• دوشنبه ٢٩ آذر ١٤٠٠-٠٧:٥٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٣٥٩
نادعلی در گفت و گو با افق تهران تاکید کرد:

پرهیز از نام‌گذاری اسامی استبدادی در معابر شهر

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، در رابطه با نامگذاری معابر و خیابان‌های شهر تهران گفت: به دلیل مکتب جمهوری اسلامی و روح آزادی طلبی ملت ایران از نامگذاری اسامی تاریخی که تجسم استبداد و ظلم است استقبال نخواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شورای اسلامی شهر تهران علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار سرویس شورای شهر افق تهران در خصوص نام‌گذاری معابر شهر تهران، اظهارداشت: در سیره و سنت اهل بیت (علیهم السلام)، تفکر و تامل در اتفاقات درگذشتگان تاکید و موجب عبرت‌آموزی و عبرت پژوهی عنوان شده است. همچنین، حفاظت و پاسداشت آثار باستانی در دین اسلام تاکید و نگاه توحیدی به آن وجود دارد و در این راستا ما نیز حفظ و صیانت از فرهنگ و آثار باستانی را بر خود یک وظیفه دینی و شرعی می‌دانیم.
وی افزود: علاوه براین آگاهی از تمدن و تاریخ کشور برای ما دارای انگاره‌های هویتی بوده، بدین معنا که ما با هویت گذشته خود بیگانه نبوده و نیستیم اما استفاده از اسامی پادشاهان برای نامگذاری معابر و خیابان‌ها به دلیل تجسد و تجسم کامل استبداد گذشته و روح آزادی‌خواه ملت ایران و انقلاب مردمی، همچنین نگاه حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه)، به سلطنت‌طلبان و سلاطین موجب شده است از نامگذاری با اسم مستبدان و پادشاهان استقبال نکنیم.
نادعلی ادامه داد: جایگزینی اسم یک کوچه یا خیابان به نام یک شهید بدین معنا نیست که ما انگاره‌های تاریخی و هویتی و داشته‌های باستانی ایرانی و قدیمی خود را نادیده بگیریم چراکه نمی‌توانیم از هر نماد ایرانی و قدیمی با بی‌تفاوتی عبور کنیم و اگر به جای اسم نوشیروان، اسم بزرگمهر مطرح می‌شد قطعا بنده موافق بودم چراکه بزرگمهر فردی حکیم بود و همگان با نام یک دانشمند پارسی ایران باستان از آن یاد می‌کنند.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران، درخصوص نامگذاری معابر و خیابان‌های شهری به برخی کاستی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد درخصوص نامگذاری‌ها با دقت نظر بیشتری عمل کنیم چرا که به عنوان نمونه پارکی در جنوب موزه ایران باستان  واقع در خیابان سی تیر به نام پارک “مَلِک عادل” نامگذاری شد که این نام از یک حدیث جعلی پیامبر (ص) اقتباس شده است و درصورتی که باید آن زمان دقت نظر بیشتری اعمال می‌شد تا از این نامگذاری جلوگیری به عمل می‌آمد.
گفتنی است؛ سی و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در دومین دستور جلسه خود به بررسی نامگذاری ۷ معبر شهری پایتخت پرداخت و اعضای شورای اسلامی شهر تهران بر عدم تقابل فرهنگ ایرانی و اسلامی در نام گذاری‌ها و حفظ جایگاه شهدا تاکید کردند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: