• چهارشنبه ٢٤ آذر ١٤٠٠-١٢:٣٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٣٢٢
گزارش همشهری از سی و یکمین جلسه شورا:

حمل‌ونقل؛ سرچشمه آلودگی هوای پایتخت

رئیس شورای شهر تهران از خروج 2هزار دستگاه اتوبوس طی 4سال گذشته از ناوگان اتوبوسرانی و شبکه خدمت‌رسانی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری «وضع حمل‌ونقل تهران خراب است»؛ جمله‌ای که رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه دیروز گفت و ادامه داد: «اگر امروز با مشکل و معضل آلودگی هوا دست‌به‌گریبان هستیم، سرچشمه‌اش حمل‌ونقل شهری فرسوده است و نوسازی و بهبود آن محقق نمی‌شود؛ مگر با افزایش اعتبارات حوزه حمل‌ونقل عمومی در بودجه1401 دولت.» همچنین اعضای پارلمان شهری یک فوریت طرح «الـزام شـهرداری تهـران در اسـتفاده از نـیروی انسـانی موجود و واجـد شرایط در پست‌های مـدیریتی» و لایحه «مجوز فروش و تصویب معامله ملک پلاک ثبتی 116/1088 قطعه 79 بخش 11 تهران» را تصویب کردند.
26 آذر روز حمل‌ونقل و رانندگان نامگذاری شده است؛ ازاین‌رو دیروز مهدی چمران همین مناسبت را محور صحبت‌هایش قرار داد و ضمن تقدیر و تشکر از زحمات رانندگان گفت: «در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل اعم از ریلی و جاده‌ای نه‌تنها در تهران، بلکه در بسیاری از شهرهای کشور با مشکلاتی مواجه هستیم و امیدواریم با افزایش و عملیاتی شدن بودجه حمل‌ونقل عمومی، وضعیت بهبود یابد.» به گفته او در صورت عدم افزایش بودجه حمل‌ونقل عمومی تنها کاری که شهرداری می‌تواند انجام دهد خرید 165دستگاه اتوبوس است که در قبال خروج 2هزار دستگاه اتوبوس فرسوده از شبکه خدمت‌رسانی، رقم ناچیزی خواهد بود. رئیس پارلمان شهری در ادامه صحبت‌هایش معضلاتی چون ازدحام بیش از حد در سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی، نبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌اندازه کافی، استفاده مکرر از اتومبیل‌های شخصی و برگزاری نمایشگاه‌ها در نقاط پرترافیک را از عوامل افزایش آلودگی هوا دانست. او بار دیگر به موضوع افزایش بودجه حمل‌ونقل تاکید کرد و خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: «تقاضا داریم نمایندگان خانه ملت با چشم‌باز و بینش علمی به بودجه بنگرند و اعتبار حمل‌ونقل عمومی شهرها را افزایش دهند و فکر نکنند بودجه‌ای که برای حوزه حمل‌ونقل تعیین می‌شود، اضافی است؛ چراکه با این اعتبارات از مخارج مرگ‌ومیر و هزینه‌های بیمارستانی و... کاسته می‌شود و این یک مسئله علمی و ثابت شده است.» مهدی چمران با بیان اینکه ساخت هر ایستگاه و خط مترو سبب می‌شود چندین میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی و کمبود سوخت جبران شود، افزود: «این در حالی است که قرار بود این مابه‌التفاوت را به شهرداری‌ها بدهند تا باز برای حمل‌ونقل هزینه شود، اما این موضوع عملی نشده است؛ بنابراین امیدواریم بودجه سال 1401 به‌خوبی بررسی شود و نتیجه خوبی داشته باشد تا در مقابل این ‌همه ناراحتی مردم عرق شرم بر پیشانی ما ننشیند.»

 توجه ویژه به بودجه مناسب سازی
رئیس سازمان بهزیستی کشور دیروز مهمان پارلمان شهری بود تا گزارشی از اقدامات انجام شده و کمبودها ارائه دهد. علی‌محمد قادری با بیان اینکه 2 میلیون و 680 هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، گفت: «سال گذشته حدود 2هزار و 220 نقطه در کشور برای معلولین مناسب‌سازی شد، اما کافی نبود و باید در مقوله مناسب‌سازی کارهای بهتر و بیشتری انجام شود.» او تاکید کرد : کاستی‌هایی در مناسب‌سازی عرصه‌های شهر، داخل منازل، ادارات، دانشگاه‌ها، مراکز درمانی و ورزشی و... وجود دارد و باید توجه داشت که موضوع مناسب‌سازی صرفاً برای افراد معلول نیست و همه جامعه از جمله زنان باردار و سالمندان و... از آن بهره‌مند می‌شوند.
به گفته قادری، همه دستگاه‌ها بر اساس قانون مکلف هستند موضوع مناسب‌سازی را در ردیف‌های اعتباری بودجه سالانه‌شان پیش‌بینی کنند. رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان تأکید کرد: «طبق قانون وظیفه داریم پیگیر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان باشیم و برای کارآمدسازی این قانون و اجرای آن با تمام وجود تلاش می‌کنیم.»

انتظارات و پیشنهادهای اعضا
پس از گزارش رئیس سازمان بهزیستی برخی از اعضای شورای شهر تهران نظرات خود را نسبت به عملکرد این سازمان در قالب انتظارات و پیشنهادها مطرح کردند. نرگس معدنی‌پور پیشنهاد داد: «سندی طراحی و وظایف دستگاه‌ها، شهرداری و سازمان بهزیستی در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی مشخص شود.» نرجس سلیمانی هم به قانون حمایت از حقوق افراد معلول اشاره و سؤال کرد تا چه اندازه این قانون اجرا شده است؟ زهرا شمس‌احسان نیز به تقویت اعتبارات حوزه اجتماعی اشاره‌کرد و گفت: «سازمان بهزیستی از چندین جهت وظایف و مسئولیت‌های سنگینی را  عهده‌دار است و از نسبت اعتبار آسیب‌های اجتماعی به کل اعتبارات منابع عمومی دولت در طول 5سال گذشته کمتر از نیم‌درصد باقی‌مانده است؛ بنابراین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار داریم در فرایند بررسی و تصویب لایحه بودجه کل کشور سال ۱۴۰۱، تقویت اعتبارات حوزه اجتماعی، حوزه آسیب‌های اجتماعی و ارائه تسهیلات به اقشار آسیب‌پذیر را جزو اولویت‌ها لحاظ کنند.» مهدی پیرهادی به موضوع کودکان کار پرداخت و گفت: «فرایند پذیرش  این کودکان از پایگاه خدمات اجتماعی به بهزیستی زمان‌بر است و باید تدابیری اندیشیده شود.» سیدجعفر تشکری‌هاشمی نبود آمار و اطلاعات دقیق را مطرح و عنوان کرد: «این مسئله باعث می‌شود که نتوانیم امکانات لازم را در شهرداری تهران برای این افراد فراهم کنیم.»
علی‌اصغر قائمی هم خواستار ایجاد کارگروه مشترکی بین ناجا، شهرداری و بهزیستی برای پیگیری موضوعات و مسائل آسیب‌ها شد.

تذکرات اعضای  شورای شهر تهران

نرگس معدنی‌پور:
مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران به همه مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها نامه‌ای ارسال کرده مبنی بر اینکه همه پست‌های داده شده توسط بانک پست ذخیره، پس گرفته شود.
این در حالی است که طبق قانون اختصاص پست معادل از جمله وظایف شهرداری در قبال نیروی انسانی است.

 پرویز سروری:
شعار «ما می‌توانیم» و برون‌رفت از ناتوانی در اداره کشور را سر دادیم و دیروز هم شاهد افتتاح 2پروژه بودیم که تأثیر زیادی بر سیستم ترافیکی تهران دارد.
ما پروژه‌های نیمه تمامی داریم که هر روز برای شهر تولید هزینه می‌کنند و باید با سرعت و دقت تکمیل و بهره‌برداری شوند.

 میثم مظفر:
پروسه فرایند اجرای انعقاد قراردادهای عمرانی مناطق نیازمند اصلاح است تا اختیارات شهرداران مناطق در زمینه فعالیت‌های عمرانی بیشتر شود.

محمد آخوندی:
آنچه در لایحه بودجه ذکر شده توزیع منابع مالیات بر ارزش‌افزوده بر اساس نظر وزیر کشور است و اگر این موضوع بر اساس نظر وزیر انجام شود، دچار پروسه طولانی می‌شود و با مشکل مواجه می‌شویم.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: