• يکشنبه ٢٦ دی ١٤٠٠-٠٩:٣٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٥٨٠
مهدی چمران تاکید کرد: 2-40

لزوم تکریم مادران و خانواده شهدای سرافراز کشور/فرارشاه درس عبرتی به کسانی داد که چشم به سلطنت دوخته بودند

رییس شورای اسلامی شهر تهران همزمان با سالروز فرار شاه از کشور در 26 دی 1357 گفت: حکومت شاه درس عبرتی به همه کسانی که چشم به حکومت برای سلطنت‌طلبی دوخته بودند داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران مهدی چمران در چهلمین جلسه شورا با اشاره به سالروز فرار شاه گفت: 26 دی روز فرار شاه معدوم از کشور است، عده ای از دوستان چنین روزی را ندیدند و به خاطر ندارند ولی آنها که دیدیند به ویژه در تهران اگر به خاطر داشته باشند روز بسیار عجیبی بود. در زمان طاغوت و استبداد شاهنشاهی زمانی که  حکومت نظامی و نظایر آن برقرار بود ناگهان گفته شد شاه از ایران رفت و این خبر با درشت ترین  تیتر ها منعکس شد در حالی که حکومت طاغوت هنور بر سر کار بود، این خبر سبب شادمانی و خوشحالی عجیب مردم در آن روز و ایام  شد.

وی ادامه داد: شاه  این بار از ایران با چشم گریان رفت، البته شاه چند باری از ایران فرار کرده بود که نمونه آن مربوط به زمان 28 مرداد همزمان  با کودتای ننگین امریکایی به ایران بازگشت و حکومت مستبدانه خود را ادامه داد ولی در 26 دی ماه شاه رفت و معلوم بود که این رفتن بازگشتی ندارد.

چمران افزود: فرار شاه درسی است برای همه کسانی که برای قدرت طلبی، زور گویی و سلطنت طلبی چشم به حکومت داشته و دارند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین با یاد آوری و تسلیت سالرزو وفات حضرت ام البنین گفت: امروز سالرزو وفات حضرت ام البنین مادر حضرت عباس(ع) است  که هر دو نمونه هایی از  بزرگی و ادب و وفاداری هم به امام حسین(ع) و هم وفا داری به حضرت فاطمه زهرا(س) بودند.  نمونه های ارزنده ای در تاریخ که البته به اندازه کافی در این زمینه سخن گفته شده است.  

چمران همچنین افزود: می دانیم امروز روز تکریم مادران و همسران شهدا است، هم مادران و هم همسران شهدا زجر فوق العاده ای کشیدند  و به یقین در ثواب شهادت آنان نیز شریک بودند و  مشکلات قبل و بعد شهادت برای آنان خود داستانی است. یاد و خاطره همه مادران و همسران شهدا را گرامی می داریم و براستی که این مادران و همسران قابل تکریم و ستایش هستند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین سالروز شهادت شهید نواب صفوی در 27 دی ماه را تسلیت گفت و ادامه داد: شهید نواب صفوی به همراه خلیل طهماسبی، واحدی و ذوالقدر اعدام شدند و در زمان حکومت استبدادی بعد از 28 مرداد که شاه برقرار کرد این فداییان اسلام و این فرزندان رشید را دستگیر کردند و در زمانی که بختیار فرماندار نظامی تهران بود، اعدام شدند.

وی ادامه داد: در آن روز در سال 1334 یادم هست که وقتی مادرم که سیده ای بود بعد از نماز صبح این واقعه را در رویا دیده بود و برایم نقل کرد که در خواب روضه خوانی خبر از اعدام شهید نواب صفوی داد و اینکه مردم در گرانی خواهند غلتید. آن روزها ما در خانه رادیو و تلویزیون نداشتیم و من وقتی به مدرسه ام در دارالفنون می رفتم اعلامیه هایی را پخش می کردند که در آن خبر از اعدام شهید نواب صفوی را داده بودند.

وی افزود: نواب صفوی از مبارزینی بود که هم با دولت مصدق درگیری داشتند و هم با رژیم شاهنشاهی به شدت درگیر بودند. شهید نواب صفوی از افرادی بود که اعتقاد به حکومت جهانی اسلام را داشتند و با  سازماندهی قوی و مرتب و منظم با دژخیمان پهلوی به مبارزه برخواستند و در نهایت به چوبه اعدام سپرده شدند و به شهادت رسیدند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: