• دوشنبه ٨ آذر ١٤٠٠-٠٩:٤٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣١٩٣
بابایی در گفت و گو با ایلنا مطرح کرد:

جذب سرمایه‌گذار خارجی برای جبران عقب‌ماندگی حوزه حمل و نقل/ رصد مازوت‌سوزی توسط نیروهای خدمات شهری

نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: وضعیت آلودگی هوا از یک مساله صرف فراتر رفته و نزدیک به مرحله بحرانی است.

به گزارش پایگاه خبری شورای اسلامی شهر تهران مهدی بابایی نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره رویکردهای شهرداری در زمینه آلودگی هوا و ترافیک اظهار کرد: از روز اولی که در شورا مستقر شدیم، اولویت اول شهردار تهران و شورای شهر موضوع آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی بوده است. 

او ادامه داد: مطالبه اصلی ما آلودگی هوا و حمل ونقل عمومی است و اگر کسی این مساله را کتمان کند، خود را از مساله اصلی دور می‌کند، چرا که شهروندان در تمامی نظرسنجی‌ها و خودمان نیز که شهروند تهران هستیم این مطالبه را داریم و این موضوع از یک مساله صرف فراتر رفته و نزدیک به مرحله بحرانی است. 

بابایی با تاکید بر اینکه باید جنبه‌های زیست محیطی اطراف تهران را نیز در مساله آلودگی هوا درنظر بگیریم، گفت: در دوره قبل مدیریت شهری در زمینه مقابله با مازوت‌سوزی خوب عمل کرد و پیگیر بود که مازوت سوزی نیروگاه‌های اطراف تهران متوقف شود، اما بحث ما عقب ماندگی است که در حوزه حمل و نقل عمومی وجود دارد. هنوز باورمان نمی‌شود که در پایان دوره چهارم شش هزار اتوبوس تحویل مدیریت شهری شده و در دوره ششم نیز ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تحویل گرفتیم. 

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: ایده آل تهران در حوزه حمل و نقل عمومی وجود ۹ هزار اتوبوس بوده است که به جای حرکت رو به جلو در این زمینه عقب‌گرد نیز داشته‌ایم، البته این مساله به چشم نیامد، چرا که در دوران کرونا موضوع سفر کاهش یافت و خودش را نشان نداد.

جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای جبران عقب‌‌ماندگی حوزه حمل و نقل

بابایی اضافه کرد: الان که سبک زندگی مردم در حال بازگشت به وضعیت قبلی است، مشکل حمل و نقل خودش را نشان می‌دهد و مهمترین اقدام این است که موضوع حمل و نقل عمومی را در اولویت بگذاریم. 

او افزود: این دغدغه را در جلسه با شهردار تهران نیز بیان کردیم و گفتند به صورت ویژه پیگیر هستیم که تعدادی واگن در قالب سهم دولت دریافت کنیم و دولت نیز موافقت کرده است، با تهاتر نفت، واگن از چین تامین کند. 

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: موضوع دیگری هم که شهردار تهران مطرح کردند، پیگیری گرفتن فاینانس از کشور خارجی دیگر است و در مجموع این دو اولویت در حال پیگیری هستند. 

او در ادامه به کمبود اتوبوس نیز اشاره کرد و گفت: رسیدگی به مساله اتوبوس نیز اولویت نخست است و پیگیری ویژه در این حوزه صورت می‌گیرد، اما با توجه به بودجه شهرداری تهران و حتی پرداخت سهم دولت نیز به آن ایده آل نمی‌رسیم. عدم اقدامات لازم در در دوره قبل باعث شد، عقب افتادگی ما نسبت به نقطه مطلوب خیلی فاحش شود. 

بابایی گفت: تنها راهی که از نظر شورا و شهرداری وجود دارد، جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی است و در حال تهیه بسته‌های تشویقی در این حوزه هستیم تا بتوانیم عقب افتادگی را جبران کنیم. 

پیشرفت‌های خیلی خوبی درباره تهاتر نفت با واگن حاصل شده است

او در پاسخ به این سوال که اتاق فکر شهرداری در شرایط کنونی که هوا ناسالم است، چه برنامه‌ای دارد؟ اظهار کرد: یکی از موارد تغییر ساعت طرح ترافیک است که باعث بهبود تردد در سطح شهر و بهبود آلودگی هوا می‌شود. البته اکنون تعداد زیادی از کلانشهرهای کشور درگیر این مساله هستند و باید پیگیری لازم را داشته باشیم. با تغییر ساعت طرح ترافیکی بهبودی در مساله آلودگی خواهیم داشت، اما این موضوعی نیست که با مسکن‌هایی همچون زوج و فرد کردن حرکت خودروها و مسائلی از این دست حل شود. 

بابایی افزود: در دوره‌های قبل این موضوع آزمایش شده و نتیجه‌ای نداده است. تنها راهکار توسعه حمل و نقل عمومی است که متاسفانه با اهمالی که در دوره قبل مدیریت شهری و دولت رخ داده این مساله نزدیک به بحران شده است. 

در دوره قبل می‌گفتند نداریم و نمی‌توانیم اما ما می‌گوییم نداریم اما می‌توانیم

بابایی در پاسخ به این سوال که وعده توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در همه دوره‌ها داده شده است، اما تقریبا هیچ خروجی نداشته است، اظهار کرد: در دوره قبل می‌گفتند نداریم و نمی‌توانیم، اما ما می‌گوییم نداریم، اما می‌توانیم. این تفاوت گفتمان است و تلاش و پیگیری می‌کنیم. اولویت ویژه خود را با شهردار مطرح کردیم و از ایشان نیز مطالبه کردیم. 

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: پیشرفت‌های خیلی خوبی درباره تهاتر نفت با واگن حاصل شده است و شهردار در حال پیگیری است که به صورت مستقیم واگن وارد کنیم. بسته‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز در حال تهیه است که پای کار بیایند. 

رصد مازوت‌سوزی اطراف تهران توسط نیروهای خدمات شهری

او همچنین درباره مازوت‌سوزی صنایع و نیروگاه‌های اطراف تهران گفت: این موضوع که در نیروگاه‌های اطراف تهران به هیچ وجه مازوت سوزی نشود، جزو دغدغه‌هاست. این موضوع که در دوره قبل نیز به صورت ویژه پیگیری می‌شده را پیگیری می‌کنیم که در اطراف تهران مازوت سوزی صورت نگیرد. به علاوه توسط رابطان خودمان در حوزه خدمات شهری در مناطق نیز رصد می‌کنیم و اگر موردی از مازوت سوزی دیده شد، سریع اعلام می‌کنند تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد. البته تاکنون گزارشی از مازوت سوزی در اطراف تهران نداشتیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: