• چهارشنبه ٣ آذر ١٤٠٠-١١:٠٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣١٦٢
گزارش همشهری از جلسه 26 شورای شهر تهران:

همه به وظایف خود برا ی مقابله باآلودگی هوا عمل‌کنند

اعضای پارلمان شهری در جلسه دیروز با انتقاد از افزایش شاخص‌های آلاینده، علت را نتیجه عمل ‌نکردن دولت‌های پیشین به تعهدات‌شان در حوزه حمل‌ونقل عمومی دانستند

به گزارش پایگاه خبری شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشی از بیست و ششمین جلسه شورای شهر تهران نوشت: شاخص آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر به بالاترین حد غیرمجاز رسیده و نفس کشیدن را برای پایتخت‌نشینان سخت کرده است. اگر درگذشته آلودگی هوا معضل بود، امروز تبدیل به بحران شده؛ به‌گونه‌ای که اعضای پارلمان شهری هم در جلسه روز گذشته از وضعیت پیش‌آمده انتقاد کردند و خواستار اقدام سریع و مؤثر شدند. رئیس شورای شهر تهران هم با تأکید بر اینکه اقدامات در راستای کاهش آلودگی هوای تهران باید جهادگونه باشد، گفت: «ضرورت دارد تلاش کنیم تا با کارها و حرکت‌های هرچند کوچک و کوتاه رضایت مردم جلب شود.»
به گزارش همشهری، بحران آلودگی هوا چنان جدی شده است که رئیس شورای شهر تهران دیروز پیش از شروع جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت که درباره ترافیک و آلودگی هوا متأسفانه چیز جدیدی نداریم که به مردم بگوییم. مهدی چمران ادامه داد: «امروز شاهد نتیجه کم‌کاری، نخریدن واگن و اتوبوس توسط دولت‌های پیشین هستیم و در سال‌های اخیر نه‌تنها نتوانستیم وضعیت را بهتر کنیم، بلکه وضعیت بدتر شده است. در دوره چهارم تلاش کردیم 6هزار دستگاه اتوبوس تهران حفظ شود، اما امروز شاهد هستیم تعداد اتوبوس‌ها به 2هزار و 200دستگاه و هزار واگن هم به 400واگن رسیده و در نتیجه شرایط بدتر شده است.» او با اشاره به سوخت نامناسب خودروهای سنگین گفت: «گازوئیلی که به شرکت واحد داده می‌شود دارای 500پی‌پی‌ام مجاز است، ولی آنچه آلودگی هوای تهران امروز نشان می‌دهد عدد 5هزار پی‌پی‌ام است.» رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه برای رفع آلودگی هوا باید همه دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند، گفت: «نه فقط شورا و شهرداری که همه دستگاه‌ها باید به وظایف خود عمل کنند. همچنان که نقش وزارت نفت در تأمین گازوئیل مناسب و جلوگیری از سوخت‌های نامناسب در کارخانجات و... بسیار مؤثر است، سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها هم باید در میدان باشند تا میزان آلودگی کمتر شود یا حداقل از این میزان بیشتر نشود.»

جلسات آلودگی هوا محرمانه نیست
چمران در ادامه به موضوع محرمانگی جلسات شورا درباره آلودگی هوا که در یکی از رسانه‌ها منتشر شده بود هم اشاره و عنوان کرد: «اینها تهمت بوده و درواقع فرار رو به‌ جلوی کسانی است که در دوره قبل مسئولیت‌هایی در قبال کاهش آلودگی هوا داشتند، اما انجام ندادند؛ بنابراین شورای ششم با وجود اینکه تازه شروع به کار کرده، اقداماتی انجام داده که نتایج آن مناسب بوده است.» او درباره ترافیک تهران هم گفت: «وقتی مسافر زیاد می‌شود و مردم به‌دلیل ازدحام نمی‌توانند از مترو و اتوبوس استفاده کنند، به‌اجبار سراغ خودروهای شخصی می‌روند و در نتیجه ترافیک افزایش می‌یابد. البته با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی 20درصد ترافیک تهران افزایش خواهد داشت.»

وارث اقدامات انجام نشده
ناصر امانی، دیگر عضو شورای شهر تهران بود که از آلودگی هوای این کلانشهر به‌شدت انتقاد کرد و گفت: «امروز تردد و تنفس مردم دچار اختلال شده است؛ یعنی از یک‌سو به‌دلیل ترافیک تردد مردم دچار مشکل شده و از سوی دیگر شاخص آلودگی هوا نشان می‌دهد در حال نزدیک شدن به وضعیت هشدار هستیم.» عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران ادامه داد: «ما وارث کارهای انجام نشده گذشتگان هستیم و قبول داریم و می‌دانیم در کوتاه‌مدت نمی‌شود برای حل مشکل آلودگی هوا کاری کرد و بهبود شرایط نیاز به کارهای درازمدت دارد که در دست دولت است، اما مردم و مسئولان بدانند با برگزاری جلسه و شورا، مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود.» به‌گفته او، حدود 4میلیون موتورسیکلت در تهران وجود دارد که 90درصدشان آلاینده هستند و هرچه سریع‌تر باید تعیین‌تکلیف شوند.

تفکرات اشتباه پیشینیان
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم درباره موضوع آلودگی هوا گفت: «آلودگی هوا و ترافیک نتیجه تفکرات اشتباه مدیران گذشته است که می‌خواستند شهر را ارزان اداره کنند و به‌واسطه همین تفکر نگهداشت شهر به‌شدت آسیب‌دیده است. امروز با شبکه اتوبوسرانی ضعیف، عدم‌نوسازی خودروها و حتی عدم‌تعمیر خودروها مواجه هستیم. اکنون به‌شدت نیازمند تأمین قطعات هستیم. واگن‌های مترو فرسوده شده‌اند و نیاز به اورهال دارند.» سیدجعفر تشکری‌هاشمی در ادامه با انتقاد از عملکرد و تصمیمات کارگروه اضطرار آلودگی هوا عنوان کرد که موتورسیکلت‌ها بیش از ۶برابر یک خودروی یورو۲ آلودگی تولید می‌کنند، اما معاینه فنی برای آنها اجباری نیست. به‌گفته او، در سال‌های اخیر کمتر از ٥ درصد از خودروهای فرسوده نوسازی و جایگزین شده و همچنین موتورسیکلت‌های برقی جایگزین موتورسیکلت‌های کاربراتوری نشده‌اند.

حمایت اعضا از مشارکت بخش خصوصی
اعضای پارلمان شهری دیروز با تصویب لایحه «تعیین ضابطه تعرفه‌گذاری بهای محصولات حاصل از طرح‌های سرمایه‌گذاری مشارکت عمومی و خصوصی» از مشارکت بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل حمایت کردند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در توضیح بیشتر این لایحه گفت: «سال‌هاست که شرایط منابع مالی شهرداری اجازه نمی‌دهد مدیریت شهری مانند گذشته بتواند با اتکا بر منابع داخلی و دولتی، حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهد. در این لایحه تعریف شده که بخش خصوصی غیر از درآمدهای عملیاتی، هزینه‌های غیرعملیاتی را از محل تبلیغات، حمایت دولت و شهرداری و... نیز کسب کند.» به‌گفته سیدمجتبی شفیعی با تصویب این لایحه به‌زودی 50دستگاه اتوبوس برقی وارد ناوگان می‌شود.

خدمات شهری در صدر مشکلات
معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران روز گذشته در صحن شورا گزارشی از طرح تحول در نگهداشت شهر ارائه داد و گفت: «آراستگی شهر، ارتقای سطح خدمات به شهروندان، افزایش رضایتمندی شهروندی و به‌کارگیری حداکثری ظرفیت پیمانکاران اهداف این طرح هستند.» حسین نظری به مشکلات احصا شده هم اشاره و عنوان کرد: «مشکلات شهر تهران از طریق 34هزارو348پیام مردمی ثبت شده در سامانه‌های 1888 و 137 احصا شده که بیش از 56درصد موارد مربوط به حوزه خدمات شهری و محیط‌زیست و کمترین میزان با حدود 8درصد به حوزه فنی و عمران اختصاص دارد.»

زینب  زینال‌زاده- خبر‌نگار

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: