• سه شنبه ١٢ بهمن ١٤٠٠-١٤:١٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٧٢٣
محمد آخوندی در چهل و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران تشریح کرد؛ 9-44

سناریوی 52 هزار میلیاردی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در سال 1401

آخوندی در جریان تشریح بودجه 1401 شهرداری تهران گفت: در کمیسیون تلفیق پیشنهاد شد تا 52 هزار میلیارد به عنوان بودجه شهرداری و 5 هزار میلیارد به صورت غیر نقد در تبصره ها دیده شود تا از این طریق اگر شهرداری بر اساس آنچه معاون شهرسازی می گوید عدد درآمدی بیشتری داشت بتواند از آن بهره برداری کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در چهل و چهارمین جلسه این شورا به ارائه گزارش در خصوص  لايحه بودجه سال 1401 شهرداري تهران و سازمان ها و شركت هاي تابعه (بخش منابع و درآمدها) پرداخت.
وی گفت: در جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه شهرداری که رقم 56 هزار و 800 میلیارد تومان بود به رای گذاشته شد که نتیجه نهایی در مورد تایید یا عدم تایید آن بر عهده هیئت رئیسه محترم شورای شهر تهران است. 
آخوندی ادامه داد: در کمیسیون برنامه و بودجه با توجه به دریافت نظرات معاونت های مختلف شهرداری و بررسی راه های تحقق درآمد در سال 1401 سناریوهای مختلفی در نظر گرفته شد که این سناریوها شامل  37 هزار میلیارد،47 هزار میلیارد و 52 هزار میلیارد بود که نهایتا با توجه به بررسی های صورت گرفته کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به سناریو 52 هزار میلیارد تومان رسید که این رقم را به هیئت رئیسه اعلام و در کمیسیون تلفیق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود در صحن علنی شورا اظهار داشت: در بررسی بودجه سال آینده 4 عدد را ما میتوانیم با هم مقایسه کنیم که این اعداد عبارتند از اصلاحیه بودجه 1400؛ تحقق درامدها در سال 1400؛  پیش بینی هایی که به عنوان سناریو برای سال آینده داشتیم و نهایتا لایحه شهرداری. 
وی ادامه داد: ما در مورد درامدها در 1400 در اصلاحیه بودجه به عدد 37 هزار و 700 میلیارد تومان رسیدیم. بررسی ها نشان می دهد که در پایان سال 1400 در تحقق درامدها به عدد 30 هزار میلیارد تومان نزدیک خواهیم شد. طی پیش بینی صورت گرفته در کمیسیون این پیشنهاد مطرح شد که رقم 52 هزار میلیارد برای بودجه سال آینده شهرداری در نظر گرفته شود در حالی که بودجه پیشنهادی شهرداری 56 هزار و 800 است.
آخوندی با بیان اینکه پیش بینی شهرداری در تحقق درآمدها به صورت خلاصه در سه بخش درامدهای ناشی از توسعه شهر، فروش اموال غیر منقول و قانون مالیات بر ارزش افزوده است، بیان کرد: بخش درامدهای ناشی از توسعه شهر که همان مباحث شهرسازی است حدود 50 درصد درامدها را به خود اختصاص داده به این معنی که پیش بینی شهرداری این است که 28 هزار میلیارد تومان از این محل درآمد خواهند داشت.
وی در ادامه به درآمدهای ناشی از قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: در حدود 8 هزار و 900 میلیارد تومان در این حوزه پیش بینی درامد صورت گرفته همچنین در بخش فروش اموال غیر منقول درآمد حدود هشت هزار میلیارد و سیصد در نظر گرفته شده است. 
آخوندی گفت: در مورد مالیات بر ارزش افزوده دوستان صحبت هایی را داشتند و به نظر می رسد با توجه به مباحث مطرح شده در جلسه ای که با آقایان زاکانی و فلاح داشتیم ضمن توجه به تورم سالیانه و مواردی که در بودجه کل کشور در مورد مالیات بر ارزش افزوده مطرح شده رقم پیش بینی شده از سوی شهرداری محقق خواهد شد.
وی ادامه داد: در حوزه فروش اموال غیر منقول نیز دوستان با توجه به طرح هایی که در کمیسیون برنامه و کمیسیون تلفیق ارائه کردند به نظر می رسد مشکل چندانی نداریم، اگرچه به نظر می رسد رسیدن به این عدد سخت خواهد بود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مبحث اصلی درآمدهای پیش بینی شده در حوزه توسعه شهر خواهد بود، گفت: صراحتا اعلام میکنم که نتیجه بحث ها در کمیسیون این بود که عدد پیشنهادی شهرداری را قبول نداریم. یعنی 56 هزار و 800 مورد موافقت واقع نشد گرچه این عدد در کمیسیون تلفیق با تاکید اعضای محترم مورد تایید قرار گرفت اما نظر تخصصی کمیسیون برنامه و بودجه که روی آن نیز پافشاری میکنیم این است که رسیدن به رقم 56 هزار و 800  میلیارد تومان با توجه به عملکردی که در سال 1400 داشتیم سخت خواهد بود.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: امسال در بودجه یک افزایش 25 تا 30 درصدی به دلایل مختلف خواهیم داشت و می بایست که آن را بپذیریم. دو علت اصلی این است که ما در هزینه ها شاهد رشد هستیم از سوی دیگر شهرداری به عنوان یک مدیریت جدید در دوره ای جدید تاکید دارد که برنامه هایی را در حوزه های مختلف به اجرا بگذارد تا سکون و رکودی که در شهر در سال 1400 ایجاد شد را اصلاح، متحول و نهایتا درامدهای بیشتری را کسب کند. باید به صحبت های شهرداری در این بخش توجه و اعتماد کرد که بر این اساس کمیسیون برنامه و بودجه سقف اعتماد خود را حدود 24 هزار میلیارد در بخش شهرسازی در نظر گرفت.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: به نظر می رسد توجه به این نکته ضروری است که در سال اینده حدود 23 هزار میلیارد در بخش اعتبارات هزینه ای و حدود 11 هزار میلیارد بابت اعتبارات تملک دارایی مالی اعتبار در نظر گرفته شده است که خود این عدد حدود 35 هزار میلیارد است. توجه به این نکته ضروری است که این 35 هزار میلیارد بر اساس افزایش 10 درصدی حقوق پیش بینی شده است. اگر مصوبات مجلس در مورد حقوق که حدود 20 درصد و بیشتر است بخواهد اعمال شود و ما فرض کنیم 25 درصد به همین 23 هزار میلیارد بخواهد اضافه شود ما در سال 1401 حدود 40 هزار میلیارد هزینه خواهیم داشت.
آخوندی گفت: اگر این عدد را کنار بگذاریم باید یک عدد حداقلی را در اختیار مدیریت شهری قرار دهیم. اگر قرار است در شبکه حمل و نقل عمومی اتفاقات جدیدی رقم بزنیم و در مورد آلودگی هوا عملیاتی را شروع کنیم و پروژه های عمرانی را شروع و تکمیل کنیم و ... با عدد 4 تا 6 هزار میلیارد کار خاصی را نمی توان انجام داد.
وی ادامه داد: در کمیسیون تلفیق پیشنهاد شد تا 52 هزار میلیارد به عنوان بودجه شهرداری و 5 هزار میلیارد به صورت غیر نقد در تبصره ها دیده شود تا از این طریق اگر شهرداری بر اساس آنچه که معاون شهرسازی می گوید عدد درآمدی بیشتری داشت بتواند از آن بهره برداری کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بررسی لايحه بودجه سال 1401 شهرداري تهران و سازمان ها و شركت هاي تابعه (بخش منابع و درآمدها) با بیان اینکه در بررسی بودجه باید به عملکرد بودجه توجه کنیم، اظهار داشت: یک نکته استثنایی برای بودجه سال آینده وجود دارد که باید به آن توجه کرد.
وی ادامه داد: ما نباید به 1400 تکیه کنیم چرا که در این سال شاهد توقف، رکود، تغییر مدیریت و انتخابات بودیم. ایرادی که ما به دوره قبل داشتیم این بود که کار و فعالیت را کنار گذاشته بودند، لذا سال 1400 نمی تواند ملاک مقایسه در حوزه درامدها باشد. دوستان در این 4 الی 5 ماه که مدیریت شهر را در دست گرفته اند توانستند تا حدودی سامان به امور داده و انتصابات را انجام دهند و برنامه ریزی داشته باشند. ما می بایست برای بودجه سال 1402 نسبت به 1401 بررسی داشته باشیم.
آخوندی تاکید کرد: یک دوره مدیریتی جدید شروع شده و ما این را میگوییم که می خواهیم انقلابی عمل کنیم. به هر حال شهرداری لایحه ای را فرستاده و میگوید به میزان مشخصی درامد خواهد داشت که ما بر این باوریم در بخش ارزش افزوده و فروش اموال مشکلی به وجود نخواهد آمد اما بحث اصلی در حوزه شهرسازی است. کسی که مدعی این موضوع است باید بیاید و توضیح دهد.
وی ادامه داد: ما هنوز در بررسی هستیم و تغییر سهم ها در اختیار شورا است و کمیسیون ها در حال برگزاری جلسات هستند. درخواست دارم معاونت شهرسازی که 50 درصد درآمدها بر دوش آن است در صحن شورا حضور یافته و به توضیح در این خصوص بپردازد تا اعضا بتوانند با آگاهی بیشتری اقدام به رای دادن کنند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: