• چهارشنبه ١١ اسفند ١٤٠٠-١٦:٥٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٨٩٤
در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

درخواست از زاکانی برای معرفی ساختمان‌های پرخطر/ جدایی ری از تهران خواسته مردم نیست و صرفا سیاسی است

شربیانی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت: دولت، شهرداری، شورا و مجلس به عنوان نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز و اجرائی باید موضوع ساختمان‌های ناایمن را به صورت ریشه‌ای با یک مدل حل کنند.

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران «جعفر شربیانی» عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی درباره علت منتشر نشدن لیست ساختمان‌های ناایمن در سامانه شفافیت که هر یک از آن‌ها ظرفیت تبدیل شدن به حادثه پلاسکو و چه بسا در ابعاد بزرگتر را دارند، اظهار کرد: مساله ساختمان‌های ناایمن یک موضوع چند وجهی است و مانند خیلی از موارد ملاحظات مختلفی دارد. 
 
او ادامه داد: غیر قابل انکار است که بگوییم تعداد قابل توجهی ساختمان ناایمن و ناپایدار داریم که به قول شما می‌توانند همانند پلاسکو یک فاجعه ملی به بار آورد، اما به نظر من حتما نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌هایی که باید این ساختمان‌ها را احصا کنند، آمار آن‌ها را دارند و اینگونه نیست که چیز پنهانی باشد. 
 
شربیانی اضافه کرد: اما در مورد موضوعاتی باید صحبت کنیم که کاربردی باشد و کمک به حل مساله کند. نمی‌گویم که شفافیت بد است، خیلی هم عالی است. تقریبا مردم نیز می‌دانند چرا که از قدمت ساختمان‌ها مشخص است و یا برخی ساختمان‌های نوساز نیز که در آن‌ها مسائل ایمنی لحاظ نشده که البته تعداد این ساختمان‌ها خیلی کمتر است. 
 
او با تاکید بر اینکه دولت، شهرداری, شورا و مجلس به عنوان نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز و اجرائی باید این موضوع را به صورت ریشه‌ای با یک مدل حل کنند، اظهار کرد: بر فرض ما در مورد بافت فرسوده صحبت می‌کنیم و آمار بافت فرسوده را اعلام می‌کنیم. همه‌ی شوراها آمده‌اند و در مدیریت شهری درباره بافت فرسوده اظهار نظرهای مشابه کردند. اما چه اتفاقی افتاده است؟ چرا شوراها و مدیریت شهری نتوانستند این موضوع را حل کنند؟ چرا که نقش کلیدی را دولت بر عهده دارد. همچنین مجلس این نقش کلیدی را بر عهده دارد که در تدقیق قوانینی که در بودجه در نظر می‌گیرد بتواند کمک کند و معضل بافت فرسوده را حل کند. 
 
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران افزود: وگرنه شهرداری در دوره‌های مختلف سهم خود را در حل بافت فرسوده انجام داده اما این دولت بوده است که اراده ملی را به هر جهت نداشته است. 
 
او با بیان اینکه شهرداری در مورد ساختمان‌های ناپایدار همیشه وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام داده است گفت: شهرداری در مساله پلاسکو و سینا اطهر بنابر مستندات بارها و بارها اخطار داده است و شهرداری بیش از این بازدارنده نیست و نمی‌تواند هم کاری کند. این قانون گذار است که باید به جدیت به این موضوع بپردازد و دولت است که باید سهم خود را در شهر تهران پرداخت کند. 
 
شربیانی گفت: پلاسکو در سال ۱۳۹۵ فروریخت و در سال ۱۴۰۰ بنا شد که دو سه سال نیز به همان صورت مانده بود. جمهوری اسلامی نشان داد در طی دو سال می‌تواند آن ساختمان را سرپا کند. آنجایی که وحدت، وفاق، اتفاق نظر و اراده ملی وجود دارد چنین اقدامی رخ می‌دهد. باید یک هم افزایی و وحدت رویه‌ای وجود داشته باشد، باید کمیته‌های مشترک از وجوه مختلف و بازیگران اصلی برای حل مشکل ایجاد شود. 
 
او در واکنش به اینکه شهرداری ابزار بازدارنده دارد و می‌تواند از این ابزار استفاده کند، گفت: شهرداری چه کار کند؟ جلوی پلاسکو نیوجرسی می‌گذاشت؟ 
 
شربیانی در واکنش به اینکه انتشار اسامی در سامانه شفافیت خود یک اقدام بازدارنده است، اظهار کرد: اگر بگوییم عده‌ای ساختمانشان از ارزش می‌افتد مافیا ایجاد می‌کنند که معرفی نشوند فکر نمی‌کنم اساس مشکل حل این موضوع باشد اما یک بخشی از این موضوع است که باید در کلان به آن پرداخته شود. امیدواریم شهردار تهران اراده ویژه داشته باشد و این ساختمان‌ها را معرفی کند تا مردم آن را ببینند. 
 
شربیانی همچنین درخصوص اختصاص هزار میلیارد بودجه اوراق مشارکت به توسعه نفرآباد در شهرری گفت: امروز نفرآباد دغدغه شهردار تهران، نمایندگان مجلس، استاندار، فرماندار و...است. این موضوع را مطالبه عمومی و اساسی در شهر تهران کردم و با موافقت وزارت کشور بعد از سال آینده و پس از بازبینی بخش‌هایی از طرح در بهار ۱۴۰۱ با خبرهای خوبی توسعه را در نفرآباد شروع می‌کنیم. 
 
او در پاسخ به سوال دیگری درباره جدایی شهرری از تهران اظهار کرد: این خواست مردم نیست. موضوع انتزاع ری از تهران بیشتر یک موضوع سیاسی است تا مردمی. در این موضوع شعارها تعیین کننده نیست بلکه اعداد و ارقام تعیین کننده هستند. 
 
شربیانی گفت: اگر می‌گوییم ری از تهران جدا شود منظور منطقه ۲۰ است، این منطقه نیز قطعا در جدایی از شهرداری تهران با اعداد و ارقام مدقن به سختی می‌تواند خود را اداره کند. چرا که حریم قابل توجهی نخواهد داشت تا از آن استفاده کند و داشته‌های منطقه از محل ارزش افزوده نیز آنقدر نیست. برای سال آینده نزدیک به هزار میلیارد اعتبار پروژه عمرانی در منطقه ۲۰ در نظر گرفتیم، آیا واقعا می‌شود منطقه ۲۰ را جدا کنیم؟ 
 
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر ری را به عنوان کلانشهر ری جدا می‌کنیم که یک شهرستان است و برای آن یک شورای جدا مشخص کنیم، بله می‌توان درباره آن صحبت کرد اما اینکه درباره منطقه ۲۰ می‌گوییم یک حرف سیاسی است و مطالبه مردمی نیست و بین مردم نیز این حرف‌ها نبوده و همیشه بین نخبگان این بحث مطرح بوده است.
 
انتهای پیام/

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: