• يکشنبه ٢١ فروردين ١٤٠١-١٣:٠٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٠٧٦
میثم مظفر مطرح کرد: 8-57

مشارکت مستقیم شهروندان در عرصه برنامه ریزی، اجرا و نظارت مبتنی بر شبکه جمع سپاری

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران طی نطقی بر مشارکت مستقیم شهروندان در عرصه برنامه ریزی، اجرا و نظارت مبتنی بر شبکه جمع سپاری و مشارکت شهروندی شهر تهران تاکید کرد.

 
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور صحن شورا گفت: یکی از دغدغه های ما در حکمرانی اسلامی که به عنوان یک غایت و هدف باید مورد توجه قرار بگیرد، رشد و تکامل انسان هاست و این رشد و تکامل با احساس مسئولیت و مشارکت دادن شهروندان، ملت ها و انسان ها در مسیر پیشرفت میسر می شود.
مظفر تاکید کرد: ما باید به دنبال مشارکت واقعی شهروندان در عرصه برنامه ریزی، اجرا و نظارت در مدیریت شهری باشیم و در تمام مراحل چرخه سیاست گذاری می توانیم با روش پایین به بالا (Bottom up ) و با روش مشارکت مستقیم شهروندان این چرخه را دنبال نمائیم. 
مظفر تشریح کرد: سامانه هایی در دنیا تحت عنوان سامانه ها Crowdsourcing یا سامانه های جمع سپاری راه اندازی می شود که تکنیک و روشی نوین با رویکرد پائین به بالا و  مبتنی بر مشارکت عمومی شهروندان است که در آن با تکیه بر توان و خرد جمعی و مشارکت انبوهی از شهروندان ونخبگان در بستر فضای مجازی، نسبت به جمع ¬آوری ایده ¬ها، پیشنهادات، داده ¬ها، اطلاعات و محتوای گوناگون، مسئله ¬یابی، راه ¬حل یابی و یا تقسیم کار و واگذاری امور به شهروندان در موضوعات مختلف اقدام نموده و همچنین در عرصه سیاست¬ گذاری، نظارت، تصمیم¬ گیری و اجرا شهروندان را دخیل می نماید.
وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته این سامانه های جمع سپاری یا کراد سورسینگ، دارای تجربیات موفقی بوده. به عنوان مثال ؛ سامانه مشارکت شهروندی مادرید دساید، سامانه جمع سپاری و مشارکت شهروندی بریتیش کلمبیا، سامانه جمع سپاری شهر بارسلونا، سامانه مشارکت شهروندی پاریس، سامانه جمع سپاری مامردم دولت آمریکا، سامانه بودجه ریزی مشارکتی شهر نیویورک، سایت وزارت باز فنلاند و ... که این سامانه ها بیش از یک دهه فعالیت داشته و نتایج موفقیت آمیزی داشته است. 
مظفر افزود: از آنجایی که یکی از دو بعد ساختار جمهوری اسلامی ایران در کنار اسلامیت، موضوع جمهوریت و تکیه به مردم سالاری دینی است، ما به طور مستقیم می توانیم شهروندان را در همه مراحل چرخه سیاست گذاری و برنامه ریزی مدیریت شهری دخیل کنیم.
ما می توانیم یک سامانه جمع سپاری و مشارکت شهروندی ایجاد نماییم تا مردم از دستور کار گذاری تا ارائه ایده ها و راهکارها، بودجه ریزی مشارکتی، مشارکت در اجرا، مشارکت در تامین مالی، اعلام و اکران ظرفیت های سرمایه گذاری به مردم، تا جذب افراد خیر، تشکل ها و موسسات خیریه نیازها و فرصت هایی که ما در محلات و در شهر تهران داریم را اکران نمائیم. همچنین نظارت بر عملکرد مدیران، سنجش اثر بخشی پروژه ها را نیز بتوانیم در این سامانه تعبیه نمائیم. این سامانه یک پنجره واحدی است با کارکردهای متعدد و متکثر برای سازمان های تخصصی، واحدها و شرکت های مختلف شهرداری، برای مناطق و محلاتاین پنجره واحد می تواند یک تبلوری از سامانه جمع سپاری باشد که مشارکت شهروندان را بطور جامع در خود پیش بینی نماید.
وی ادامه داد: چه اشکالی دارد عملکرد شهردارن مناطق، شهرداران نواحی، روئسای سازمان ها را در یک سامانه ای از منظر مردم مورد سنجش قرار داده و ارزیابی کنیم.
رئیس کمیته بودجه شورای شهر ادامه داد: هر شهروندی که احساس مسئولیت داشت و مشارکت جو بود، فعالیت مشارکت طلبانه او در سامانه جمع سپاری قابل ثبت باشد و در قالب یک باشگاه شهروندی در این سامانه امتیاز و اعتبار کسب نماید. به عنوان مثال اگر فردی در تفکیک زباله، در ارتقای فرهنگ ترافیکی و در موضوعاتی که برای ارتقاء زیست بوم زندگی در شهر احساس مسئولیت و مشارکتی داشت امتیاز و اعتبار کسب کند و بتواند از تخفیفات ویژه ای در دریافت خدمات شهرداری بهره مند شود و امکان متمایزی را بتواند دریافت کند. 
مظفر با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مشارکت مردم در کمک به دولت و ارگان های حاکمیتی در حوزه برنامه ریزی و نظارت افزود: در این سامانه امکان گزارش تخلف و فساد وجود دارد و شهروندان می توانند گزارشات تخلف و فساد مالی را اعلام کنند و با حفظ نکات حرفه ای و سطوح دسترسی در این زمینه نیز کارکرد دارد.
مظفر در تشریح بخش دیگر این سامانه افزود: شهردار محترم یا شورای شهر می توانند برای موضوعاتی که در دستور کار خود دارند، از مردم سوژه و یا ایده دریافت نمایند، به عنوان مثال برای رفع آلودگی هوا به عموم مردم، به اندیشکده ها، به مراکز پژوهشی و شرکت های دانش بنیان می توانیم فراخوان بزنیم و در مدت زمان های، معین موضوعاتی را بصورت متمرکز در سامانه جمع سپاری بارگذاری کنیم و ایده های مردم را دریافت نمائیم. این ایده ها و راه حل ها در هیئت های علمی و تخصصی ارزیابی و داوری بشود و در جشنواره های سالیانه ما بتوانیم نتایج موضوعات متکثری که در سازمان ها و شرکت های شهرداری جهت حل مسائل به جمع سپاری گذاشته شده را با استفاده از خرد جمعی به نمایش بگذاریم.
رئیس کمیته بودجه شورا با  اشاره به آیه شریفه ( کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ) به عنوان یکی از آموزه های دینی اظهار امیدواری کرد تا با بهره گیری از این ایده و ابزار نوین حکمرانی بتوانیم مسئولیت جمعی و حس تعلق خاطر به شهر را در مسیر رشد و شکوفایی و پیشرفت تقویت نمائیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: