• سه شنبه ٢١ دی ١٤٠٠-١١:٢٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٥٤٧
مهدی چمران با اشاره به سالروز شهادت امیر کبیر:

تحولات بزرگ در دوران کوتاه شدنی است

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: امیر کبیر در دورانی کوتاه کمتر از سه سال نشان داد که می شود تحولات بزرگ را در دورانی کوتاه انجام داد و این درس بزرگی برای ما است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران مهدی چمران در سی و نهمین جلسه شورا با اشاره به سالروز شهادت امیر کبیر  گفت: روز بیستم دی ماه دیروز مصادف بود با سالگرد شهادت میرزا تقی خان امیر کبیر در سال 1230 هجری قمری، می دانید که میرزا تقی خان یکی از فرزندان این ملت بود، از خانواده معمولی و روستا زاده که رشد کرد و توانست در مناصب آن دوره جایگاهی را کسب کند و در آغاز حکومت ناصر الدین شاه سمت وزارت او را به عهده گرفت.

وی ادامه داد:  ولی چون امیر کبیر عرق ملی و شخصیتی مستقل داشت در کوتاه مدت یعنی  کمتر از 4 سال توانست تحولات بزرگی در کشور به وجود بیاورد اما  دشمنان به ویژه دولت انگلیس نمی خواستند ایران رشد کند و مستقل شود و امیر کبیر هم با آنان مخالفت می کرد، با سعایت انگلیس ها و مادر شاه او را  در حمام فین کاشان به شهادت رساندند.

چمران افزود: در آن دوران به هم ریخته کشور میرزا تقی خان در یک مدت کوتاه تحولات بزرگی  به وجود آورد که آثارش تا سالها باقی ماند و این درس بزرگی برای ما است که فکر نکنیم در مدت کوتاه نمی شود کاری کرد. البته در تاریخ هم داریم نمونه این قبیل اقدامات را و در تاریخ ائمه نیز چنسن اقداماتی را شاهد بوده ایم همچنان که در دوران کوتاه حکومت حضرت علی (ع) شاهد تحولات بزرگ بودیم و امیر کبیر هم به تآسی از ایشان توانست تحولی شگرف به وجود بیاورد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: این تحول برای دشمنان و برای کسانی که در دربار و کشور و ملت  همه چیز را برای کیسه خود و عیاشی خود می خواستند گران تمام می شد و این ها سبب شد تا میرزا تقی خان را حذف کردند .

چمران افزود: گفته می شد در زمانی که دارالفنون تاسیس شد همزمان  مدرسه ای در ژاپن نیز تاسیس شد اما دیدیم  تا پایان دوران ناصر الدین شاه  ژاپن به کجا رسید و ما که تحت سیطره شاهان بودیم به کجا رسیدیم.

وی افزود: یاد و نام این مردان بزرگ را بایستی  گرامی داشت تا فرزندان ما بهتر آنان را بشناسند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با یادآوری  سالروز تشکیل شورای انقلاب به فرمان حضرت  امام(ره) در 22 دی ماه 1357  گفت: در آن ایام به دلیل اینکه حضرت امام به ایران بازنگشته بودند، قرار شد دلیل مسایل امنیتی شورای انقلاب شکل بگیرد و بتواند مسایل داخلی کشور را از داخل حمایت و دنبال کند.

وی افزود: شهید بهشتی و شهید مطهری و همکار ارجمند ما در دوره های دوم تا چهارم شورا دکتر عباس شیبانی از اعضای شورای انقلاب بودند و جلسات این شورا به صورت مخفیانه در منزل شهید بهشتی و دکتر شیبانی شکل می گرفت و تصمیماتی که می گرفتند بسیار موثر بود.

چمران ادامه داد: البته شورای انقلاب تا تشکیل مجلس جایگاه پارلمان را داشت و قانون حفظ و گسترش فضای سبز و باغات که بسیار تاثیر گذار بوده است در شورای انقلاب در سال 1358 به تصویب رسید.

چمران در ادامه با تقدیر و تشکر از مردم شهید پرور ایران گفت: جا دارد از خانم سلیمانی و مردم شهید پرور ایران عزیز که برنامه های مناسبی را در بزرگداشت سالگرد شهادت شهید سلیمانی برگزار کردند و همه علاقه مندانی که خود جوش و فراتر از تشکیلات برنامه هایی را اجرا کردند تشکر کنم.

وی افزود: شهید سلیمانی سمبل و اسوه شهادت طلبی است و می دانید این برنامه ها به سبب بزرگداشت شهید نیست بلکه بزرگداشت اصل شهادت و مکتب شهادت است. از همه مردم عزیز و نیز سرکار خانم سلیمانی که افتخار داریم همکار ما هستند تشکر صمیمانه ای داریم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: