• شنبه ٢٢ آبان ١٤٠٠-٠٨:٥٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٠٢٩
احمد علوی در بازدید از پهنه رودکی مطرح کرد؛

لزوم ورود معاونت فرهنگی و اجتماعی به پروژه های پهنه رودکی/ نباید با تغییر کاربری ها زندگی مردم مختل شود

رییس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به پروژه های معطل مانده پهنه رودکی بر لزوم ورود معاونت فرهنگی و اجتماعی جهت تسریع در اجرای این پروژه ها تاکید کرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، سید احمد علوی عضو شورای شهر تهران با حضور در پهنه رودکی به بازدید از آخرین اقدامات انجام شده در این پهنه پرداخت.
 
احداث پهنه رودکی عرصه اصلی هنرهای نمایشی و موسیقایی در ساحت ملّی و بین المللی با تاکید بر حفظ سکونت پایدار محله و با اهداف داشتن برترين و متنوع‌ترين فضاها و عملکردهاي فرهنگي و هنري در مقياس شهري، فراشهري، ملي و فراملی و نيز بالاترين ميزان جذب گردشگر و مخاطبان عام و خاص موسيقي و هنرهاي نمايشي چند سال قبل به تصویب شورای شهر تهران رسید.
 
اما به دلایل مختلف پیشرفت این طرح به همان فاز اول ختم شد و فاز دوم پیشرفت چندانی نداشت. در این بازدید که با حضور موسوی، شهردار منطقه 11 و حسنی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران انجام شد، علوی ضمن حضور در پردیس های تئاتری، خانه های قدیمی و میراثی، کوچه لولاگر، تئاتر شهر و سایر اماکن مهم و فرهنگی موجود در پهنه رودکی در جریان آخرین اقدامات انجام شده قرار گرفت.
 
مطابق طرحها واسناد بالادستی برای پهنه رودکی حدود 28 پروژه عملیاتی – اجرایی به ترتیب اولویت تعریف شده است که در جریان بازدید مشخص شد متأسفانه طی مدت چند سال گذشته جز معدود پروژه ها که عمده آنها سنگفرش خیابان استاد شهریار و تبدیل آن به پیاده راه بوده، مابقی معطل مانده و پیشرفتی نداشته است.
 
در حالی که شورای پنجم شهر تهران اصلی ترین پروژه فرهنگی خود را احداث پهنه رودکی می دانست اما پیشرفت پروژه تناسبی با سر و صدای به راه انداخته و تعداد جلسات برگزار شده در شورا برای این طرح ندارد.
 
در جریان بازدید از پهنه رودکی، علوی عضو شورای شهر تهران با اشاره به اهداف احداث پهنه که یکی از آنها تثبیت سکونت شهری و حفظ بافت مسکونی محله با ایجاد فضاهای خدماتی مانند تره بار و پارکینگ و سایر ملزومات یک محله مسکونی بوده که همچنان محقق نشده است، گفت: ساکنان این منطقه خودشان از مشکل کمبود جای پارک و پارکینگ رنج میبرند آنوقت ما چگونه سایر شهروندان را برای گردش و حضور در اماکن فرهنگی به این محله دعوت کنیم؟
 
وی با اشاره به راه های دسترسی شهروندان به پهنه رودکی گفت: زمانی که طرح احداث پهنه را تهیه می کردند انتظار مجریان و طراحان این بوده که شهروندان خودشان را با حمل و نقل عمومی به پهنه برسانند اما به این موضوع فکر نکردند که خانواده ها ترجیح می دهند با خودروی شخصی به این محل مراجعه کنند.
 
رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران ادامه داد: ضمن اینکه به ساعت فعالیت مترو و بی آر تی نیز توجه نکردند و فکر نکردند که وقتی تئاتر و نمایشی ساعت 10 به بعد به اتمام برسد خانواده ها چگونه خود را به آخرین قطار مترو برسانند و یا با ازدحام جمعیت در اتوبوس چه کنند؟ 
 
وی همچنین با اشاره به مشکل پارکینگ و جای پارک از توقف عملیات احداث پارکینگ 9 طبقه در حاشیه پهنه رودکی اظهار تعجب کرد و از شهردار منطقه 11 و شهردار ناحیه مربوطه خواستار پیگیری علت توقف و ارائه گزارش به شورای شهر شد.
 
علوی در ادامه با اشاره به دغدغه تامین امنیت در پهنه رودکی گفت: ما نباید شهروندان را به جایی که نمی توانیم امنیتشان را تأمین کنیم دعوت کنیم. اینکه کیف یا خودروی شهروندانی که برای حضور در اماکن فرهنگی به پهنه می آیند مورد سرقت قرار گیرد اصلا زیبنده نیست و باید برای آن فکری کرد.
 
علوی همچنین با انتقاد از پیشرفت کند پروژه های پیش بینی شده در پهنه رودکی گفت: با توجه به گستردگی پروژه و درگیر شدن زندگی مردم و شهروندان انتظار میرفت معاونت فرهنگی و اجتماعی در این ۳ ماه گذشته به پروژه ورود و پیشرفت را تسریع میکرد.
 
وی با بیان اینکه در صدور مجوزها مالکان ابنیه تاریخی و میراثی نباید متضررشوند گفت: وظیفه اصلی حفظ هویت شهری و مسکونی این پهنه است، نباید کاری کنید که با تغییر کاربری ها زندگی مردم مختل شود.
 
رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران در جریان دیدار با یکی از وراث برادران لولاگر، از شهردار منطقه 11 خواست تا با حل مشکل سند املاک موجود در کوچه لولاگر موجبات تسریع در بازسازی ابنیه ضلع غربی این کوچه فراهم شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: