• سه شنبه ٦ ارديبهشت ١٤٠١-١١:٤٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤١٧٤
سید جعفر تشکری هاشمی: 5-61

توجه به حمل و نقل عمومی و حفظ ایمنی شهروندان اولویت مدیریت شهری ششم است

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بی توجهی رانندگان علت۴۷درصد تصادفات است، گفت:توجه به حمل و نقل عمومی و حفظ ایمنی شهروندان ضرورت دارد.

 
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران،  سید جعفر تشکری هاشمی  رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در صحن امروز شورای شهر در نطق پیش از دستور خود با گرامیداشت روز ایمنی حمل و نقل اظهارداشت: مسئله ایمنی حمل و نقل بر کسی پوشیده نیست و حفظ ایمنی شهروندان، پیادگان، رانندگان و راکبان موضوع مهمی است چراکه همه در معضل حوادث ترافیکی هستند.
این عضو شوای شهر تهران با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم به ایمنی و سلامت شهروندان در آمد و شدهای شهری توجه ویژه ای داشته و خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اولین تصمیماتی که در شورای ششم گرفته شد توجه به حمل و نقل عمومی و حفظ ایمنی شهروندان بود.
وی با اشاره به اینکه کم توجهی به ایمنی حمل و نقل منجر به افزایش مرگ و میر، معلولیت، آسیب های جسمی و روانی و زمین گیر شدن شهروندان می شود، تصریح کرد: این آسیب ها در کنار آسیب های اقتصادی که پس از تصادفات به مردم وارد می شود غیر قابل جبران است. حتی در کشورهای توسعه یافته که تصادفات کمتری دارند بین سه تا پنج درصد از جی دی پی این کشورها صرف هزینه های درمان شهروندان در تصادفات می شود. در کشورهای در حال توسعه همچون ایران هفت تا هشت درصد جی دی پی صرف جبران خسارات ناشی از تصادفات، معلولیت ها و دیگر آسیب هایی که در سالیان متمادی به دنبال دارد، می شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ در طول یک سال یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده اند، تصریح کرد: به عبارتی هر ۲۴ ثانیه یک انسان در تصادفات کشته می شود که یک زنگ خطر برای تمامی شهروندان در شهرهای کوچک و بزرگ است.
وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در سال ۲۰۱۶ در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد این بود که با توجه به تصادفاتی که رخ می دهد کشورها باید به حمل و نقل عمومی تشویق شوند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه بیشترین عامل مرگ و میر بین افراد مسن و 5 تا ۲۹ سال به علت تصادفات بوده است، اظهار کرد: این موضوع یک زنگ خطر است که نیروهای توانا در سطح جامعه در معرض خطر از دست دادن جان خود در حوادث ترافیکی هستند.
وی با اعلام اینکه در کشور ما نیز وضعیت به همین شکل است، یادآور شد: بر اساس گزارشات جهانی در طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ شاهد کاهش مرگ و میر در تصادفات بوده ایم به گونه ای که در هر ۱۰۰ هزار نفر از ۲۶.۴ نفر کشته شدگان در تصادفات به ۲۱ نفر در ۱۰۰ هزار نفر برسیم و آخرین آمار نیز نشان می دهد که به ۲۰ نفر رسیده ایم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: این عدد بالاست و به سادگی نمی توانیم از ۲۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر بگذریم. در ایران سومین دلیل مرگ و میر تلفات ناشی از تصادفات است در حالیکه در سایر کشورها تصادفات رتبه هشتم را دارد.
وی اضافه کرد: در گذشته ۷۰ درصد تصادفات جاده ای و ۳۰ درصد آن درون شهری بوده که از ۷۰ درصد تصادفات جاده ای نیز به دلیل گسترش حریم شهری و وجود سکونتگاه های غیرمجاز، تصادفات عمدتا در نزدیکی شهرها اتفاق افتاده است. در بحث ایمنی ترافیک فاصله محسوسی با کشورهای دیگر داریم و ۴۷ درصد تصادفات به دلیل بی توجهی رانندگان است و ۵۶ درصد تصادفات در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه در سال ۲۰۰۰ آمار تلفات ایران و کره جنوبی با هم برابر بوده است، گفت: ما در سال ۲۰۱۹ تنها ۲۵ درصد تلفات را کاهش داده ایم و کره جنوبی با کاهش ۷۵ درصدی روبه رو بوده است. این نشان می دهد که ایران می تواند با برنامه ریزی و مدیریت صحیح بر محورهای ایمنی تلفات را کاهش دهد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: