• دوشنبه ١٥ آذر ١٤٠٠-٠٩:٤٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٢٤٧
احمد صادقی:

بودجه 1401؛ خاتمه ای بر مدیریت شهری و حکومت محلی

 
موضوع واگذاری وظایف دستگاهها و ارگانهای دولتی به شهرداری برای اولین بار در برنامه سوم توسعه کشور مطرح و مورد تاکید قرار گرفت. طبق ماده 136 برنامه سوم توسعه، حداقل 23 وظیفه دستگاهها و نهادهای دولتی مرتبط با امور مدیریت شهری می بایست به شهرداری ها واگذار می گردید. تحقق ماده 136 برنامه سوم توسعه که در واقع ایجاد مدیریت شهری یکپارچه بود، با تمام فراز و نشیبهایی که بر سر راه خود داشت، سرانجام محقق نشد و هرچند دوباره در ماده 137 برنامه چهارم توسعه کشور مورد تاکید قرار گرفت، در نهایت و حتی در برنامه‌های چهارم و پنجم هم منجر به نتیجه واقعی نگردید.
در برنامه ششم توسعه کشور، در بند "الف" ماده ۲۸، صراحتا دولت مکلف شده تا ۱۵ درصد از ساختار اجرایی دستگاه ها را از راه واگذاری واحدهای عملیاتی، خرید خدمات و مشارکت با بخش غیردولتی با اولویت تعاونی ها، حذف واحدهای غیرضرور، کاهش سطوح مدیریت، کاهش پستهای سازمانی، انحلال و ادغام سازمان ها و مؤسسات و واگذاری بعضی از وظایف دستگاههای اجرائی به شهرداری ها و دهیاری ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تصویب شورایعالی اداری، کم کند. این ماده به نوعی تکرار همان واگذاری وظایف دولت به شهرداری ها و البته با تاکید بر کوچک سازی دولت می باشد و البته تاکنون نشانه ای از اراده ی اجرایی و عملیاتی در راستای تحقق این ماده مشاهد نشده است.
در سویی دیگر، توجه به این واقعیت که بیش از 40 درصد جمعیت کشور در کلانشهرها زندگی می کنند، مسایل کلانشهرها را به یکی از مهمترین مباحث در امر مدیریت شهری کشور بدل ساخته است. در این میان کلانشهر تهران و مجموعه شهری آن (شامل شهرهای پیرامونی تحت تاثیر و در حال ورود و خروج مستمر جمعیت به تهران) به تنهایی پذیرای حدود 20 درصد جمعیت کشور است. مجموعه مدیریت شهری کلانشهرها و مراکز استانها بر روی مسائل ویژه ای تاکید دارند. گره کور ترافیک، آلودگی هوا، زمین شهری و احیای بافت های فرسوده و در نهایت واگذاری اختیارات بیشتر در راستای مدیریت موثر شهر، مهم ترین دغدغه مدیریت شهری کشور و در راس آن مدیریت شهری تهران برای خدمت بیشتر به شهروندان است و نکته اصلی اینجاست که شرط لازم حل تمامی این مسائل به نوعی همان تامین منابع درآمدی پایدار مجموعه مدیریت شهری است و بخش مهمی از این درآمدهای پایدار در گرو قوانین ملی و بودجه سالیانه کشور می باشد.
با تمامی این اوصاف، اکنون شنیده شده می شود که دولت در لایحه بودجه 1401هر آنچه برای شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۰ در بودجه پیش‌بینی شده بود را حذف کرده است. شورای اسلامی شهر تهران و کمیسیون برنامه و بودجه بلافاصله ردیف‌ها و تبصره‌هایی که مرتبط با حوزه مدیریت شهری در بودجه سالیانه است را پیگیری کرده و در این زمینه پیشنهاد به حذف، اصلاح و اضافه شدن برخی از ردیف ها و تبصره ها داده که آن را از طریق شهردار محترم تهران و سایر راه ها و ابزارهای قانونی پیگیری خواهد کرد. اما نکته‌ی قابل توجه و بررسی اینجاست؛ در حالی که رییس جمهور محترم بارها بر همراهی و همکاری و حمایت از شهرداری ها و نظام مدیریت شهری تاکید کرده و حتی پس از مدت ها شاهد حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت هستیم، در ذیل دولت و توسط سازمان برنامه و بودجه، بودجه ای تهیه شده است که تمامی امکانات، درآمدها و ردیف های شهرداری های کشور را، - اگر نگوییم مغرضانه، بلکه سهل انگارانه- حذف کرده است.
باید یادآور شد که توسعه ملی صرفا از مسیر توسعه منطقه‌ای و محلی به دست می‌آید و شهرداری ها به عنوان نماد حکومت محلی همان سلول های اصلی حکومت ملی هستند. بودجه 1401 حکم به مرگ این نهاد داده است و بی شک از بین رفتن این سلول ها، توسعه و رشد دولت و نظام را دچار آسیب و مساله جدی خواهد ساخت.  
 
 
 
 
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: