• دوشنبه ٢٧ دی ١٤٠٠-١٥:٢٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٦١١
احمد صادقی در جلسه شورای شهرستان تهران تاکید کرد:

لزوم ورود دستگاه های حاکمیتی برای حل مشکلات بخش ها و روستاهای تهران+عکس

رییس شورای شهرستان تهران گفت: مشکلات روستاها و بخش های شهرستان تهران نیازمند ورود بخش های حاکمیتی است و شورای عالی استان ها باید با جدیت پیگیری موضوعات و مشکلات اهالی بخش های شهرستان تهران باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران پنجمین جلسه شورای شهرستان تهران با حضور احمد صادقی رییس و  علیرضا نادعلی عضو شورای شهرستان تهران ، ابوالفضل میر رفیع نایب رییس شورای شهرستان تهران، غلامحسین آرام معاون عمرانی فرمانداری تهران  و اعضای شوراهای بخش کن با موضوع احصاء مشکلات و چالش های روستاهای بخش کن برگزار شد.
در این جلسه احمد صادقی گفت: در ابتدا 26 دی ماه که سالروز فرار شاه است را یادآور می شویم اما باید بگویم این روز همچنین مصادف با سالروز فتح مکه نیز می باشد که این تقارن را به فال نیک می گیریم و اینکه 26 دی ماه در تاریخ ما مقدمه ورود حضرت امام (ره) و مقدمه دهه فجر است.
صادقی با اشاره به بازدید های میدانی از بخش ها و روستاهای شهرستان تهران اظهار داشت: در این دوره مسایل و چالش بخش های مختلف شهرستان تهران در حال احصا و نیز اولویت ها در حال مشخص شدن است.
رییس شورای شهرستان تهران در ادامه گفت: در بحث مشکلات و مسایل روستاها و بخش های شهرستان تهران مجموعه های حاکمیتی بایستی ورود پیدا کنند چرا که بسیاری از مشکلات به واسطه عدم هم افزایی بین دستگاه های حاکمیتی  به وجود آمده است.
صادقی با بیان اینکه موضوعات و مشکلات این روستاها و بخش های شهرستان باید در شورای عالی استان ها نیز منعکس شود تا از این طریق نیز پیگیری گردد، گفت: متاسفانه مشکلات روستاها و بخش های شهرستان تهران در شورای عالی استان ها آنچنان که باید انعکاس پیدا نکرده و یکی از اولویت های شورای عالی استان ها به طور قطع رسیدگی به این موضوعات باید باشد.
وی  با اعلام این خبر که طی  چند روز آینده در جلسه ای به دعوت رییس قوه قضاییه حضور خواهیم داشت افزود: قصد داریم   به موضوع تعیین تکلیف مسائل شوراها و منابع طبیعی بپرداریم و برای طرح این موضوع، دادستان کل کشور ، رییس سازمان منابع طبیعی و معاون رییس جمهور حضور خواهند داشت.
صادقی با بیان اینکه تعدد قوانین،  بخش نامه های متناقض و قوانین منسوخ و غیر منسوخ از جمله مواردی است که امروز سبب بلاتکلیفی مردم در روستاهای بخش های شهرستان تهران شده است گفت: این موضوع باید از مسیر شوراها و در نهایت شورای عالی استان ها پیگیری و رفع شود و برای موضوعاتی از این قبیل یک مسیر مشخص و قانون مشخص تعیین شود.
رییس شورای شهرستان تهران در ادامه افزود: بخش دیگر مشکلات به این بر می گردد که حاکمیت هزینه های پایتخت نشینی را از دوش ما بر نمی دارد یعنی تهران و مردم تهران هزینه پایتخت نشینی را می پردازند اما حاکمیت کمکی در این زمینه به تهران نمی کند. بسیاری از طرح ها و موضوعات در قالب اینکه تهران به عنوان پایتخت مطرح است به آن وارد می شود اما هزینه اش را مردم می پردازند.
به گفته صادقی عدم استفاده از ظرفیت شوراها یکی دیگر موضوعاتی است که به جد باید به آن پرداخته شود. 
وی در این خصوص افزود: به عنوان مثال اعضای شوراهای بخش و روستاها می بایست پیگیر عدم همکاری یا کم کاری دستگاه ها و نهاد های ذیربط باشند و ترک فعل افراد را می توانند از طریق قانونی پیگیری کنند .
صادقی افزود: ما به عنوان نماینده مردم انتخاب شدیم و باید برای این انتخاب وقت بگذاریم و پیگیر مسایل مردم باشیم.
علیرضا نادعلی: روستاهای شهرستان تهران فراموش شده اند
در این جلسه همچنین علیرضا نادعلی عضو شورای شهرستان تهران گفت: یکی از مشکلات ما در روستاها و بخش های شهرستان تهران عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهری است.
وی ادامه داد: مدیریت یکپارچه مدت ها است که مطرح است اما همچنان محقق نشده و امروز می بینیم عدم تحقق این مهم در بسیاری امور به شهروندان لطمه زده است.
نادعلی با بیان اینکه تهران حیاتش را از این روستاها دارد گفت: روستاهای اطراف تهران آسیب پذیر هستند و متاسفانه فراموش شده اند و سخن به گزافی نیست اگر بگویم تهران حیاتش را از این روستاها دارد.
وی افزود: امیدواریم با مدیریت جدید شورایعالی استان ها موضوعات و مشکلات این روستاها با جدیت بیشتری پیگیری و رفع شود.
 
ابوالفضل میر رفیع: برای آزاد سازی حرائم باید زمین معوض به کشاورزان داده شود
در ادامه این جلسه ابوالفضل میر رفیع نایب رییس شورای شهرستان تهران نیز گفت: یکی از مشکلاتی که امروز ما با آن دست به گریبان هستیم آزاد سازی حریم روستاها است یعنی اینکه به کشاورزان حکم می شود که باید زمین های کشاورزی خود را از حریم رودخانه ها یا منابع طبیعی یا حریم شهرداری ها خارج کنند اما هیچگاه به آنان زمین معوضی پیشنهاد داده نمی شود .
وی افزود: در گذشته چون تکنولوژی نبود و امکان استفاده از منابع آبی بالادست وجود نداشت مردم مجبور بودند باغات خود را در کنار رودخانه ها قرار دهند ، امروزه منابع طبیعی اعلام می کند که حریم ها باید آزاد شود که حرف درستی هم هست اما باید برای این کشاورزان عزیز زمین جایگزین بدهند.
میر رفیع ادامه داد:  متاسفانه در این سالها همواره در بخش آزاد سازی زمین ها به صورت تحکمی برخورد شده اما هیچ وقت اجازه ای برای اعطای زمین معوض صادر نمی شود.
غلامحسین آرام: سختگیری دستگاه های متولی سبب مهاجرت اهالی روستاها شده است
در این جلسه غلامحسین آرام معاون عمرانی فرمانداری تهران گفت: در 7، 8 سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه رفع مشکلات روستاهای بخش های تهران به ویژه بخش کن شده است اما همچنان ایراداتی هم وجود دارد که مانع تحقق برخی اهداف شده است.
وی افزود: امروز یکی از مشکلات بحث مالیات ارزش افزوده است که سابق بر این  به فرمانداری داده می شد  و فرمانداری تماما به روستاها اختصاص می داد، اما امروز این منابع از طریق وزارت اقتصاد دارایی توزیع می شود بدون آنکه فرمانداری در جریان باشد.
آرام با بیان اینکه در بخش کن 14 روستا وجود دارد که 12 روستای آن قدمت تاریخی دارند افزود: مردم در این روستاها از دیر باز حضور داشتند و به بیانی ساکنان این روستاها از اصالت زمانی زیادی برخوردارند اما متاسفانه امروزه مدیران غیر بومی برای آنان تصمیم می گیرند که بسیاری از آنان به مشکلات و موضوعات این روستاها واقف نیستند.
وی ادامه داد: اهالی  این روستاها اغلب تولید کننده هستند اما اکنون به سبب توسعه روز افزون شهرها این روستاها در حال بلعیده شدن هستند.
آرام افزود: از طرفی دستگاه های مختلف و متولی چنان با قوانین سختگیرانه با این روستاها برخورد کرده اند که دیگر انگیزه ای برای سکونت در این روستاها باقی نمانده و این امر سبب شده امروز جمعیت روستانشین به شدت کاهش یابد. در سال 1335 جمعیت روستانشین کشور 80 درصد بود و امروز جمعیت شهرنشین کشور 80 درصد است و یکی از دلایل مهم آن همین ورود دستگاه های متعدد و متولی و اقدامات سختگیرانه آنان در روستاها است. به بیانی دلیل مهاجرت روستایی ها همین سختگیری های دستگاه های مختلف است.
معاون عمرانی فرمانداری تهران خاطر نشان ساخت: به عنوان مثال در تهیه طرح های هادی برای روستاها همین مشکل وجود دارد و برای جایی 6 محله قدیمی داشته تنها دو محله در طرح قرار می گیرد و 4 محله دیده نمی شود. همین موضوع مردم را 10 سال درگیر می کند. 
وی ادامه داد: برای نمونه طرح هادی سولقان در سال 93 بررسی و پس از سه سال در سال  96 تصویب شد و محدوده طرح از 17 هکتار به 42 هکتار افزایش یافت. این یک قانون است اما بعد از آن دستگاه های ملی مانع از انجام اقدامات در زمین های الحاقی به طرح هادی می شوند.
معاون عمرانی فرمانداری تهران گفت: این سختگیری ها سبب مهاجرت روستاییان شده و از طرفی سبب به وجود آوردن حاشیه نشینی در شهر ها شده به طوری که امروز در استان تهارن با 13 میلیون جمعیت ،5 میلیون نفر جمعیت حاشیه نشین دارد.
غلامحسین آرام در ادامه افزود: موضوع دیگر مشخص شدن مرجع صدور پروانه در روستاها است، نحوه صدور پروانه باید مشخص شود و متولی این امر نیز باید مشخص گردد اما عوارض این پروانه ها باید از طریق شورای شهرستان وضع شود تا حقی از ساکنان روستاها ضایع نگردد.
وی در پایان گفت: اصلاح شیوه نامه شورای شهرستان که در کمیته انطباق فرمانداری هم تصویب شده یکی از اقدامات اولویت دار باید باشد.
گفتنی است در این جلسه  خلاصه ای از مشکلات مطرح شده از سوی روسای شورای روستاها به شرح ذیل مطرح شد:
1- آسفالت جاده فرح زاد 2- لایروبی بستر رودخانه کن 3- تجهیز درمانگاه و مستقر شدن پزشک ثابت در درمانگاه امام زاده داود 4- نیاز مبرم به ایستگاه آتش نشانی 5- مشکل تامین آب شرب 6- عدم بازنگری طرح هادی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 7- آسفالت معابر داخل روستاها اکثر معابر وضعیت نامناسبی دارد 8- کمبود تلفن ثابت و مشکل آنتن دهی تلفن همراه 9- ساخت راه میان باغی 10- نداشتن دفتر شورا و دهیاری 11- نیاز به فنس کشی و مرمت دیوارباغ ها 12- ترافیک سنگین در ایام تعطیل 13- وجود تعداد زیاد سگ های ولگرد 14- سرقت کابل های برق و مخابرات 15- مشکل انشعاب گاز برای برخی از منازل با قدمت بیش از 50 سال 16- مشکل با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بر سر تعیین اراضی ملی
17- سلیقه ای و خارج ضابطه عمل کردن اداره حریم 18- مشکل با بنیاد مسکن برای ساخت مسکن برای جوانان روستا 19- مخالفت اداره کل راه و شهرسازی برای الحاق زمین به روستا 20- باریک بودن مسیر، نداشتن تابلو راهنمای مسیر، نبود گاردیل، عدم روشنایی جاده 21- مشکل نداشتن سند مالکیت رسمی 22- دخالت غیرقانونی عوامل شهرداری در اراضی کشاورزی 23- سرقت از منازل و ناامنی 24- واریز نشدن اعتبارات از سوی فرمانداری (مشکل عمومی تمام روستاها) 25- مشکل حقوقی با اداره منابع طبیعی و عدم توجیه روستائیان در این خصوص 26- عدم امنیت در باغات و سرقت محصولات بدلیل نداشتن حصار
 
اولویت های مشترک
1- مشکل نداشتن سند مالکیت رسمی
2- کمبود آب شرب
3- تاخیر در بازنگری در طرح هادی روستا و غیرکارشناسی بودن آن
4- واریز نشدن اعتبارات از سوی فرمانداری (مشکل عمومی تمام روستاها)
5- مشکل حقوقی با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری
6- عدم روشنایی جاده سولقان( مشکل عمومی در جاده بعد از کن تا سولقان)
7- نداشتن منابع درآمدی پایدار و عدم تخصیص بودجه کافی برای انجام طرح ها و پروژه های عمرانی
8- وجود تعداد زیاد سگ های ولگرد (بدلیل تداخل وظایف میان دهیاری و شهرداری تمام روستاها با این مشکل مواجه هستند)
9- آسفالت معابر داخل روستا، اکثر معابر وضعیت نامناسبی دارد.
10- دخالت غیرقانونی عوامل شهرداری در اراضی کشاورزی
 
راهکارهای پیشنهادی
1- آسیب شناسی حقوقی قوانین مربوطه در حوزه حریم شهر تهران ( بررسی، توصیف، تحلیل، پیشنهاد) عندالزوم تدوین و تصویب مصوبه خاص برای پایتخت در مجلس شورای اسلامی
2- استفاده از ظرفیت شورای عالی استانها برای رفع برخی خلاهای قانونی
3- به روز رسانی شیونامه و تدوین راهکارهای اجرایی برای آن
4- برگزاری جلسه با مدیران سازمانها و دستگاه های ذی ربط برای تسریع در انجام کارها
5- نامه نگاری و پیگیری مستمر برای اجرای کارهای بر زمین مانده
6- رفع ابهامات مربوط به بودجه شورای بخش و روستا در خصوص تامین هزینه های جاری بخشداری از این محل
لینک تصاویر: 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: