• دوشنبه ٨ آذر ١٤٠٠-٠٩:٥٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣١٩٤
گزارش همشهری از جلسه 27 شورای شهر تهران:

شهرداری بودجه‌های غیرواقعی را حذف می‌کند

پارلمان شهری تهران با یک فوریت لایحه اصلاح بودجه 1400شهرداری موافقت کردند.

به گزارش پایگاه خبری شورای اسلامی شهر تهران شورای شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشی از بیست و هفتمین جلسه شورا نوشت: در بیست‌وهفتمین جلسه، روز پرکاری داشت و کلی آمار مربوط به بودجه و مسائل مالی شهرداری تهران مطرح شد. لایحه «اصلاحیه بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران» مهم‌ترین دستور جلسه دیروز بود که اعضای پارلمان شهری با یک فوریت آن موافقت کردند. رئیس شورای شهر تهران در ضرورت یک فوریت این لایحه گفت که بودجه ۱۴۰۰ شهرداری در شرایطی بسته شده که تحقق نمی‌پذیرد و برای مدیریت شهری مشکل ایجاد می‌کند؛ لذا شهرداری برای کاهش بودجه، این لایحه را به شورا آورده است. خزانه‌دار شورای شهر هم با بیان اینکه در تاریخ مدیریت شهری هیچ‌گاه شهرداری برای کاهش بودجه لایحه نیاورده و این کار بی‌سابقه است، گفت: «در سال‌های 97تا 99افزایش بودجه 25درصد بود و 16درصد محقق شد. امسال بودجه در مقایسه با سال گذشته بیش از 60درصد افزایش داشت و به 48هزار میلیارد تومان رسید؛ از این‌رو شهرداری پیش‌بینی می‌کند این بودجه محقق نشود؛ بنابراین با لایحه ارائه شده قصد دارد حدود 12هزار میلیارد تومان آن را کم کند و بودجه را به سقف 36هزار میلیارد تومان برساند.»
به گزارش همشهری، رئیس شورای شهر تهران در صحبت‌های ابتدایی خود به 2مناسبت روز نیروی دریایی و روز همبستگی با مردم فلسطین اشاره کرد و ضمن تبریک این ایام گفت: «نیروی دریایی همیشه قدرتمند بوده و همواره در برابر دشمنان توانمند حاضر شده است. همچنین همبستگی ملت و دولت ما با مردم فلسطین همواره استراتژیک و قدیمی و ریشه‌دار بوده و امیدواریم هرچه سریع‌تر ملت فلسطین بتواند بر رژیم اشغالگر قدس پیروز شود.»
 
راهکاری برای محقق شدن بودجه 1400
مدیریت شهری دغدغه محقق نشدن بودجه 1400را دارد؛ ازاین‌رو لایحه اصلاحیه بودجه مصوب ۱۴۰۰ را به شورا ارائه داده است. معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا در ضرورت ارائه یک فوریت این لایحه گفت: «همیشه این روال وجود داشته که لایحه اصلاح بودجه پایان سال ارائه شود، اما امسال این اصلاح در راستای کاهش بودجه است؛ نه افزایش آن. بودجه هر سال 20تا 25درصد افزایش دارد، اما بودجه 1400در مقایسه با سال گذشته بیش از 60درصد افزایش داشته و این نشان می‌دهد سقف بودجه غیرواقعی بوده است.» لطف‌الله فروزنده ادامه داد: «شورا تکالیفی به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل برای شهرداری تعیین کرده است که با این لایحه می‌توان در راستای مأموریت‌های محول شده ردیف‌های بودجه را جابه‌جا و تقویت کرد.» محمدآخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه هم در جریان بررسی این لایحه گفت: «تا پایان مرداد فقط 50درصد بودجه محقق شده؛ لذا به‌نظر می‌رسد این بودجه غیرواقعی و سیاسی بسته شده است؛ چراکه نسبت به سال 99رشد بیش از 60درصدی را نشان می‌دهد.» سرانجام اعضای پارلمان شهری با یک فوریت این لایحه موافقت کردند تا کمیسیون برنامه‌وبودجه یک هفته برای بررسی بیشتر، فرصت داشته باشد.

تحقق 53درصدی بودجه
دیروز گزارش 6ماهه از بودجه 1400 که خزانه‌دار شورای شهر تهران تهیه کرده بود توسط حبیب کاشانی قرائت شد: «این گزارش نشان می‌دهد که بودجه امسال غیرواقعی و با اهداف سیاسی تهیه شده و برای همین فقط 53درصد از درآمد 6‌ماه اول بودجه محقق شده است.» او ادامه داد: «بودجه امسال بیش از 48هزارمیلیارد تومان توسط شورای شهر تهران تصویب شد که منابع آن شامل درآمدها به مبلغ 34هزار میلیارد تومان یعنی 71درصد بودجه، منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه‌ای به مبلغ 8هزارمیلیارد تومان یعنی 17درصد و منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی (وام، مشارکت و اوراق قرضه) هم بیش از  5هزار میلیارد تومان یعنی 12درصد بوده است.» کاشانی در پایان گزارش تأکید کرد: «اصلاح فرایند ثبت صورت وضعیت، اصلاح در روند و جلوگیری از تأخیر در ابلاغ موافقتنامه‌ها، تسریع در صدور گواهی انجام کار سازمان‌ها و شرکت‎ها و هماهنگی بین‌بخشی معاونت‌های مناطق به‌منظور تسریع در وصول صورت‌وضعیت‌ها ضروری است.»

تخفیف عوارض برای رونق ساخت‌وساز
لایحه «اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران» با هدف تخفیف عوارض پروانه ساختمانی به شورا ارائه و پیش‌تر یک فوریت آن تصویب شده بود و دیروز هم اعضای پارلمان شهری با این لایحه موافقت کردند. مهدی چمران گفت که این لایحه سبب تشویق مردم به ساخت‌و‌ساز و پرداخت نقدی عوارض پروانه ساختمانی به شهرداری می‌شود. پرویز سروری هم عنوان کرد: «این لایحه عین عدالت است؛ چراکه تورم بالاست و اشتغال لطمه خورده و شهر در رکود به سر می‌برد؛ لذا معتقدم باید با اجرای ابرپروژه‌ها نقدینگی شهرداری را بالا ببریم تا خدمات بیشتری ارائه شود.» محمد آخوندی هم گفت: «افرادی که عوارض پروانه ساختمانی خود را به‌صورت نقدی پرداخت کنند، براساس این لایحه مشمول 25درصد تخفیف می‌شوند.»

حفظ فضای سبز بدون آسیب
همچنین در جلسه روز گذشته 6پرونده پلاک ثبتی باغ‌ها هم بررسی شد و رئیس شورای شهر تهران در اهمیت صیانت از باغ‌های  تهران گفت که وظیفه ما تعیین باغ بودن یا نبودن است و میزان ساخت‌وساز را معاونت شهرسازی تعیین می‌کند. اعضای پارلمان شهری با 5پرونده مبنی بر باغ‌بودن موافقت کردند و یک پرونده را نیازمند بررسی بیشتر دانستند.

اصلاح مصوبه تعارض منافع
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جلسه دیروز طرح اصلاح مصوبه تعارض منافع را با 12امضا به هیأت‌رئیسه داد. مهدی عباسی گفت که بناست در این اصلاحیه اعضای پارلمان شهری هم مشمول این مصوبه شوند. او تأکید کرد: «اعضا در شورا تقریباً یکپارچه آماده‌اند تا هرجایی منافعی ممکن است برای آنها به‌وجود آید و تعارض منافع شود در مقابل آن بایستند. این از مصادیق شورای انقلابی و ارزشی است. شورای انقلابی شورایی نیست که برای خود یا نزدیکان و دوستان فرصت‌هایی را ایجاد کند که آن فرصت‌ها معنی و برداشت متفاوتی داشته باشد.» ناصر امانی هم تأکید کرد: «این طرح در راستای دفاع از حیثیت شورای ششم و صیانت از شورایی که خودش را انقلابی و جهادی نامگذاری کرده، ارائه شده است و ما هیچ فردی را هدف قرار نداده‌ایم.»


تذکرات اعضای شورای شهر تهران

حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری:
در مصوبه برنامه 5ساله سوم توسعه شهر تهران و مصوبه برنامه راهبردی توسعه دوچرخه‌سواری در تهران، سازمان حمل‌ونقل  و ترافیک شهرداری تهران مکلف است به لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با درنظرگرفتن استاندارد ملی زیرساخت‌هایی را فراهم کند.
با توجه ‌به شرایط اقلیمی، آلودگی هوای تهران و... طرح توسعه مسیر دوچرخه‌سواری در پایتخت شکست‌خورده و مسیرهای آن در خیابان‌ها بلااستفاده مانده است. این مسیرها‌ فقط فضای خیابان‌ها را اشغال کرده و محلی برای تردد موتورسواران شده است؛ لذا این مصوبه باید دوباره بازبینی شود.

زهرا شمس احسان:
برنامه 5‌ساله اصلی‌ترین و جدی‌ترین سند تدوین و ارائه برنامه بودجه سالانه شهرداری تهران و تمام نهادها و واحدهای مربوطه است.
با توجه‌ به اینکه هیچ‌کدام از احکام برنامه سوم توسعه در سال چهارم آن قرار داده نشده است، از شهردار درخواست می‌شود تا همراه با معاونان خود موضوع را دقیق بررسی کنند و پس از مشورت با کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی شورای شهر در مدت حداکثر یک‌ماه گزارش کاملی از وضعیت اقدام و نحوه اجرای احکام این برنامه تهیه کرده و ارائه دهند.

مهدی بابایی:
یکی از دغدغه‌های اهالی محله شورا در منطقه13 پل‌عابر مکانیزه در خیابان دماوند است که گویا حدود ۹۵درصد از اقدامات اجرایی احداث آن انجام و مجوزهای ترافیکی هم دریافت شده است اما با تغییر مدیریت، فرایند این کار متوقف شده است.
همچنین شهرداری تهران قصد دارد بحث نگهداشت پل‌های مکانیزه عابرپیاده را از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک به معاونت خدمات شهری انتقال دهد که این نقل و انتقال در دوره‌های قبل هم صورت گرفته و همواره مورد نارضایتی مردم بوده است.

ناصر امانی:
براساس قانون شهرداری‌ها باید همه پرداخت‌های شهرداری در حدود بودجه مصوب با اسناد مثبت و رعایت مقررات آیین‌نامه مالی انجام شود و این اسناد باید توسط رئیس حسابداری و شهردار یا قائم‌مقام آنها که مورد قبول شورا هستند، امضا شود.
شهردار از شورا رأی گرفته و رئیس مالی شهرداری هم از شورای قبلی رأی گرفته و هنوز تغییر نکرده اما شهرداران مناطق که قائم‌مقام شهردار تهران محسوب می‌شوند، از شورا رأی نگرفته‌اند و دراسرع‌وقت این کار باید انجام شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: