• سه شنبه ٢١ دی ١٤٠٠-١٤:٠٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٥٥٤
مهدی چمران :8-39

شهرداران به وظایفشان در تامین منابع مالی شهر عمل کنند

رئیس شورای اسلامی شهر از شهرداران مناطق 22 گانه تهران خواست تا به وظایفشان در تامین منابع مالی شهر عمل کنند.

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سی و نهمین جلسه این شورا با اشاره به رکود ایجاد شده در شهر تهران طی چهار سال گذشته گفت: در طی 4 سال گذشته رکود در شهر تهران به وجود آمد و این رکود تا کنون ادامه دارد. ما می دانیم که رکود خیلی سریع ایجاد می شود ولی رفع آن کار بسیار سختی است.
وی ادامه داد: طی چند ماه گذشته که از فعالیت شورای شهر تهران می گذرد این انتظار می رود که شهرداری های مناطق فعال شوند. شهرداران نباید فکر کنند که از خزانه ای برخوردارند که همیشه امکان برداشت از آن وجود دارد. این خزانه را خودشان باید پر کنند لذا این انتظار می رود تا  شهرداران وظایفشان را در تامین منابع انجام دهند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران خواستار رفع موانع برای خدمت رسانی به مردم شد و خاطر نشان کرد: معاونت شهرسازی می بایست در رفع برخی از مطالب و موارد که امکان اصلاح وجود دارد، اقدام کند. ما هیچ گاه نمی خواهیم اقدامی خلاف قانون و فراتر از طرح جامع عمل کنیم ولی بعضی موارد هستند که می توان انها را به نفع مردم اصلاح کرد تا از طریق آنها هم مشکلات مردم حل شود و هم اسیبی به جایی نرسد. این به نفع شهر است که ساخت و ساز در شهر جریان داشته باشد.
چمران با گلایه از معاونت شهرسازی در خصوص عدم پویایی در رفع نیازهای مردم بیان داشت: از این معاونت انتظار داریم تا در این خصوص فعالیت داشته باشد و از سوی دیگر به درآمدزایی شهر کمک کند. ما از دکتر زاکانی و اقای فروزنده  میخواهیم که اگر رویشان نمی شود به شهرداران در این خصوص چیزی بگویند، جلسه ای را برگزار کنند تا ما موارد را با آنها مطرح کنیم. باید گفته شود که به این شکل نمی شود درآمد داشت بلکه بایستی تلاش شود و با رویکردهای ابتکاری اقدام به کسب درآمد حلال برای شهر کرد.
وی بر ضرورت اجرای دقیق قوانین شهرسازی تاکید کرد و در عین حال گفت که انتظار می رود قفل و بست های بی جایی که بر دست و پای مردم زده شده برداشته شوند.
در ادامه در پاسخ به این مطالبه رئیس شورای شهر تهران حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بیان داشت: طبق بررسی های صورت گرفته طی سال های گذشته امار صدور پروانه در کشور 15 تا 20 درصد کاهش داشته که در این خصوص تهران با دو الی سه برابر وزن کشوری شاهد کاهش بیش از 60 درصدی صدور پروانه است.
وی ادامه داد:  برای رفع این موضوع هم اکنون چهار لایحه دست کمیسیون معماری و شهرسازی است و سه طرح دیگر نیز در همین خصوص به کمیسیون ارسال خواهد شد. 
معاون شهردار تهران از حذف موازی کاری ها در صدور پروانه ساخت نیز سخن به میان آورد و بیان داشت: هم اکنون 114 نود را پیش روی خود داریم اما پیش بینی می شود طی دو هفته آینده روند صدور پروانه ها سیر صعودی به خود بگیرند.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه رعایت ضوابط به گونه ای شده که اگر بخواهیم اقدامی را انجام دهیم به عنوان تخلف محسوب می شود. مقرراتی در شهر حاکم است که در برخی از مناطق اجازه ساخت به بیش از سه طبقه داده نمی شود  که این موضوع نه توجیه فنی دارد و نه توجیه اقتصادی و اجتماعی. با پشتیبانی هایی که از سوی شورای شهر تهران صورت می گیرد امید داریم که در طی ماه های آینده فرایند صدور مجوزها سیر صعودی به خود بگیرد.
در پاسخ به این سخنان مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران قرار بود در مدت دو ماه معاونت شهرسازی اقدامی را انجام دهد که هم اکنون این زمان گذشته است. ما منتظر هستیم تا معاونت شهرسازی در این زمینه لایحه بیاورد. بر این نکته تاکید داریم که زمان صدور پروانه می بایست سریعتر شود که در این خصوص راهنمایی هایی را نیز به همکارانمان در شهرداری ارائه کردیم. 
وی تاکید کرد: این فصل از سال همیشه ما با افزایش درخواست پروانه ساخت رو به رو هستیم لذا این موضوع زیاد دوستان را خوشحال نکند. باید کارهای بیشتری در این زمینه انجام شود. در چهار سال گذشته انباشتی از درخواست ها ایجاد شده و باید به این نکته توجه داشت که اگر درامدی به دست آمده ناشی از افزایش عوارض است وگرنه میزان صدور پروانه در شهری مثل تهران که دارای بافت فرسوده است و نیاز به ساخت و ساز دارد، کاهش داشته است. همه اینها باید جبران شود این کار سختی است ولی ما از مردان بزرگ انتظار کارهای سخت را داریم.
 
پیرهادی: گزارشی از روند نوسازی بافت فرسوده به شورا ارائه شود
در ادامه بررسی این موضوع مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با طرح سوال از صارمی معاون شهردار تهران، خواستار ارایه گزارش در خصوص نوسازی بافت فرسوده تهران به ویژه در مناطق جنوبی شهر شد .
وی افزود: در بافت فرسوده با مشکل جدی روبرو هستیم و اگر بحرانی رخ دهد خیلی از معابر نفوذ ناپذیر هستند و بحران جبران ناپذیر می شود.
پیرهادی با اشاره به مناطق جنوبی از جمله مناطق ۱۷، 19، ۱۸، ۱۵، ۹ و ۱۰ و ۱۶ خطاب به معاون شهرسازی شهرداری تهران، گفت:  گزارشی ارایه شود از اینکه با حذف تسهیلات بافت فرسوده چه اتفاقی در صدور پروانه مناطق جنوبی افتاده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد، در این گزارش، نتیجه  تصمیمات و حذف تسهیلات بافت فرسوده ارائه گردد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: