• سه شنبه ٩ آذر ١٤٠٠-١٤:١٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٢٠٦
رییس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به نطق تشکری هاشمی؛

باید به موضوع نمایشگاه شهر آفتاب رسیدگی شود

مهدی چمران با اشاره به توجه ویژه به بحث رونق نمایشگاه شهر آفتاب گفت: ما این موضوع را از طریق تمام اعضای شورای شهر دنبال می کنیم نمایشگاه شهر آفتاب احیا شود و نمایشگاه درون شهری به تدریج برچیده و موضوع حل شود.

به گزارش پایگاه خبری شورای اسلامی شهر تهران؛ مهندس مهدی چمران در بیست و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در توضیح نطق پیش از دستور تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: نطق مطرح شده در زمینه ترافیک نمایشگاه بین المللی به موضوعی مهم و به روز اشاره داشت لذا ضرورت دارد تا تاریخچه ای کوتاه در این زمینه بیان کنم.
وی با بیان اینکه ضرورت دارد این موضوع در قالب یک طرح یا مصوبه آماده و مجددا جهت ابلاغ در دستور کار قرار گیرد، گفت: می بایست با یک برنامه ریزی صحیح نمایشگاه ها به شهر افتاب منتقل شوند.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه طی 4 سال گذشته مدیریت شهری گذشته به دلیل آنکه دیگران نمایشگاه شهر آفتاب را ساخته بودند لذا آن را مورد اقبال قرار ندادند، بیان داشت: این پروژه رها شده و مشخص نیست که هم اکنون در چه شرایطی قرار دارد و برای احیای آن می بایست هزینه کرد.
چمران با اشاره به مشکلات ترافیکی ایجاد شده به دلیل برگزاری نمایشگاه های متعدد در شهر تهران، خاطر نشان کرد: در یک مورد برگزاری نمایشگاه باعث شد وضعیت ترافیک به نحوی پیچیده شد که در بزرگراه شهید چمران مردم مجبور به رها کردن خودرو شخصی شدند. لذا ما طی درخواستی جلسه ای با آقای خاتمی رئیس جمهور اسبق کشورمان برگزار کردیم که در این جلسه  آقای  احمدی نژاد به عنوان شهردار، من به عنوان رییس شورای شهر، آقای قالیباف به عنوان فرمانده ناجا حضور داشتند. همچنین چند تن از اعضای دیگر شورای شهر از جمله مرحوم شریعتمداری و بیادی در این جلسه بودند که صحبت بسیار مفصلی مطرح گردید.
وی ادامه داد: من خواهشم این است که آقای تشکری هاشمی متن تفاهم نامه آن جلسه که به صورت دستی اقای دکتر عارف با دست خودشان نوشتند و مسائلی را طرح کردند را دریافت و پیگیری کنند. 
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تعدادی از مصوبات جلسه فوق گفت: یکی از مصوبات این جلسه عدم برگزاری نمایشگاه پر مخاطب در آن منطقه بود و مقرر شد تا مکان دیگری برای برگزار نمایشگاه در نظر گرفته شود. همچنین مقرر شد تا شهرداری پیگیر اجرای این موضوع باشد لذا ما در این خصوص مصوبه ای داشتیم و شهرداری را ملزم کردیم که حتی نمایشگاه کتاب نیز در نمایشگاه دائمی تهران برگزار نشود بر همین اساس نمایشگاه کتاب به مصلی منتقل شد و دیگر نمایشگاه ها به صورت جزئی برگزار شود تا از این طریق بار ترافیکی کنترل شود. همچنین تلاش شد تا پارکینگ های جدید ایجاد شود.
وی در ادامه توضیحات خود با اشاره به روند طراحی نمایشگاه تهران گفت: نمایشگاه تهران سه بار مورد طراحی قرار گرفت که در یک مورد طراح یک آلمانی بود اما از آنجا که نیاز بود تا معماری نمایشگاه با معماری کشورمان همخوانی داشته باشد  یک طراح ایرانی برایش پیش بینی شد. پس از این موضوع یکبار سرمایه گذار خارجی برای اجرای طرح معرفی گردد ولی به دلایلی این طرح را اجرا نکرد و کار از طریق شهرداری پیگری شد و از این طریق بخش خصوصی نیز درگیر با این پروژه گردید.
چمران بیان داشت: اولین نمایشگاه کتاب در سال 95 در شهر افتاب برگزار شد که با استقبال بسیار مناسبی رو به رو شد ما دیگر در آنجا مشکل پارکینگ نداشتیم، مشکل ترافیک که باعث ایجاد اخلال در تردد شهری بود را نداشتیم. کسانی که از شهرستان ها می آمدند به راحتی خریدشان را انجام می دادند در شرایطی که برای شهر آفتاب دو هتل،فروشگاه بزرگ، مراکز تجاری با مشارکت بخش خصوصی در نظر گرفته شده بود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تمام زیرساخت ها در شهر آفتاب آماده است. در شرایط حاضر نمایشگاه سه سالن اصلی دارد که این تعداد می بایست به عدد 9 برسد. باید این نکته را گفت که در شهرآفتاب بزرگترین فضای سبز و جنگل کاری مورد استفاده قرار گرفته و از نظر ایستگاه مترو یکی از بزرگترین و زیباترین ایستکاه های در این نمایشگاه مورد بهره برداری قرار گرفته است. 
وی در توضیح چگونگی مدیریت مجموعه نمایشگاه اظهار کرد: از آنجا که شهرداری سازمانی بزرگ است مقرر شد تا واگذاری شهر آفتاب به سازمانی نیمه خصوصی انجام گیرد بر همین اساس بانک شهر اعلام کرد که خریدار است. با بانک شهر قرار داد بسته شد و مقرر گردید تا 30 درصد پروژه برای شهرداری باقی بماند و بقیه را بانک شهر خریداری کند.
مهدی چمران با بیان اینکه مبلغ این واگذاری در آن زمان حدود 5 هزار میلیارد تومان می شد، خاطر نشان کرد: قرار داد با بانک بسته شد، اما به دلیل آنکه ما شورا را تحویل داده بودیم و دوستان جدید آمدند این موضوع را مطرح کردند که نیازی به فروش شهر آفتاب نیست و خودمان به آن نیاز داریم و به همین دلیل بانک شهر کنار گذاشته شد و نتیجه این شد که  پروژه متوقف گردید در حالی که اگر بخش خصوصی یا بانک شهر بود مانع از این توقف می شد.
وی گفت: ما حتی برنامه نمایشگاه را با آقای نعمت زاده وزیر وقت بسته بودیم و ایشان به اینجا تشریف آورده بودند و بررسی های لازم صورت گرفته بود همچنین ما برای رونق گرفتن نمایشگاه ها برای افتتاحیه ها می رفتیم و مردم نیز استقبال مناسبی می کردند ولی متاسفانه از ظرفیت ایجاد شده استفاده نشد و حالا نتیجه این شده است که الان ما از ترافیک و الودگی می نالیم و در منطقه پر ترافیک نمایشگاه برگزار می کنیم و کسی هم چیزی نمی گوید.
چمران بیان کرد: من از آقای تشکری ممنونم که سبب شدند ما این موضوع را از طریق تمام اعضای شورای شهر دنبال کنیم تا دوباره این نمایشگاه احیا شود و نمایشگاه درون شهری به تدریج برچیده و موضوع حل شود.
وی در پایان با اشاره به صحبت های اولیه خود در صحن شورا در زمینه بودجه خاطر نشان کرد: در ارتباط برنامه، بودجه و دولت صحبت کردم لذا آقای فروزنده یادداشتی را به من دادند که موضوعات در جلسه هیات دولت مطرح شده و شهردار به شدت اعتراض و وزیر کشور از ایشان حمایت کردند. امید که روند ایجاد شده در دولت اصلاح شود؛ ما تشکر میکنیم و انتظار داریم 100 درصد موانع حذف و کمک های بیشتری صورت گیرد.
8-28

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: