• يکشنبه ٥ دی ١٤٠٠-١٥:٠٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٤١٣
بابایی خطاب به شهرداری متذکر شد: 15-34

احکام منتج به حفظ و صیانت از شهروندان را جدی بگیرید

عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن بازخوانی مصوبه راهبردهاي برنامه عملياتي مديريت بحران و برنامه واكنش اضطراري در مترو و فضاهاي زيرسطحي بر توجه ویژه و عملیاتی نمودن احکام منتج به حفظ صیانت از مال و جان شهروندان از سوی شهرداری تهران تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری شورای اسلامی شهر تهران مهدی بابایی عضو شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع چگونگی بروز حادثه مترو تهران در صحن شورا بر ضرورت توجه ویژه شهرداری تهران به عملیاتی نموندن مصوبه "راهبردهاي برنامه عملياتي مديريت بحران و برنامه واكنش اضطراري در مترو و فضاهاي زيرسطحي" تاکید کرد.
 
وی افزود: بر اساس مفاد این مصوبه شهرداری تهران شهرداري تهران موظف است به منظور تدوين سند و برنامه عملياتي كاهش خطرپذيري و مديريت بحران شبكه مترو و فضاهاي زيرسطحي در برابر حوادث طبيعي و انسان‌ساخت، ظرف مدت يك (1) سال از زمان لازم‌الاجرا شدن اين مصوبه، نسبت به ارزيابي ميزان آسيب‌پذيري كليه فضاهاي زيرسطحي و خطوط مترو در شبكه حمل و نقل متروي تهران در برابر حوادث طبيعي و حوادث انسان‌ساخت و شناسايي نقاط مخاطره‌آميز و ناايمن اقدام نموده و بر اساس نتايج به دست آمده از ارزيابي، اقدامات ذيل را مطابق زمان‌بندي برنامه‌هاي عملياتي به انجام رساند:
 
1- تدوين سند و برنامه عملياتي كاهش خطرپذيري و مديريت بحران در حوادث طبيعي و انسان‌ساخت موضوع اين مصوبه به تفكيك نوع حادثه و ميزان خطرپذيري آن، با لحاظ اولويت‌­هاي زمان‌بندي شده و منابع مالي مورد نياز جهت انجام اقدامات كنترلي، پيشگيرانه و مقابله­‌اي در مواقع بحران.
 
2ـ ايمن‌سازي و اصلاح نقاط مخاطره‌آميز و ناايمن شناسايي‌شده در زيرساخت‌هاي‌ شبكه خطوط ريلي، ايستگاه­‌ها، سكوها، مبادي ورودي و خروجي، دسترسي‌ها و تأسيسات داخلي و خارجي موجود در شبكه مترو و اجراي اقدامات كاهش خطرپذيري.
 
3ـ تهيه لايه‌هاي اطلاعاتي سه بعدي جغرافيايي و بانك اطلاعاتي از كليه شبكه­‌ها، خطوط ريلي، ايستگاه­‌ها، قطارها، تأسيسات داخلي و مجاور شبكه خطوط (شامل شبكه خطوط برق، آب، فاضلاب، گاز، سوخت و ساير تأسيسات مهم شهري) به همراه پيشينه كامل حوادث (طبيعي و انسان‌ساخت) شبكه‌هاي مترو تهران (شامل نوع، زمان، مكان، علت، ميزان خسارت و اقدامات كنترلي انجام شده بعد از حادثه).
 
4ـ تدوين استانداردها و ضوابط ايمني، آتش‌نشاني و مديريت بحران در زير ساخت‌ها، تونل‌ها، قطارها، ايستگاه­‌ها، تأسيسات الكتريكي و مكانيكي، اضطراري و نظاير آن با همكاري و هماهنگي تمامي سازمان‌ها و نهادهاي تخصصي و پشتيباني ذي‌ربط.
 
5ـ تهيه و بازنگري برنامه­‌هاي بازديد دوره­اي و تعمير و نگهداري مستمر از كليه تجهيزات و تأسيسات خطوط، ايستگاه‌ها و قطارهاي مترو با توجه به عمر مفيد آن‌ها مطابق با استانداردهاي داخلي و بين المللي معتبر
 
6ـ تقويت تعامل، همكاري و هماهنگي با سازمان‌هاي خدمات‌رسان (هلال احمر، اورژانس، شركت‌هاي برق، آب، گاز، نفت، مخابرات و نهادهاي نظارتي و امنيتي) از طريق استخراج و شناسائي ظرفيت­‌ها و كمبودهاي سازماني و تجهيزاتي ساير ارگان‌­هاي مرتبط و تدوين دستورالعمل‌ و تفاهم ‌نامه­‌هاي مشترك با شركت بهره‌برداري مترو به منظور پوشش كمبودهاي موجود در اجراي برنامه‌هاي پيشگيرانه، مقابله هماهنگ و برنامه فرماندهي واحد عملياتي در حوادث و مواقع بحران.
 
7ـ ارائه برنامه براي كاهش وابستگي شبكه مترو به تأسيسات ناپايدار شهري به خصوص انجام تمهيدات لازم جهت اطمينان از تأمين برق پايدار براي شبكه مترو (از طريق راهكارهايي مانند سيستم‌هاي مولد كوچك مقياس (chp) و استفاده از انرژي‌هاي نو مثل انرژي زمين گرمايي).
 
8ـ ارائه برنامه عملياتي براي ارتقاء و بهبود سامانه ايمني بهداشت و محيط زيست (hse در مترو.)
 
9ـ امكان‌سنجي و شناسايي پتانسيل­‌هاي موجود جهت بهره‌برداري چند منظوره از ايستگاه‌ها، تونل‌هاي مترو و مجتمع­‌هاي ايستگاهي در مواقع بحران‌هاي طبيعي و يا نظامي جهت اسكان اضطراري.
 
وی پس از تشریح مفاد مصوبه یاد شده از شهردار تهران خواست تا نسبت به حفظ و صیانت از مال و جان شهروندان تهرانی احکام پیش بینی شده در برنامه 5 ساله سوم در حوزه افزایش ایمنی و افزایش تاب آوری شهری،  اقدامات عملیاتی را انجام دهد.   

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: