و کار ها تعطیل، خدمت رسانی مختل، بر معیشت شهروندان تاثیر و همچنین با دلیل دوری از دورهمی ها و اجتماع در محیط های سر بسته مشکلات روحی و روانی را در برخی از هم وطنان ایجاد کرد. کرونا با وجود تاثیرات مخرب بسیاری که بر کشورهای درگیر این بیماری داشت نشان داد که سلامت اهمیت فراوانی دارد.
عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه قطعا برای مبارزه با بیماری و حفظ سلامت جامعه همه افراد در آن نقش دارند گفت: دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی باید با همدلی و همراهی برای دستیابی به نعمت سلامت تلاش کنند که خوشبختانه در موضوع همه گیری ویروس کرونا شاهد یک همدلی و اتحاد در کنار مشارکت اجتماعی ملت بزرگ ایران بودیم.
نجفی با اشاره به این‌که حل مسائل و مشکلات شهر تهران عزم ملی و همگانی می‌طلبد ادامه داد: انتظار داریم برای حل چالش‌های مهم پایتخت سایر نهادها و به مدیریت شهری کمک کنند. به عنوان مثال آلودگی هوا که هر از چندی نفس کشیدن را بر شهروندان دشوار و سلامت آنها را تهدید می کند، یک موضوع فرا نهادی است و باید همه نهاد ها و دستگاه ها بر اساس قانون هوای پاک به وظیفه خود عمل کنند و حل آن تنها بر عهده مدیریت شهری نیست.
به گفته وی در مسئله سلامت نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی اصلی سلامت شهروندان است و مدیریت شهری در راستای دغدغه ای که به سلامت شهروندان دارد با این دستگاه مسئول برای انجام وظایف قانونی خود مساعدت می کند.
این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه متاسفانه وضعیت ارائه خدمات بهداشتی در شهر تهران نسبت به بسیاری از نقاط کشور مطلوب نیست بیان کرد: شاخص‌های بهداشتی در مناطق کم برخوردار تهران مناسب نیست و از دولت و مجلس انتظار می رود ضمن توجه به موضوع سلامت تهران، در توزیع بودجه های مربوطه دقت کافی داشته باشند تا شهروندان تهران از سطح عادلانه تری از خدمات برخوردار شوند.
نجفی با تاکید بر اهمیت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های دقیق و صحیح و اتخاذ رویکردهای نوین برنامه‌ریزی و طراحی محیط برای ارتقای سلامت شهروندان  عنوان کرد: فضاهای عمومی نامطلوب و فاقد کیفیت اجتماعی، کالبدی و خدمات شهری نه تنها مشارکت شهروندان را با مشکل مواجه می‌کند بلکه موجب جامعه‌گریزی افراد هم می‌شود.
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر نگاه  به موضوع سلامت در شهر تهران بیشتر معطوف به سلامت جسم است و به سلامت روح و روان توجه ای نمی شود که انتظار می رود در راستای ارتقای آگاهی و دانش و در واقع سواد سلامت مردم و شهروندان اقداماتی صورت گیرد.
وی در پایان مشروح اقدامات کمیته سلامت را از ابتدای شروع به کار شورای ششم تا امروز را مطرح کرد:
در کمیته سلامت شورای شهر تهران سیاستگذاری‎ها و خط مشی‎های شهر تهران در ۴ مقوله سلامت جسمی، روحی، روانی، معنوی و اجتماعی مدنظر قرار داده شد. همچنین برای بررسی تخصصی موضوعات سلامت، کارگروه بهداشت محیط و کارگروه سلامت شهروندی تشکیل و از حضور و نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت استفاده گردید.
 
اهم فعالیت های این کمیته عبارتند از:
1- بازدیدهای مستمر از مناطق، سازمانها، نهادها و مراکز سلامت شهری
2- بررسی طرح الزام شهرداری تهران به تشکیل شورای راهبردی سلامت شهر تهران 
3- بازنگری میزان پیشرفت برنامه پنج ساله سوم
4- برگزاری جلسه با کانون بازنشستگان در خصوص بررسی مشکلات و درخواست‎های بازنشستگان در حوزه سلامت و درمان
5- بررسی مشکلات شرکت شهر سالم در خصوص ارائه خدمات درمانی به پرسنل و به ویژه بازنشستگان
6- برگزاری جلسات مستمر در خصوص بررسی طرح‌های مربوط به سند سلامت شهروندان شهر تهران
7- برگزاری نشست تخصصی بررسی طرح نیازسنجی از شهروندان سالمند، دارای معلولیت، کودک و زنان
8- پیگیری تدوین لایحه الزام شهرداری به ارتقاء شاخص‎های سلامت شهری

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: